صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / چهره های استارتاپی / ماسایوشی سان؛ مهاجری که بیل گیتس ژاپن شد
ماسایوشی سان؛ مهاجری که بیل گیتس ژاپن شد

ماسایوشی سان؛ مهاجری که بیل گیتس ژاپن شد

«ماسایوشی سان»، میلیاردر ژاپنی و بنیانگذار «سافت بانک» در زندگی پر فراز و نشیب خود شکست های بسیار سنگینی را تجربه کرده حالا اما او را به عنوان ثروتمندترین فرد ژاپن و یکی از تاثیرگذارترین افراد حوزه فناوری می شناسند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از دیجیاتو، سان که در خانواده ای مهاجر بزرگ شد، زمانی ۷۸ میلیارد دلار ثروت به هم زده بود اما پس از ترکیدن حباب دات‌کام همه آن را از دست داد. با این حال به آسانی از پا درنیامد و سافت بانک را به جایی رساند که سالانه درآمدی میلیارد دلاری را عاید سهامداران می کند.سان برای خرید اپراتور آمریکایی اسپرینت پیشنهادی ۲۱.۶ میلیارد دلاری را به طرف مقابل ارائه کرد و در نهایت بخش عمده ای از سهام آن را در اختیار گرفت. بلومبرگ از این مدیر ۶۱ ساله به عنوان بیل گیتس ژاپن یاد کرده که ثروت خالصی برابر با ۲۰.۳ میلیارد دلار در اختیار دارد.

همکلاس‌هایش به خاطر کره ای بودن به او سنگ پرت می کردند

سان در سال ۱۹۵۷ از یک خانواده مهاجر کره ای در ژاپن به دنیا آمد. نام اصلی او «سان جئونگ-یوای» بود اما برای جلب توجه کمتر  والدینش نام مستعار ژاپنی یاساموتو را برای او انتخاب کردند.

اسطوره سان از او خواست برای تحصیل به آمریکا برود

«دن فوجیتا»، بنیانگذار مک دونالد ژاپن به سان پیشنهاد کرد برای تحصیل به آمریکا برود و او هم همین‌کار را کرد.

برای یادگیری زبان انگلیسی در ۱۶ سالگی به کالیفرنیا رفت

او در بدو ورد به آمریکا وارد دبیرستان «سرامونت» در جنوب سان فرانسیسکو شد و بعد از دو سال برای تحصیل در رشته اقتصاد به یکی از بهترین مراکز آموزشی آمریکا به نام دانشگاه برکلی کالیفرنیا رفت.

در دانشگاه بانکی را برای واردات ماشین های پک‌من تاسیس کرد

در حالی که هنوز دوران دانشجویی او تمام نشده بود، کنسول های بازی پک‌من و «مهاجمان فضایی» را از خارج وارد کرده و به رستوران ها و کافه های محلی مثل مرکز معروف «یوشی» در شمال کالیفرنیا اجاره می داد. پدر سان به واسطه اداره سالن بازی در ژاپن در این زمینه با تجربه بود و مسئولیت ارسال این ماشین ها به آمریکا را بر عهده داشت. بر اساس برخی گزارش ها سان در همین دوران به درآمدی بالغ بر یک میلیون دلار دست پیدا کرد بود.

ماشین مترجم جیبی را طراحی کرده و به شارپ فروخت

سان پتنت ماشین مترجم جیبی را تهیه کرده و پس از تماس با کمپانی های مختلف در نهایت آن را با مبلغی که امروز معادل یک میلیون دلار است به شرکت ژاپنی شارپ الکترونیکس فروخت.

پس از پایان تحصیلات به ژاپن برگشته و سافت بانک را تاسیس کرد

او به سیطره یک شرکت مخابراتی بر شبکه های ارتباطی ژاپن پایان داده و به شهروندان اجازه داد اپراتور با ارزانترین نرخ خدمات را انتخاب کنند.

ارزش سافت بانک در زمان حباب دات کام به ۱۸۰ میلیارد دلار رسید

نبوغ و مدیریت درخشان سان نه تنها ثروت سرسام آور ۷۸ میلیارد دلاری را نصیب او کرد بلکه ارزش سافت بانک را نیز به ۱۸۰ میلیارد دلار رساند. در حالی که مدیران ژاپنی از دید غربی ها سرد و خشک بودند، سان به واسطه تحصیل در آمریکا مثل هموطنانش خم شد بلکه دست می داد، انگلیسی را روان صحبت می کرد و حتی جک هم می گفت؛ به همین خاطر بسیاری او را مدلی از ژاپن نوین می دانستند.

