صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / جهش در۶ حوزه زیرساخت فضایی،تلاش برای بهره برداری ازدستاوردها
جهش در۶ حوزه زیرساخت فضایی،تلاش برای بهره برداری ازدستاوردها

در پنل تخصصی همایش فضایی مطرح شد:

جهش در۶ حوزه زیرساخت فضایی،تلاش برای بهره برداری ازدستاوردها

کسب موفقیت های چشمگیر در شش حوزه زیرساخت های راهبردی صنعت هوافضا باعث شده متخصصان این حوزه بر توسعه و استفاده از کاربردهای آن تاکید کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سالن امام خمینی (ره) دانشگاه علم و صنعت ایران امروز میزبان برگزاری اولین همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن بود.
این همایش که به همت دانشگاه علم و صنعت و سازمان فضایی ایران با محوریت برگزار شد، درمراسم افتتاحیه میزبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و در ادامه پنل تخصصی طراحی ماهواره با حضور شاخص ترین اساتید هوافضا و مسئولان این حوزه بود.
در این پنل دکتر مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران، سیدجواد موسوی مشاور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، دکتر عباسی ارند از صاایران، دکتر سیدمصطفی صفوی همامی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حسین بلندی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و دکتر محمد سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران حضور داشتند و در حوزه های کاری خود توضیحاتی ارائه دادند.
رئیس سازمان فضایی ایران در این نشست با اشاره به دستاوردهای ۴۰ ساله در این حوزه گفت: ما در هر شش حوزه راهبردی طراحی و ساخت ماهواره، پایگاه پرتاب، ماهواره بر، ایستگاه کنترل و هدایت، دریافت ماهواره و قدرت تحلیل داده ها به دستاوردهای خوبی دست یافته ایم.
دکتر مرتضی براری ادامه داد: امروز ظرفیت بسیار ارزشمندی ایجاد شده و رتبه علمی را با اختلاف زیاد در منطقه نسبت به کشور دوم و رتبه ۱۱ علمی را در دنیا در این زمینه داریم؛ در سال ۲۰۱۸ سه پله از نظر علمی ارتقا داشتیم و از رتبه ۱۴ به ۱۱ صعود کرده ایم.
به گفته وی متوسط رشد اقتصاد ماهواره تا ۲۰ سال آینده از متوسط رشد اقتصادی دنیا بسیار بیشتر بوده است.
براری اهداف مدنظر در سازمان را برشمرد و گفت: باید زیرساخت های بومی صنعت هوافضا را ایجاد و تلاش کنیم ظرفیت های علمی دانشگاه ها را به شرکت های دانش بنیان و شرکت های خصوصی تسری پیدا کند.

*آزادسازی داده های ماهواره ای
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به دریافت داده های ماهواره ای از ۴۰ سال قبل اظهار داشت: این داده ها زمینه را برای کسب و کار و ارائه خدمات بیشتر به جامعه را فراهم می کند.
وی با انتقاد از تامین کل هزینه بخش هوافضا با بودجه دولتی اضافه کرد: باید با مدیریت نقدینگی بخش خصوصی را به سمت سرمایه گذاری در بخش فضا هدایت کنیم.

* پتانسیل زیادی داخل کشور برای توسعه صنعت هوافضا داریم
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به روند توسعه ماهواره پیام گفت: این پروژه بهترین نمونه از همکاری بین دانشگاه ها و اساتید مختلف است که فرهنگ کار مشترک را بین نخبگان تقویت کرد.
دکتر سیدمصطفی صفوی ادامه داد: امروز پتانسیل خوبی برای توسعه صنعت ماهواره در کشور داریم و ما برای یک قطعه GPS ماهواره پیام از محصول یک شرکت داخلی استفاده کردیم، همین ۳۰۰ ثانیه قرارگرفتن ماهواره پیام در مدار این جی پی اس به خوبی عمل کرد و داده ها را فرستاد.
وی تاکید کرد: اینکه توقع داشته باشیم دولت همه دانش آموخته ها را جذب و استخدام کند درست نیست، بلکه باید زمینه را برای این افراد فراهم کنیم تا با تاسیس شرکت های داخلی و دانش بنیان ما را از وابستگی به کشورهای دیگر بی نیاز کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اهمیت فعالیت های مختلف در حوزه هوافضا گفت: باید برای توسعه فعالیت های بین المللی بیشتر تلاش کنیم، برای نمونه سازمان فضایی هند که خود توانایی های زیادی دارد پروژه های مشترک با کشورهای دیگر تعریف می کند زیرا در این پروژه های مشترک مزایای زیادی وجود دارد.
وی ادامه داد: با وجود همه تحریم ها که می دانیم امکان تعریف پروژه های بین المللی با بعضی کشورهای نزدیک برای نمونه کشورهای عضو جنبش عدم‌ تعهد یا مثلا اندونزی وجود دارد.

