صفحه اصلی / اسلایدر / سنگ بزرگ دولت بر سر راه صادرات زعفران
سنگ بزرگ دولت بر سر راه صادرات زعفران

ضعف سیستم بانکی به دليل تحريم ها طلای سرخ را از بازارهای صادراتی دور کرد

سنگ بزرگ دولت بر سر راه صادرات زعفران

متاسفانه وضعیت صادرات زعفران علیرغم درخواست مشتری برای خرید زعفران از ایران در موقعیت مناسبی نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، ایران زعفران را به ۵ قاره و ۴۷ کشور جهان با بسته بندی از دو دهم گرم تا حداکثر بسته بندی یک کیلویی با برند ثبت شده و با استاندارد ۲۵۹/ ۱ و [۱]ایزو ۳۶۳۲ اروپا صادر می ­کند.  ایران در سال ۱۳۹۵ مقدار ۱۷۲ تن و ۶۰ کیلو زعفران به ارزش بالغ بر ۲۴۶ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۳۲۸ دلار صادرات داشته است و در سال ۱۳۹۶، ۲۱۸ تن و ۷۳۷ کیلو و ارزش دلاری ۳۰۹ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۶۴۳ دلار و ضمناً مقداری بصورت چمدانی از کشور صادر می­گردد که حدود ۱۰ تن می­تواند باشد. در همین رابطه غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه قیمت زعفران در بازار به ثبات رسیده است، اظهار کرد: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ ۶ میلیون و ۵۰۰ و حداکثر ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه طی ۲۵ روز اخیر بازار زعفران کمترین نوسان را در بازار داشته است، افزود: تعادل میان عرضه و تقاضا دلیل اصلی ثبات قیمت در بازار زعفران به شمار می‌رود. میری با اشاره به اینکه امکان پیش بینی صادرات زعفران در ماه های آتی وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به شرایط و قوانین سخت گیرانه صادرات مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، نمی توان چشم انداز روشنی به صادرات داشت. نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: با وجود تلاش صادرکنندگان مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما،همچنان این امکان وجود ندارد. این در حالی است که مسئولان دولتی به صادرکنندگان هشدار داده اند که اگر ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما بازنگردانند، با آنها برخورد جدی خواهد داشت.

بازگشت درآمدهای صادراتی را با موانع بسیاری روبرو است

ابوذر محرابی

فعال بازار زعفران

بازار زعفران که می بایست به یکی از ارزآورترین بازارهای صادراتی تبدیل می شد به دلایل بسیار زیادی از این جایگاه فاصله گرفته است. بازار زعفران به جای اینکه از موقعیت افزایش نرخ ارز استفاده می کرد و میزان صادرات را افزایش می داد نتوانست در مقابل دیگر مشکلاتی که آن را تهدید می کرد دوام آورده و پاسخگوی مشتریان خود باشد. قوانین سخت گیرانه ای که دولت برای صادرات و صادرکنندگان این کالای استراتژیک تصویب کرد موجب سرخوردگی صادرکنندگان شد. این در حالی است که تحریم ها هم مزید بر علت شد و اجازه نداد تا پول حاصل از صادرات به راحتی وارد کشور شود. سیستم بانکی در این رابطه ضعیف شد و بازگشت درآمدهای صادراتی را با موانع بسیاری روبرو ساخت. با این شرایط انتظار می رفت دولت راه را برای صادرکننده هموار سازد نه اینکه سنگ بزرگ بر سر  راه صادرات قرار دهد.

مشتری خارجی زعفران می خواهد ولی نمی تواند به صادرکننده اعتماد کند و پول را قبل از خرید کالا ارسال کند برعکس صادرکننده هم نمی­ تواند اعتماد کند و اینجاست که مشتری از دست رفته و به سراغ تامین کننده اسپانیا و امارات متحده عربی و سایرین می­رود. البته آن کشورها هم زعفران را از ایران می­خرند ولی اگر امکان گشایش LC وجود داشت می­توانستیم این واسطه­ ها را حذف کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.