صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود ۳۰۰ هزار تنی برنج شب عید
کمبود ۳۰۰ هزار تنی برنج شب عید

در صورت عدم اختصاص ارز به واردات برنج بازار با بحران تامین مواجه خواهد شد

کمبود ۳۰۰ هزار تنی برنج شب عید

بازار کالاهای اساسی مدت زیادی است دستخوش گرانی و کمبود شده و از برنج و گوشت قرمز گرفته تا مرغ و ماهی بحران در بازار وجود دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در رابطه با بازار برنج این مشکلات بیشتر نمود پیدا کرده و بحران به تامین بازار شب عید کشیده شده است. در همین رابطه مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه نیمی از مشکلات اختصاص ارز به واردات برنج مرتفع شده است، اظهار کرد: صدور مجوز از سرگیری واردات برنج پس از پایان فصل برداشت یکی از تصمیم‌های درست وزارت جهاد کشاورزی بود که مشکلات انتقال ارز از سوی بانک مرکزی آثار آن را خنثی کرد. وی افزود: بنا بر آخرین آمار از ابتدای سال تا کنون یک میلیون و ۱۱۳ هزارتن برنج وارد کشور شده است و این امر بدان معناست که نسبت به برنامه ۲۰۰ هزار تن عقب هستیم.کشاورز با تأکید بر اینکه باید ۳۰۰ هزار تن برنج برای تأمین نیاز شب عید وارد شود، تصریح کرد: بانک مرکزی باید هر چه سریع‌تر ارز مورد نیاز به واردات برنج را تأمین کند تا شب عید به سبب کمبود، قیمت برنج خارجی در بازار افزایش نیابد.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: عدم تأمین ارز به موقع به واردات برنج و استمرار روند کنونی در اختصاص ارز موجب شده تا نتوانیم میزان برنج مورد نیاز را وارد کنیم که در نهایت این امر بر آشفتگی بازار برنج شب عید دامن می‌زند. وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بخشی از برنج مورد نیاز از طریق قاچاق تأمین می‌شد، افزود: به سبب نوسان نرخ ارز دیگر قاچاق صرفه اقتصادی ندارد. کشاورز در پایان تصریح کرد: با اختصاص ارز به موقع به واردات برنج برای تنظیم بازار شب عید پیش بینی می‌شود که قیمت برنج خارجی در بازار همچنان ۸ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

تا به امروز برنامه ای برای این واردات وجود نداشته است

علی کریمی

کارشناس تنظیم بازار

با اتفاقاتی که طی این چند ماهه برای بازار کالاهای اساسی رخ داده اگر برای بازار عید واردات برنج نداشته باشیم با کمبود زیادی روبرو خواهیم شد. بازار برنج داخلی با وجود اینکه نباید از نوسانات نرخ ارز تاثیر می پذیرفت اما شاهد بودیم که این اتفاق افتاد و با گرانی های بی سابقه و کمبود این کالا در بازار روبرو شدیم. بازار برنج برای شب عید بازاری آسیب دیده است و اگر واردات به موقع نداشته باشیم باید کمبود را بیشتر از امروز در بازار شاهد باشیم. با بررسی هایی که انجام شده ۳۰۰ هزار تن برنج باید برای تامین نیاز شب عید وارد شود و اگر این اتفاق نیفتد گرانی در بازار این کالا بیداد خواهد کرد. البته تا به امروز نیز هنوز برنامه ای برای این واردات وجود نداشته و ضرورت دارد این اتفاق سریعتر رقم بخورد.  بازار شب عید مانند بازار این روزها نیست که مردم بتوانند نیاز خود را با خرید کم جبران کنند. به طور حتم بازار شب عید با فوران نیاز روبرو خواهد بود و ۳۰۰ هزار تن هم مقدار کمی نیستد که بتوان آن را طی چند روز تامین کرد.

با توجه به آمار تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور و سرانه مصرف، نیاز کشور به واردات ۸۰۰ هزار تن اعلام شده است، در حالی که در ۹ ماهه امسال حدود ۸۵۰ هزار تن برنج به کشور وارد شد که با این وجود نباید کسری در بازار داخل داشته باشیم، اما واقعیت بازار این است ۳۰۰ هزار تن کمبود وجود دارد. بانک مرکزی هر چه سریع‌تر باید ارز مورد نیاز این میزان واردات برنج را تامین کند تا شب عید به سبب کمبود، قیمت برنج در بازار افزایش بیشتری پیدا نکند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.