صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / از وضعیت دانشگاه علم و فرهنگ تا عدم بهره‌گیری مناسب از نتایج سرشماری‌ها

در اولین روز گردهمایی معاونان پژوهشی جهاد دانشگاهی بررسی شد

از وضعیت دانشگاه علم و فرهنگ تا عدم بهره‌گیری مناسب از نتایج سرشماری‌ها

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و سرپرست پژوهشکده فرهنگ، هنر ومعماری در قالب گردهمایی معاونان پژوهشی جهاد دانشگاهی به ارائه توضیحاتی پرداختند.

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در چهل و نهمین گردهمایی معاونین پژوهشی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی سراسر کشور که امروز (چهارشنبه ۱۰ بهمن) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: وجوه تمایز این دانشگاه با سایر مراکز امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی است. که در این زمینه همکاری ما فقط با پژوهشگاه رویان به خوبی پیش می‌رود.

سید سعید هاشمی با اشاره به اینکه به عنوان بزرگترین دانشگاه غیر دولتی به این مفتخریم که وابسته به جهاد دانشگاهی هستیم، خاطر نشان کرد: با ۸ هزار دانشجو و ۱۳۰ عضو هیأت علمی تمام وقت و ۱۲۰ نیمه وقت، ۶۰۰ عضو هیأت علمی مدعو، درصدد هستیم تا با مجموعه پژوهشی جهاد دانشگاهی کارهای مشترکی را انجام دهیم.

وی از جمله وجوه تمایز این دانشگاه با سایر مراکز را امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی عنوان کرد و افزود: کارهای مشترکی که با پژوهشگاه رویان انجام شده از سال ۸۶ تاکنون به خوبی پیش می‌رود در حالی که همکاری با سایر پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی این طور نبوده است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در پایان اظهار کرد: رویکرد مسئله محوری را مورد توجه قرار داده و سعی کردیم از طریق بنیان توسعه کسب و کار و مراکز رشد پارک صنایع نفت که در دانشگاه مستقر است به این مهم دست یابیم.

جای خالی استفاده از نتایج سرشماری‌ها

سرپرست پژوهشکده فرهنگ، هنر ومعماری نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت تصویب طرح‌های ملی در حوزه علوم انسانی به ارائه گزارشی از طرح ملی خانواده پرداخت و گفت: گزارش نهایی این طرح از قابلیت تعمیم برخوردار بوده و در ۱۰ فصل منتشر شده است.

ایرج سیفی با بیان اینکه در کشور از داده‌های حاصل از سرشماری استفاده چندانی نشده است، خاطر نشان کرد: از جمله تفاوت‌های اصلی کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه استفاده از طرح‌های ملی، تکرار آن و رصد تغییر و تحولات است.

وی یادآور شد: یکی از نقص‌هایی که به علوم انسانی کشور وارد است اینکه صاحب نظریه نیستیم و فقط به ترجمه اکتفا کرده‌ایم. این در حالی است که لازمه دادن نظریه بومی داده‌های حاصله از طرح‌های ملی است. بنابراین در گروه علوم انسانی یکی از چالش‌های ما نیز همین موضوع بوده است.

سرپرست پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری ضمن تاکید بر ضرورت تصویب طرح‌های ملی در حوزه علوم انسانی توضیح داد: تاکنون طرح ملی گردشگری به تصویب و اجرا رسیده است و طرح ملی خانواده مربوط به واحد البرز نیز نمونه یکی طرح ملی است که گزارش نهایی آن منتشر شده است.

سیفی با بیان اینکه هزینه این طرح ۸۳۰ میلیون تومان بوده و با حمایت سازمان‌های همچون وزارت بهداشت، وزارت علوم، معاونت امور زنان، قوه قضائیه و غیره جمع آوری شده است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این طرح این است که به حوزه خاصی محدود نشده و پرسشنامه وسیعی شامل احتمال طلاق، سبک فرزندپروی، نگرش‌های جنسیتی، شیوه‌های حل اختلاف و غیره را شامل می‌شود.

وی در پایان از جمله دیگر ویژگی‌های این طرح را قدرت تعمیم بالای آن و طراحی پرسشنامه در نرم افزار عنوان کرد.

ادامه دارد…

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.