صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / اهمیت استفاده از پول ملی در حوزه رمزارزها
اهمیت استفاده از پول ملی در حوزه رمزارزها

اهمیت استفاده از پول ملی در حوزه رمزارزها

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد که مبارزه با پولشویی و استفاده از پول ملی در حوزه رمزارزها برای بانک مرکزی مهم است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد که مبارزه با پولشویی و استفاده از پول ملی در حوزه رمزارزها برای بانک مرکزی مهم است.

ناصر حکیمی امروز (سه‌شنبه) در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، با بیان اینکه در مقررات‌گذاری با فعالان اقتصادی معامله می‌کنید، گفت: اگر مقررات بدی بگذارید که محدود کننده کسب و کار باشد کسی وارد نمی‌شود، اگر در اجرای آن زور هم نداشته باشید، هیچ کس آن را اجرا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در مقررات‌گذاری تعامل بین رگولاتور و مصرف‌کننده ایجاد می‌شود، اظهار کرد: در نهایت با جمع‌بندی این دو به نتیجه می‌رسیم، در کشور ما قوانین زیادی وجود دارد که هیچ‌وقت اجرا نمی‌شود و علت این است که زور اجرای آن وجود ندارد.

حکیمی افزود: مقررات‌گذاری خوب این است که شما با ذی‌نفعان وارد مذاکره شوید، چنانکه مسائل نظارتی از جمله پولشویی و جایگزین نشدن ارز دیگری به جای ریال در حوزه رمزارزها برای بانک مرکزی مهم است، اما راجع به موارد دیگر می‌توان صحبت کرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه در همه جای دنیا سرعت فعالیت‌های اقتصادی بیشتر از قانون‌گذار است، درباره قانون‌گذاری در زمینه رمزارزها، اضافه کرد: ما باید خطوط خود را مشخص کرده و در قلعه خود بایستیم و می‌گوئیم که در این قلعه خطوط قرمزی داریم و باید رعایت شود.

حکیمی درباره درخصوص بحث اوپن ای‌پی‌آی‌ها نیز تصریح کرد: همه فکر می‌کنند این موضوع یک انقلاب است که البته هست اما خطوط قرمز در این بحث، امنیت است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه علت وجودی سیستم مالی اعتماد است، گفت: اگر اعتماد را از این سیستم بگیریم، همه چیز خراب می‌شود، به همین دلیل ما می‌گوئیم براساس قواعد psd2 بحث احراز هویت و مجوز دادن به تراکنش‌ها را کماکان بانک انجام می‌دهد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که هرکسی از اطلاعات استفاده کرد نتواند سوءاستفاده کند، گفت: مقررات‌گذاری برای این حوزه ساده است، اما در عین حال خیلی باید در مورد آن فکر شود تا به آن سادگی برسیم، ما نباید وارد جزئیات شویم، چراکه ورود قانون‌گذار به جزئیات یعنی وارد شدن به باتلاقی که در آن گیر خواهد افتاد.

حکیمی با بیان اینکه از بین بردن کارمزدها و رایگان‌کردن تراکنش‌ها برای مصرف‌کننده نهایی اشتباهی بود که دوباره بازگشت آن بسیار سخت است، اظهار کرد: یکی از مشکلات این است که اصناف کارمزد نمی‌دهند و هر زمانی هم می‌خواهیم برای آن‌ها کارمزد بگذاریم، قبول نمی‌کنند و به نوعی در مقابل آن مقاومت می‌کنند.

وی افزود: هر کسب و کاری نیاز به فرش مانی دارد و باید از محصولاتی که می‌فروشد، درآمد کسب کند. از سوی دیگر کارمزد گذاشتن در شرایط اقتصادی فعلی برای خدماتی که تاکنون رایگان بوده، کار سختی است و تبعات اجتماعی دارد.

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در حال حاضر تمرکز بر این است که خدمات جدیدی مثل برداشت مستقیم و رمزارزها تعریف شده و روی آن‌ها کارمزد گرفته شود.

حکیمی با اشاره به تفاوت بین طرح کریدیت ترانسفر و برداشت مستقیم، گفت: انتقال اعتبار یا همان کریدیت ترانسفر پایا است و از سال ۱۳۸۸ در حال کار است، اما در برداشت مستقیم اول یک مجوز باید صادر شود که نیاز به طراحی سامانه مجوز دارد، بعد از آن ذی‌نفع درخواست را می‌فرستد که می‌خواهد از شما پول بگیرد و بعد جریان سوم اتفاق می‌افتد که همان فرآیندی است که در انتقال اعتبار انجام می‌شود؛ در واقع انتقال اعتبار ۳۰ درصد از جریان برداشت مستقیم است.

وی با بیان اینکه راه‌حل برای ایجاد fresh money سرویس جدید است، تصریح کرد: فین‌تک‌ها برای برخی حوزه‌های دیگر مثل بازار سرمایه که فعالیت‌شان در آن آزاد هم هست حضور دارند اما پا نگرفتند با این حال در صنعت پرداخت، کار و رشد می‌کنند، چراکه رگولاتور برای آن‌ها فضا ایجاد کرده که البته نقد نیز به آن وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.