در ۲۰۰۴ بیشترین ضرر انفرادی تاریخ معاصر را تجربه کرد

سقوط حباب دات‌کام سافت بانک و سان را با هم پایین کشید و ۷۰ میلیارد دلار از ثروت او به باد رفت، مبلغی که ظاهرا بیشترین ضرر یک فرد در تاریخ به شمار می رود. در این سال ارزش سهام سافت بانک نسبت به زمان اوجش تا ۹۸ درصد کاهش پیدا کرد. سقوط دات کام یک دهه قبل‌تر آغاز شده بود و طی آن ارزش سهام بسیاری از کمپانی های اینترنتی با سقوط شدید مواجه شد اما خسارت وارد شده به سافت بانک به مراتب بیشتر از دیگر کمپانی ها بود.

سافت بانک با قدرت برگشت و حالا از غول‌های ارتباطات موبایل دنیا است

پس از تملک ۷۸ درصد سهام اسپرینت در سال ۲۰۱۳ این شرکت به سومین کمپانی بزرگ دنیا در زمینه ارتباطات موبایلی بدل شد. علاوه بر این سافت بانک در بیش از هزار کمپانی و کسب و کار اینترنتی از جمله «یاهو ژاپن» و غول تجارت چین یعنی گروه علی‌بابا سهام دارد.

دوستی سان با استیو جابز در موفقیت او بی تاثیر نبوده

سان به واسطه دوستی اش با استیو جابز (هم-بنیانگذار فقید اپل) توانست پول زیادی را عاید سافت بنک نماید. سافت بنک اولین توزیع کننده آیفون در ژاپن بود و به خاطر همین محصول موفق شد شمار مشترکانش را به ۳۰ میلیون نفر برساند.

حالا سافت بنک ۸۴.۳ میلیارد دلار ارزش دارد و سان بخش اعظمی از ثروت خود را بازپس گرفته

روی کاغذ سان ۲۳ میلیارد دلار ارزش دارد اما آنطور که بلومبرگ گزارش داده او به لطف هلدینگ هایش در سافت بنک از سال ۱۹۹۵ تا الان مبالغ هنگفتی را هم در قالب سهام و پول نقد دریافت کرده که به ارزشش می افزایند.

او ۱۲۰ میلیون دلار از این مبلغ را به قربانیان سونامی اهدا کرد

او حتی اعلام کرده که تا زمان بازنشستگی اش پاداش سالانه خود را به این قربانیان اهدا می کند.

البته او بخشی از درآمدش را هم صرف خود می کند. سال قبل سان ۱۱۷.۵ میلیون دلار را بابت خرید یک خانه ویلایی بزرگ در وود ساید کالیفرنیا پرداخت کرد

این خانه گران ترین ملک در کالیفرنیا و دومین منزل مسکونی گران قیمت در کل آمریکا محسوب می شود.

او یک خانه ۴۵ میلیون دلاری هم در توکیو دارد

این خانه که ۱۲۰۰ متر مربع مساحت دارد در منطقه Azabu Nagasaki واقع شده.

او زمین گلفی دارد که بیل گیتس عاشقش است

طبق گزارش بلومبرگ آب و هوا، شرایط چمن و رایحه های فصلی در این زمین شبیه سازی شده و مثلا میتوان حضور در منطقه پبل بیچ کالیفرنیا را در آن تجربه کرد. خود سان زمانی در مصاحبه به نشریه وایرد مدعی شده که بیل گیتس در بازدیدش از زمین گلف او شگفت زده شده.

سان مالک یک تیم بیسبال ژاپنی به نام Fukuoka SoftBank Hawks است.

سان این باشگاه را در سال ۲۰۰۵ خریداری کرد و در فصل قبل بازی ها ظاهرا شکست سختی از تیم Hokkaido Nippon-Ham خورده.

ثروت اندوزی عادت خانوادگی آنهاست؛ برادر سان هم از طریق یک بازی iOS میلیاردر شده

تایزو سان برادر کوچک تر سان، ریاست هیئت مدیره شرکتی به نام GungHo را برعهده دارد که پرفروش ترین بازی موبایل به نام Puzzle & Dragons را تولید کرده. تایزو به لطف همین بازی میلیاردر شد و آنطور که گفته شده سان از جمله سرمایه گذاران اولیه شرکت تایزو بوده.

بگذار چیزی هم گیر خوشه چین ها بیاید؛ سان گاه گاهی به زبان ژاپنی مخاطبانش را نصیحت میکند

سان با نام کاربری @maason توییت میکند و بالغ بر ۱.۹ میلیون دنبال کننده دارد. او اخیرا توییت کرده بود که راز موفقیت شناسایی نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت است.

سان یک امپراتوری را از دست داد اما هیچگاه تسلیم نشد

در سال ۲۰۰۴ که همه پیش بینی شکست سافت بنک را می کردند او در مصاحبه اش با نشریه وایرد اظهار داشت: در این صنعت کسی که اولین قدم را بر می دارد، پیشگام می شود و غالبا به موفقیت های بزرگی دست پیدا میکند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.