صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / بارورسازی ابرها راهی برای کاهش خشکسالی نیست
بارورسازی ابرها راهی برای کاهش خشکسالی نیست

معاون سازمان هواشناسی:

بارورسازی ابرها راهی برای کاهش خشکسالی نیست

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جهانی، بارورسازی ابرها یک راهکار علمی برای تعدیل شرایط هوا شناخته شده، اما این فناوری نمی‌تواند در کاهش مشکلات خشکسالی نقشی ایفا کند.

بازدید اقای پرهیزکار - رییس سازمان هواشناسی از ایسنا

به گزارش کسب و کار نیوز، علی عابدینی امروز در نشست تخصصی بارورسازی ابرها، چالشها و انتظارات با بیان اینکه تاکنون مطالعات زیادی روی فناوری بارورسازی ابرها انجام شده است، اظهارکرد: بی شک فرآیند بارورسازی یک فرآیند پیچده است که نیاز به ابزارهای متفاوتی دارد لذا لازم است تا قبل از انجام فرآیند بارورسازی ابرها تمامی زیرساختها از ابعاد گوناگون مورد ارزیابی قرار گیرد. اما آنچه تاکنون در خصوص این فناوری به دست آمده این است که فناوری بارورسازی ابرها می‌تواند نقش مهمی در تگرگ زدایی و مه شکنی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نباید از فناوری بارورسازی ابرها توقع زیادی در حوزه ذخیره سازی آب داشته باشیم پیشنهاد داد: لازم است تا در این شرایط مرکز تحقیقات بارورسازی ابرها به آزمایشگاه‌های پیشرفته تجهیز شود تا بتوانیم اطلاعات دقیق‌تری از میزان بارش و شرایط عملیات بهتر داشته باشیم، اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که بارورسازی ابرها در هیچ کجای دنیا برای مقابله با خشکسالی به کار گرفته نمی‌شود.

د ر ادامه ابراهیم میرزایی معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های سازمان هواشناسی با بیان اینکه فناوری بارورسازی ابرها یک موضوع علمی پذیرفته شده در سراسر دنیا است، گفت: هیچ کسی در مورد امکان پذیر بودن افزایش بارش به روش بارورسازی شکی ندارد اما مسئله این است که باید انجام این فناوری به صورت تخصصی و با در نظر گرفتن تمام ابعاد صورت گیرد.

وی با اشاره به اختلاف نظرهای به وجود آمده بین سازمان هواشناسی و مرکز بارورسازی ابرها گفت: با توجه به اینکه فرآیند انجام کار بارورسازی بسیار پیچده است در تمام دنیا این کار تابع شرایط خاص و پیچده ای انجام می‌شود که تنها حتی در این شرایط می‌توان یک کار موفق را عملیاتی کرد لذا هدف ما این است که عملیات بارورسازی به صورت هدفمند دنبال شود.

به گفته‌ میرزایی، زمانی که بدون ابزار مورد نیاز عملیات بارورسازی ابرها اجرایی شود واین کار نیز انعکاس اجتماعی را به دنبال داشته باشد ما به عنوان دستگاه متولی مجبور به اظهار نظر علمی و کارشناسی هستیم.

وی تصریح کرد: به اعتقاد سازمان هواشناسی بارورسازی ابرها یک کار موجه از نظر علمی است اما بحث‌های اجتماعی این فناوری موجب شده تا تأثیرات مثبت این فناوری همچون مه زدایی و تگرگ زدایی مورد توجه قرار نگیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.