صفحه اصلی / اسلایدر / بلاتکلیفی ادامه دار SPV
بلاتکلیفی  ادامه دار SPV

«کسب و کار» وضعیت مبهم کانال مالی میان اروپا و ایران را بررسی می کند

بلاتکلیفی ادامه دار SPV

تلاش ها برای برقراری ارتباط مالی با اروپایی‌ها در حالی همچنانان پابرجاست که کارشناسان حوزه تجارت افق روشنی پیش روی روابط تجاری ما با اروپایی ها نمی بینند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، مدت‌ها است که موضوع ارتباط با اروپایی ها و حل و فصل محدودیت‌های تحریم میان ما با اروپایی ها به شیوه‌های مختلف مطرح است اما هنوز نتیجه مشخصی از این امر به دست نیامده است. به گفته مسئولان حوزه تجارت اینکه این ساختار مالی، تنها معطوف به محصولات انسان‌دوستانه باشد یا تمام اقلام غیرتحریمی ، همچنان مبهم است و تا تعیین تکلیف نهایی باید صبر کرد. به گفته مسئولان حوزه تجارت، اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد ساختار مالی تعریف‌شده در spv به این شکل است که احتمالاً مرکزیت آن در فرانسه خواهد بود، مدیریت آن با آلمان‌ها است و انگلیسی‌ها هم بخش اجرایی آن را عهده‌دار خواهند بود. مشارکت ۳ کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در این ساختار مالی به این دلیل است که از یک سو تعهدات خودشان در برجام را در برابر ایران حفظ کنند و از سوی دیگر به‌گونه‌ای فعالیت کنند که واکنش مقابله‌ای آمریکا در برابر این ساختار مالی سخت و مشکل باشد.

منتظر اروپایی ها نباشیم
محمدحسین برخوردار، عضو سابق اتاق بازرگانی تهران
اگر قول اروپایی ها درست باشد و به آن وفا کنند؛ باز شدن این کانال مالی فرصت بسیار خوبی در اختیار تاجران و بازرگانان ما و به طور کلی اقتصاد کشور قرار داده و باعث دور زدن تحریم ها می‌شود. اما اگر این ارتباط مالی به هر بهانه‌ای برقرار نشود، راهی برای گریز از فشارهای تحریم وجود ندارد. در حال حاضر گزارشی در سنای آمریکا ارائه شده که خود مسئولان امنیتی به سنا گفته‌اند که ایران به دنبال بمب اتم نیست و برجام را رعایت می‌کند. بنابراین تقریبا برای اروپایی‌ها بهانه‌ای برای رفع محدودیت‌های ارتباطی وجود ندارد. اما طبق آنچه از ارتباط با اروپایی‌ها در این سال‌ها، تجربه شده، به نظر نمی‌آید که اروپایی ها به قول خود وفا کنند و صحبت های آنها در این خصوص به نتیجه مشخصی برسد. بنابراین اگر کسی در حوزه تجارت هر اقدامی می خواهد انجام دهد از همین حالا دست به کار شود. منتطر اروپایی ها نباشیم. ۴۰ سال است که فضای تجاری ما تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته و دوباره وضعیت به همان حالت اول بر می‌گردد. از طرفی میزان کل صادرات غیرنفتی ما ۵۰ میلیارد است که از این رقم مبلغ ناچیزی، کالای غیرنفتی است. پس حتی با فرض به هم خوردن زمینه‌های ارتباط مالی با اروپا، فضای کلی تجارت ما چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.