صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / آینده یوز ایرانی در گروی نتایج جلسات کارشناسی
آینده یوز ایرانی در گروی نتایج جلسات کارشناسی

آینده یوز ایرانی در گروی نتایج جلسات کارشناسی

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل جلسات کارشناسی با حضور متخصصان، اندیشمندان، مدیران و پیشکسوتان برای هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری درباره یوزپلنگ در کشور خبر داد.

یوز ایرانی

به گزارش کسب و کار نیوز حمید ظهرابی افزود: در حال حاضر همه کارشناسان بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که وضعیت یوزپلنگ به عنوان نماد حیات وحش ایران مناسب نیست و نیاز به همکاری مستمر و وسیع همه کارشناسان و علاقه‌مندان حیات وحش داریم.

وی افزود: به‌طور قطع با توجه به وضعیت یوز، گستردگی زیستگاه‌ها، تنوع تهدیدها و تعدد اقدامات لازم برای حفظ این‌گونه نمی‌توان انتظار داشت که یک گروه کارشناسی یا یک سازمان بتواند یوزپلنگ را حفظ کند بلکه در این شرایط بهره‌گیری از خرد جمعی، تصمیم‌گیری گروهی، تقسیم کار و همکاری همه‌جانبه همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و افراد حقیقی تنها راه برای نیل به هدف حفاظت از یوزپلنگ در ایران است.

ظهرابی تاکید کرد: خوشبختانه این همگرایی در میان کارشناسان حیات وحش در کشور وجود دارد و همین امر باعث شد تا در هفته جاری نخستین جلسه هم‌اندیشی درباره آینده یوز را برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، مسئولان حیات وحش استان‌ها، پیشکسوتان حوزه حفاظت حیات‌وحش، تشکل‌های مردمی، کارشناسان و متخصصان مستقل و چهره‌های دانشگاهی در این جلسه حضور داشتند. علاوه بر این هفت نفر از متخصصان حیات وحش که خارج از ایران زندگی می‌کنند نیز به‌صورت تماس زنده اینترنتی در جلسه شرکت داشتند.

به گفته ظهرابی، این جلسات ادامه خواهد داشت و تمامی برنامه‌ها و گزینه‌ها برای حفظ یوزپلنگ با حضور تمامی افراد بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: تنها تصمیم قطعی که در حال حاضر برای یوزپلنگ گرفته شده این است که نخستین و بالاترین اولویت، حفاظت از این گونه در زیستگاه طبیعی آن است که شامل زیستگاه‌های شناخته شده و کریدورهای عبور یوز است.

ظهرابی تصریح کرد: برخی گزینه‌های دیگر همچون ایجاد ذخیره‌گاه حیات وحش در یکی از زیستگاه‌های جنوبی با هدف تکثیر یوز، تکثیر در شرایط اسارت و… نیز پیشنهاد شده که در حال حاضر فقط در حد طرح است و هیچ تصمیمی در مورد آنها گرفته نشده است.

وی افزود: در همین جلسات کارشناسی، تمامی پیشنهادها، طرح‌ها و گزینه‌های پیش‌رو بررسی خواهد شد تا تمامی جوانب مورد ارزیابی قرار گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: هر لحظه و هر روز که می‌گذرد برای بقای یوز حیاتی است و نباید هیچ فرصتی سوزانده شود اما از طرف دیگر هر تعلل در تصمیم‌گیری یا اقدام اشتباه می‌تواند بسیار خطرناک و راه بازگشتی نداشته باشد پس باید به دور از جنجال و حاشیه و در فضایی کارشناسی و منطقی و با بهره‌گیری از خرد جمعی برای نماد حیات وحش کشور تصمیم‌گیری کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.