صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / سینما یکی از راه‌های حفاظت از رویای ملی و امید است
سینما یکی از راه‌های حفاظت از رویای ملی و امید است

عبدالله گیویان :

سینما یکی از راه‌های حفاظت از رویای ملی و امید است

«عبدالله گیویان» پژوهشگر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، سینما را از ابزارهای حفاظت از رویای ملی و امید دانست.

به گزارش کسب و کار نیوز، نشست تحلیل و ارزیابی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در دوره سی و ششم ۱۳۹۶ بعدازظهر سه‌شنبه با حضور حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری در محل مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.
گیویان با اشاره به روند پژوهش‌ در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و ششم فجر، گفت: ما برای این پژوهش به جنبه‌های متفاوت فیلم‌ها توجه نکردیم، تنها به چهره ایران توجه داشتیم. این مقدمه مدخل ورودی ما در حوزه سینماست. آن‌چه به آن توجه نداشتیم، این است که خواست‌ها، رویاها و آرزوهای ما در ایران چیست؟ ما برای خود چه پیشینه و آینده‌ای تصور می‌کنیم؟ سوال‌هایی از این دست، معمولا محکوم به بایگانی هستند.
وی افزود: در هر نوبت که سیاست‌گذاری و سیاست‌گذاران در عرصه سینما مشغول شدند، برخی جنبه‌ها را پررنگ کردند. در عرصه سودای سیمرغ آن‌چه اتفاق می‌افتد نتیجه اهداف و نگاه‌های سیاست‌گذارانه است‌ اما جایگاه هنرمندان برای این رویا مشخص نبوده و نه هنرمندان و نه مسئولان به این موضوع توجه نکردند.
گیویان تصریح کرد: آن‌چه می‌تواند امید را شکل بدهد، باید معطوف به رویا باشد. از نظر ما رویای ملی، مساله آینده است و تصویری که از آینده ارائه می‌دهیم. یکی از کارکردهای این رویاها، ایجاد همبستگی است و کارکرد دیگرش هم هویت‌بخشی و همبستگی‌آفرینی ملی است‌.
وی با خواندن آثاری از حافظ و سیاوش کسرایی به توصیف اوضاع اجتماعی در هنر اشاره کرد و گفت: باید بدانیم که رویای ملی ما چیست و چه زندگی را طلب می‌کنیم تا از سینماگران بخواهیم این مطلوب را مطرح کنند، نمایش بدهند و کمبودها و نقصان‌ها را بازگو کنند.
گیویان در پایان گفت: ما به‌هم‌ریختگی جامعه را در این سینما دیدیم اما آنچه جنبه مثبت به حساب بیاید را ندیدیم.

** آشنا : دستاوردهای انقلاب، سینمای ایران را از دیگر کشورها جدا می‌کند
مشاور رئیس جمهوری نیز در این نشست گفت: ما در حوزه سینما، دستاوردی چهل ساله داریم که سینمای ایران را از دیگر کشورها جدا می‌کند و حالت خودبسنده‌ای وجود دارد.
«حسام‌الدین آشنا» افزود: با این وجود ما سوالی مطرح کردیم که ایران را در سینمای ایران چگونه می‌بینیم، ایران چگونه در اثر هنری متجلی شده است؟ امسال هم همین سوال را می‌پرسیم، اما این بار جزئی‌تر سوال داریم و می‌خواهیم بدانیم که مسائل اجتماعی ایران چگونه طرح شده است.
وی با طرح پرسش‌هایی از این قبیل که نگاه ما به سینما چیست؟ آیا سینما مدرس یا راهنمای جامعه است؟ گفت: می‌دانیم که پاسخ این سوال موجب اختلاف بین نظریه‌پردازان و اهالی سینما با یکدیگر است اما می‌خواهیم بعد از نشان دادن نمونه‌های متعدد و گرفتن بازتاب‌ها، این سوال را به گونه‌ای پاسخ بدهیم که میان همه افراد ارتباط برقرار کنیم.
«مصطفی اسدزاده» کارگردان و پژوهشگر نیز در بخش دیگری از این نشست، بخش‌هایی از نتیجه‌گیری این پژوهش را خواند و مستند تصویری پژوهش برای حاضران پخش شد.
در این نشست از سامانه «سارمدیا» به نشانی http://saarmedia.ir رونمایی شد، این سایت برای ارتباط نزدیک با مجموعه بررسی‌های استراتژیک راه اندازی شده و قصد دارد پیام‌رسان میان مردم و دولت باشد.
در بخش معرفی این سایت آمده است: در جهان معاصر رسانه‌ها واسطه‌ بین مردم، کارگزاران و تصمیم‌گیران حکومتی است. سار، سامانه ارتباطات راهبردی است که فعالیت‌های رسانه‌ای آن با هدف طرح موضوعات بنیادین و گره‌گاه‌های اساسی جامعه کنونی ایران به اجرا درمی‌آید؛ با این امید که بتواند گردش آگاهی بینش، امید و حکمت شهروندی را تسهیل کند.
جلسه با پرسش و پاسخ و نظرخواهی از پژوهشگران و اهالی فرهنگ که مهمان نشست بودند به پایان رسید.
فراهنگ**۹۲۱۱** ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/ «مجنون» بهترین فیلم جشنواره

به گزارش کسب و کار نیوز، روز یکشنبه ۲۲ بهمن چهل و دومین جشنواره بین‌المللی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.