صفحه اصلی / اسلایدر / کلاهبرداران در کمین بازار سکه
کلاهبرداران در کمین بازار سکه

عطش فروش سکه های تقلبی با نزدیک شدن به عید بیشتر می‌شود

کلاهبرداران در کمین بازار سکه

با نزدیک شدن به عید و افزایش تقاضا برای سکه، بساط سکه‌های تقلبی در بازار پهن می‌شود. این مسئله از آنجایی که قیمت سکه نیز به صورت نجومی بالا رفته است، در روزهای نزدیک به عید، بیشتر به چشم خواهد آمد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز به همین دلیل مسئولان تاکید می‌کنند که مردم خود مراقب کلاهبرداران باشند. البته این کلاهبرداری ها می‌تواند در فضای مجازی هم باشد که سکه ثامن در این راستا تجربه مهمی برای مردم بوده است. به عقیده کارشناسان حوزه بانکی بانک مرکزی می‌تواند با تغییر شکل طرح‌های روی سکه و حذف امکان شبیه سازی به کمک مردم بیاید.
در همین رابطه اتحادیه طلا و جواهر به مردم توصیه کرد برای خرید سکه فقط از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب سکه فروشی که دارای کارت وکیوم همان واحد صنفی و برچسب هولوگرام اتحادیه باشد خرید کنند.
این اتحادیه در راستای رعایت حقوق مصرف کننده و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی تذکراتی را برای خریداران سکه اعلام کرد.
بر همین اساس لازم است مردم برای خرید سکه فقط به واحدهای صنفی دارای «پروانه کسب سکه فروشی» که از اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران مجوز فعالیت دارند مراجعه کنند.
همچنین خریداران سکه باید در هنگام خرید حتما به کارت وکیوم مخصوص همان واحد صنفی و برچسب هولوگرام اتحادیه دقت لازم را مبذول دارند.

نظارت بر عرضه و تقاضای سکه
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی
بدون شک اگر بنا باشد نظارت بر عرضه و تقاضای سکه در بازار جدی گرفته شود خود بانک مرکزی باید فعال‌تر و قاطعانه‌تر، برخورد کند. از جمله اقداماتی که به منظور شناسایی سکه‌های واقعی از غیر واقعی باید انجام شود، تدوین طرح روی سکه‌ها برای جلوگیری از شبیه‌سازی و یا تغییر شکل آنهاست.
نظارت بانک مرکزی هم باید بیشتر شود. نکته قابل تامل این است که مردم به دلیل بالا بودن هزینه‌های زندگی دچار مضیقه‌هایی هستند و به دنبال قیمت‌های نازل تری می‌روند و این مسئله نیز کلاهبرداران را برای عرضه سکه تقلبی راغب می‌کند. دولت حداقل برای این یکی دو ماه و روزهای نزدیک به عید، قوه قهریه را به کار گرفته و بانک مرکزی هم بر نظارت‌ها بیفزاید.
البته کلاهبرداری ها نیز با این شرایط اقتصادی تا حدودی هم طبیعی است. بیش از ۶۰ و ۷۰ درصد خانواده‌ها از نظر درآمدی زیر خط فقر قرار دارند و اگر ۲۵ میلیون خانوار داشته باشیم از این ۲۵ میلیون نفر ۱۴ میلیون سبد حمایتی دریافت کرده‌اند، یعنی چیزی بالای ۶۵ درصد مردم زیر خط فقرند. بنابراین طبیعی است که آنها به دنبال قیمت نازل هستند و سودجو هم در بازار زیاد است. بانک مرکزی باید قوانین فوق العاده در نظر گرفته و نظارت‌ ها را بیشتر کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.