صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ایران با صعود دو پله‌ای در جمع نوآوران جهان قرار گرفت
ایران با صعود دو پله‌ای در جمع نوآوران جهان قرار گرفت

ایران با صعود دو پله‌ای در جمع نوآوران جهان قرار گرفت

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان از صعود 2 پله‌ای ایران و قرار گرفتن در رتبه 47 نوآورترین کشورهای جهان براساس گزارش شاخص نوآوری بلومبرگ در سال 2019 خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی با اشاره به صعود ۲ پله ای ایران و قرار گرفتن در رتبه ۴۷ نوآورترین کشورهای جهان افزود: جایگاه ایران از نظر توسعه فناوری رشد خارق العاده ای را در ۷ سال گذشته تجربه کرده، به گونه ای که در میان یکه تازان و برترین های دنیا جای گرفتیم. گزارش شاخص نوآوری بلومبرگ گواه این ادعا است.

** ایران در میان اقتصادهای نوآور دنیا
کرمی گفت: شاخص نوآوری بلومبرگ در هفتمین سال رتبه بندی خود از اقتصادهای نوآور دنیا را که در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد و براساس آن ایران با ۲ پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه ۴۷ اقتصاد های نوآور دنیا قرار گرفت. این رتبه بندی با در نظر گرفتن مجموع ۵۲٫۸۱ امتیاز انجام شده است که ایران را در جایگاهی بالاتر از کشورهایی چون آرژانتین، هند، قطر، عربستان، مکزیک، قبرس و صربستان، قرار داد.

** ۷ شاخص مد نظر در رتبه بندی و انتخاب نوآورترین‌ها
مشاور ریس بنیادملی نخبکان با بیان اینکه در این رتبه بندی هفت شاخص اصلی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: در رتبه بندی نوآورترین کشورهای جهان توسط بلومبرگ به هر کشور با توجه به این شاخص ها امتیازی از ۰ تا ۱۰۰ ارائه می شود.'شدت تحقیق و توسعه'،'ارزش افزوده حاصل از بخش تولید'، ‘بهره‌وری'،'شدت بهره گیری فناوری های پیشرفته'،'کارایی آموزش عالی'، ‘تمرکز پژوهشگران' و فعالیت های مربوط به ‘ثبت پتنت و حق اختراع' از جمله شاخص هاست که بر اساس آنها بررسی صورت می گیرد.
دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در ادامه سخنان خود به امتیاز ایران در هر یک از شاخص های مطرح شده اشاره کرد و گفت: رتبه ایران در شاخص‌های ‘تحقیق و توسعه ۶۰'، ‘ارزش افزوده بر تولید ۴۸'، در شاخص ‘بهره‌وری ۴۸' و ‘فناوری پیشرفته ۴۰'، ساخص ما در ‘کارایی آموزش عالی ۲۳' و در شاخص ‘تمرکز بر تحقیقات ۵۳ ‘و ‘حق ثبت اختراع ۱۳ ‘ عنوان شده است.

** آمریکا ۷ پله پایین تر از ایران در شاخص کارایی آموزش عالی
مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: کره جنوبی که در ۶ سال متوالی در جایگاه نخست شاخص نواوری بلومبرگ را از آن خود کرده است، در حوزه پتنت با کسب رتبه ۲۰ از نظر این شاخص ۷ پله پایین‌تر از ایران قرار دارد. همچنین آمریکا که جایگاه ۵ جهان را از نظر شاخص کلی به دست آورده است، در رتبه کارایی آموزش عالی با کسب جایگاه ۴۳، ۲۰ پله پایین‌تر از ایران جای گرفته است.
کرمی با اشاره به درخشش ایران در میان کشورهای جهان رتبه های اول تا دهم را به این شرح اعلام کرد: امسال نیز همچون سال گذشته، کره جنوبی با ۸۷٫۳۸ امتیاز در صدر قرار گرفت و آلمان، فنلاند، سوئیس، رژیم اشغالگر قدس، سنگاپور، سوئد، آمریکا، ژاپن و فرانسه به ترتیب در رده‌های دوم تا دهم نوآورترین کشورهای جهان قرار گرفتند.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین عنوان کرد: در بین کشورهای جهان، رتبه نخست هر شاخص بدین گونه بوده که شاخص ارزش افزوده بر تولید مربوط به ایرلند، بهره‌وری مربوط به ایرلند، فناوری پیشرفته مربوط به آمریکا، تحقیق و توسعه مربوط به رژیم اشغالگر قدس، کارایی آموزش عالی مربوط به سنگاپور، تمرکز پژوهشگران مربوط به دانمارک و فعالیت­های حق ثبت اختراع مربوط به آمریکا بوده است.
در این شاخص آلمان بزرگ ترین اقتصاد اروپا در جایگاه دوم کشورهای نوآور جهان ایستاده است. در شاخص بلومبرگ، آلمان در معیارهای فناوری های پیشرفته و شدت پژوهش که بسیاری از این فعالیت‌ها حول محور غول های صنعتی مانند فولکس واگن، بوش، و دایملر می چرخد دارای ارزش افزوده است و نسبت به کره جنوبی برتری دارد.
در بین کشورهایی که به تازگی در رتبه بندی بلومبرگ شرکت دارند تعدادی از اقتصاد های نوظهور مانند هند، مکزیک، ویتنام و عربستان سعودی مشاهده می شود.
علمی ** ۱۲۰۱ **۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

آیفون ریفربیش شده چیست و با مدل آکبند چه تفاوتی دارد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، با این وجود بعضی فروشندگان سودجو ریفربیشد بودن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.