صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / داد و ستد بزرگان بورس کم شد
داد و ستد بزرگان بورس کم شد

داد و ستد بزرگان بورس کم شد

علیرغم افت فزاینده قیمت‌ها از ابتدای هفته جاری در بورس تهران، امروز شرایط متفاوت بود و قیمت‌ها با رشد آرامی مواجه شد. اما کاهش نقدینگی در هفته‌های انتهایی سال و کم تحرکی سهامداران عمده به دلیل همین کمبود نقدینگی کلیت بازار را با رکود نسبی مواجه کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، علیرغم افت فزاینده قیمت‌ها از ابتدای هفته جاری در بورس تهران، امروز شرایط متفاوت بود و قیمت‌ها با رشد آرامی مواجه شد. اما کاهش نقدینگی در هفته‌های انتهایی سال و کم تحرکی سهامداران عمده به دلیل همین کمبود نقدینگی کلیت بازار را با رکود نسبی مواجه کرده است.

 امروز برخلاف دو روز گذشته قیمت‌ها در بورس با شیب ملایمی رشد داشت و توانست شاخص کل را همراه خود به سمت بالا هدایت کند. این در حالی است که در روزهای ابتدایی هفته جاری دماسنجش بازار سرمایه با روند فزاینده کاهشی مواجه بود.

نزدیکی به روزهای پایانی سال و کاهش نقدینگی در بازار سهام سبب شده برخی از سهامداران حقوقی اقدام به عرضه‌های سنگین کرده یا خریدی انجام ندهند در نتیجه افزایش عرضه نسبت به تقاضا باعث شده قیمت‌ها در گروه‌های مختلف روند کاهشی را شاهد باشد.

در این روزها سیاست‌های بانک مرکزی درباره وضعیت نرخ سود سپرده‌های بانکی و همچنین نرخ ارز تأثیر بسزایی در تصمیم سهامداران درباره خرید و فروش سهم‌ها دارد. همچنین صحبت‌هایی که درباره افزایش سهام برخی از گروه‌ها همچون گروه بانکی مطرح می‌شود به فعالیت سهامداران بازار سرمایه جهت می‌دهد.

مشخص نبودن تبادل بانکی با کشورهای خارجی و عدم تعیین تکلیف موضوع SPV سبب شده ابهاماتی در بازار سهام شکل گیرد و این ابهامات به ریسک‌های سیستماتیک بازار دامن بزند. این موضوعات باعث شد علیرغم اینکه مقدار فروش بسیاری از شرکت‌ها با توجه به گزارش‌های افشا شده ماهانه افزایش داشته باشد و صورت‌ها مالی ۹ ماه بیانگر وضعیت بدی را نشان ندهد، همچنان سهامداران در تردید به سر برند. در این میان عملکرد سهامداران عمده مانند همیشه بر کلیت معاملات بازار سایه دارد.

در چهارمین روز معاملات بورس تهران شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۳۳۴ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۶۰ هزار و ۱۵۳ واحدی افزایش یافت. در عین حال شاخص کل هم وزن با ۱۱۴ واحد رشد به رقم ۲۹ هزار ۶۲۹ را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور با ۳۶۱ واحد افزایش تا تراز ۱۷۵ هزار و ۲۸۱ واحدی بالا رفت. شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۲۸۱ و ۴۷۳ واحد رشد کردند.

امروز نمادهای در دسته پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و یک نماد در گروه داروسازی تأثیر افزاینده روی شاخص‌های بازار داشت. از جمله آن می‌توان به پتروشیمی فارس، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی خارک و لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی اشاره کرد.

در طرف مقابل بانکی‌ها امروز نیز کفه عرضه را سنگین کردند و با کاهش اکثریت قیمت‌ها در این گروه شاخص کل نیز تحت تأثیر این افت قرار گرفت و این گروه جزو تاثیرگذارترین گروه‌ها در راستای افت شاخص بازار سهام بودند. معاملات بانک ملت و بانک صادرات در کنار دادوستدهای سهام شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی مبین و پتروشیمی فجر از افزایش بیشتر شاخص کل جلوگیری کرد.

امروز در گروه مواد و محصولات دارویی بیشتر سهم‌ها با افزایش قیمت مواجه شدند و در تعدادی از سهم‌های این گروه صف‌های خرید شکل گرفت. در عین حال در گروه محصولات شیمیایی نیز بیش از نیمی سهم‌ها با کاهش قیمت روبرو بودند. در گروه فرآورده‌های نفتی نیز کاهش قیمت سهم‌ها ملموس بود.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۴۶۲ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۱.۶ میلیارد سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات بازار به عدد ۱۲۸ هزار و ۸۳۸ رسید.

شاخص کل فرابورس نیز امروز برخلاف دو روز گذشته ۵.۸ واحد رشد کرد و رقم ۱۹۱۴ را تجربه کرد. ارزش معاملات فرابورس ایران تا رقم ۳۹۰ میلیارد تومان بالا رفت و حجم معاملات عدد ۹۵۰ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.