صفحه اصلی / استان ها / یزد / مسئولان کم سن و سال‌ها را ترغیب به ازدواج نکنند
مسئولان کم سن و سال‌ها را ترغیب به ازدواج نکنند

مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد:

مسئولان کم سن و سال‌ها را ترغیب به ازدواج نکنند

مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد معتقد است: بنا بر استاندارد جهانی افراد زیر ۱۸ سال کودک به شمار می‌آیند لذا در ایران نمی‌توان با اتکا به مسائل دینی افراد زیر ۱۸ سال را کودک تلقی نکرد.

ازدواج دختربچه ها

فخرالسادات خامسی هامانه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، سن ازدواج را بنا بر شرایط افراد مختلف، متفاوت دانست و افزود: شرایط اقلیمی، فیزیکی، عرفی و اجتماعی از عوامل تعیین‌کننده سن ازدواج هستند.

خامسی با بیان این که توجه به سن ازدواج و ازدواج زودهنگام می‌تواند آسیب‌هایی جدی برای جوانان به دنبال داشته باشد، گفت: البته والدین باید در کنار توجه به آسیب‌های ازدواج زودهنگام به آسیب‌های ازدواج دیرهنگام نیز توجه کافی داشته باشند.

وی با اشاره به این که کودک‌همسری و تعیین سن ازدواج حق انتخاب را از افراد می‌گیرد، تصریح کرد: ازدواج نیازمند آگاهی است و این آگاهی در سنین مختلفی در افراد بوجود می‌آید بنابراین اگر از فردی که به تکامل کافی نرسیده، حق انتخاب گرفته شود، شکست در زندگی مشترک برای وی تضمین می‌شود.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری با بیان این که کودک‌همسری پدیده‌ای آسیب‌زاست، اظهار کرد: مسئولان نباید جوانان کم سن و سال را ترغیب به ازدواج کنند زیرا آسیب این اقدام نه تنها خانواده‌ها را از هم می پاشد بلکه آثار آن گریبان‌گیر جامعه نیز خواهد شد.

وی با بیان این که کودکان نیاز دارند که در سنین کودکی به بازی و افکار مختص این دوران بپردازند، گفت: قرار دادن کودکان در زندگی متاهلی و رویارویی آنان با فراز و نشیب زندگی، بزرگترین ظلمی است که به آن‌ها می‌شود.

خامسی با اشاره به این که نباید در کشور اسلامی ایران شاهد ازدواج‌های زودهنگام و کودک همسری باشیم، تاکید کرد: جلوگیری از ازدواج‌های زودهنگام و کودک همسری به تلاش جدی مسئولان نیاز دارد.

یک جامعه‌شناس نیز با تاکید بر این که مقوله ازدواج نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا خانواده‌ها براساس توانایی و ویژگی‌های فرزند خود در این مورد تصمیم‌گیری کنند، اظهار کرد: دعوای مجلسی‌ها بر سر سن ازدواج به این معنی است که آنها دارند راه را اشتباه می‌روند.

بهروز اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، فرهنگ و جامعه را عاملی تعیین‌کننده در تعریف کودک همسری خواند و گفت: بر همین اساس یک فرد ۱۵ ساله ممکن است در جامعه شهری کودک به شمار رود اما در جوامع روستایی یک فرد بالغ و کامل باشد.

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزد، ضمن متفاوت خواندن موضوع کودک همسری در جوامع روستایی و شهری، خاطرنشان کرد: خانواده‌های روستایی از دوران کودکی مسئولیت‌هایی را به فرزندان خود می‌سپارند و با این وظایف بر رشد و بلوغ فکری کودک تأثیر می‌گذارند، این در حالی است که خانواده‌های شهری فرزندان خود را از مسائل زندگی دور می‌کنند و تنها بر روی درس و تربیت فرزند تمرکز دارند و این امر باعث می‌شود که فرزندان شهری دیرتر مسئولیت‌پذیر شوند.

وی با بیان این که در مسائل جامعه‌شناسی، سن نمی‌تواند ملاک درستی برای ازدواج افراد باشد، اظهار کرد: به طور کلی مؤلفه‌های خانواده، گروه دوستان، مدرسه و رسانه‌های جمعی در اجتماعی شدن افراد تأثیر گذارند.

اسلامی با بیان اینکه مؤلفه‌های دیگری نظیر مسجد و محل کار هم روی توانایی شخصی افراد تأثیرگذار است، افزود: البته هر یک از این مولفه‌ها در افراد مختلف می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد و میزان تأثیر عوامل تغییر کند.

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی یزد گفت: با توجه به این که افراد در فرهنگ‌ها و محیط‌های مختلفی رشد می‌کنند، نمی‌توان با دید ریاضی‌گونه به رویدادهای اجتماعی مانند ازدواج نگاه کرد.

وی با تاکید بر این که توجه به عدد و ارقام برای شروع زندگی عامل شکست زندگی‌های نوپاست، تصریح کرد: انتخاب عدد برای ازدواج به این معناست که فردی که تا امشب نمی‌تواند ازدواج کند، از فردا مانعی برای ازدواج و شروع زندگی نداشته باشد اگر خانواده‌ها سن را ملاک ازدواج قرار دهند، در مقابل خوشبختی فرزندان خود ایستاده‌اند.

وی با بیان این که داشتن تصور درست از زندگی و فکر روشن مهمترین ملاک برای ازدواج است، افزود: آیا تعیین‌کننده‌های سن ازدواج می‌توانند تضمین کنند که ازدواج‌های بالای این سن بادوام هستند و هرگز با شکست مواجه نمی‌شوند؟

اسلامی با اشاره به این که راه درست این نیست که در مورد انتخاب یک عدد دعوا کنیم، گفت: عدد یکی از کم‌اهمیت‌ترین مؤلفه‌های در موضوع ازدواج است و باید مولفه‌هایی مانند مسئولیت پذیری، تحمل و قدرت تصمیم گیری را ملاک ازدواج قرار دهیم.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.