* باید روی ماهواره ها در مدار لئو و جئو تمرکز کنیم
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز با اشاره به سابقه کشور در صنعت هوافضا گفت: کشور راه طولانی را طی کرده و به دستاوردهای صنعتی و سرمایه های دانشی مفیدی دست یافته است.
دکتر بیژن عباسی آرند ادامه داد: نتایج این دستاوردها طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره بوده و با تلاش همه اجزا به بلوغ در بخش تحقیقات رسیده ایم.
وی ادامه داد: امروز کار مهندسی سیستم را در حوزه فضا یادگرفته ایم و باید در سطوح بالاتر کار کنیم؛ مانند استقرار ماهواره در مدارهای لئو و جئو.
دکتر عباسی با اشاره به مرحله گذار از تحقیقات به کاربرد گفت: تامین همه منابع از دولت دشوار است، بنابراین باید وارد مرحله استفاده از کاربردها شویم و از محل منابع آن چرخه اطلاعات و تحقیقات را تکمیل کنیم.
وی بر تعیین نقش هر دستگاه و مجموعه تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: سازمان فضایی باید نقش و وظیفه هر دستگاهی را تعیین کند تا به این شکل منابع محدود را به بهترین وجه تخصیص دهیم.

*توسعه کاربردهای صنعت هوافضا، پیشرانی برای توسعه فناوری است
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تاریخچه این صنعت گفت: در حالیکه اوایل دهه ۸۰ قراردادهای سه توسعه ماهواره با سه دانشگاه شریف، امیرکبیر و علم و صنعت بسته شد، مخالفت های زیادی وجود داشت و از طرف دیگر هیچ کشوری به ما کمک نکرد یا حتی طراحی های ما را بررسی نکردند.
دکتر بلندی ادامه داد: این حرکت ادامه یافت و در اسفند ۹۰ ماهواره نوید و حدود ۱۱ ماه بعد ماهواره تدبیر را ساختیم و امیدواریم ماهواره ظفر تا شهریور ۹۸ آماده شود.
وی با اشاره به تلاش های اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اظهار داشت: امروز بر توسعه کاربری ماهواره تاکید می شود که خود این امر پیشرانی برای توسعه فناوری فضاست..
به گفته بلندی بر اساس برنامه جامع فضایی کشور تا سال ۱۴۰۴ باید ماهواره ای با رزولوشن ۱ متر داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف امروز باید بر توسعه کاربردها بیشتر تاکید کنیم.
وی تاکید کرد: تشکیل کنسرسیومی با حضور شرکت های دانش بنیان وابسته به دانشگاه ها، شرکت های خصوصی و سازمان های مرتبط تشکیل شود که در این زمینه سرمایه گذاری کنند.
دکتر بلندی به اقدامات دانشمندان دانشگاه علم و صنعت اشاره کرده و افزود: طراحی ماهواره ای پیشرفته تر از ماهواره ظفر را نیز در حال اجرا داشتیم که به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است ولی امیدواریم بتوانیم بودجه آن‌ را از منابع دیگر تامین کنیم.

* زیست بوم فناوری فضایی شکل گرفته است
مشاور پژوهشگاه فضایی ایران نیز در این نشست با توجه به اثربخشی صنعت هوافضا گفت: این اثربخشی در صورتی بیشتر مشخص می شود که مدیریت راهبردی را در نظر بگیریم.
مهندس سیدجواد موسوی ادامه داد: با توجه به موازی کاری هایی که طی دو دهه اخیر انجام شده، امروز زیست بوم فناوری فضایی شکل گرفته است.
وی به فعالیت های پژوهشگاه و ۳ پژوهشکده آن در اصفهان، شیراز و تبریز گفت: قراردادهایی با دانشگاه های تراز اول کشور داریم، ۲۵۰ طرح پژوهشی در قالب پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری را حمایت می کنیم.
به گفته موسوی بازار برای استفاده از کاربردهای صنعت هوافضا فعال و همه مولفه های زنجیره ارزش تحریک شده است.
مشاور پژوهشگاه فضایی ایران تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان در حوزه مراکز داده فعال شده و صنعت فضایی آماده جهش است.
این همایش همچنین با برگزاری نمایشگاه جانبی از دستاوردهای سازمان ها و واحدهای تحقیقاتی مرتبط همراه بود.
این همایش به همت دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان فضایی با محوریت موضوعاتی چون اقتصاد فضا، حقوق فضا، سیاستگذاری و راهبرد، علوم و فناوری فضایی، کاربردها و خدمات فضایی محورهای اصلی میزبان علاقمندان است.
همچنین نشست های تخصصی، کارگاه های تخصصی و برگزاری نمایشگاه جانبی از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده در اولین همایش فناوری فضایی است. بعد از مراسم افتتاحیه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی امنیت ملی پنل تخصصی طراحی ماهواره با حضور اساتید حوزه هوافضا در دانشگاه های مطرح کشور و رئیس سازمان فضایی برای این همایش برنامه ریزی شده است.
دکتر محمد سلیمانی مدیر گروه مهندسی ماهواره دانشگاه علم و صنعت ایران دبیر علمی این همایش و دکتر مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی، مهندس مجتبی سرادقی معاون این سازمان و دکتر وحید نیری عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران شورای سیاستگذاری همایش را تشکیل می دهند.
علاقه‌ مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی همایش space2019.iust.ac.ir مراجعه کنند.
علمی**۹۱۵۷**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

آیفون ریفربیش شده چیست و با مدل آکبند چه تفاوتی دارد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، با این وجود بعضی فروشندگان سودجو ریفربیشد بودن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.