صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تشکیل کمیته ضد فیلترینگ برای کسب‌وکارها
تشکیل کمیته ضد فیلترینگ برای کسب‌وکارها

وزیر ارتباطات از عملیاتی شدن برداشت مستقیم در ۱۸ بانک خبر داد

تشکیل کمیته ضد فیلترینگ برای کسب‌وکارها

وزیر ارتباطات با بیان این‌که گاهی با اعمال فیلترینگ جلوی فعالیت‌های فعالیت‌های سالم گرفته می‌شود و ناسالم‌ها به نحو دیگر کارهای خود را ادامه می‌دهند، گفت: اکنون با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهوری، کمیته‌ای برای جلوگیری از فیلترینگ تشکیل شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدجواد آذری‌جهرمی در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه اخیر با معاون رئیس جمهور و وزرای حوزه ارتباطات و اقتصادی، به جمع‌بندی برای توسعه‌ی استفاده از بلاک‌چین رسیدیم که در جلسه بعدی کمیسیون اقتصاد مشخص و به مجلس ارائه می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به چالش احراز هویت در بانکداری الکترونیک گفت: امروز زیرساخت سامانه شاهکار در دولت الکترونیکی آماده شده و در اختیار بانک مرکزی کشور قرار گرفته می‌تواند که امنیت را برای بانکداری الکترونیکی به ارمغان بیاورد. او با بیان این‌که بانکداری الکترونیکی یک حوزه بین‌بخشی بین حوزه بانکی و فناوری است، گفت: در یک سال اخیر در حوزه سیاست‌گذاری‌های حوزه ارتباطی بانکی، به پیشنهاد وزارت ارتباطات، آئین‌نامه رفع انحصار از PSPها به تصویب رسید که کمک شایانی برای رشد فین‌تک‌ها یا شرکت‌های فناوری مالی است که بتوانند فعالیت گسترده‌تری آغاز کنند. مصوبه دولت ابلاغ شده و بانک مرکزی در حال تهیه آئین‌نامه است. وی ادامه داد: از طرفی همه ما می‌دانیم بانکداری الکترونیکی هزینه‌ی تمام‌شده‌ی کمتری نسبت به بانکداری فیزیکی دارد زیرا آن‌ها مبتنی بر فعالیت شعبات فیزیکی هستند. با کم شدن این هزینه‌ها، شما توانمند خواهید بود تسهیلات بیش‌تری در اختیار صنعت از جمله متقاضیان و بخش خصوصی قرار دهید.

جهرمی تاکید کرد: احراز هویت بر اساس اطلاعات موجود در ثبت احوال و سامانه‌های مخابراتی با ترکیبی از شاخصه‌های هویتی در مرکز تبادل اطلاعات در دولت الکترونیک شکل گرفته که توانسته یک پیشران بسیار مهم در دولت الکترونیک باشد. اکنون می‌توانیم بانکداری الکترونیک را با تصدیق هویت پیش ببریم. وی با اشاره به راه‌اندازی سرویس دایرکت دبیت (پرداخت مستقیم) توسط بانک مرکزی بیان کرد: این سرویس که اکنون توسط ۱۸ بانک فعال شده، به بخش فناوری کمک می‌کند. این سرویس برای کسب‌و کارها این امکان را فراهم می‌کند که به مشتریان اجازه دهند اشتراک ماهانه را از بانک‌ها بگیرند و با کاربرد پایین در اختیار سرویس‌دهنده بگذارند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: در حال حاضر تولیدکننده‌ی محتوا از جمله نویسنده‌ی کتاب هشت درصد از تولید محتوا را دریافت می‌کند و جمع‌آوری پول از طریق اپراتورهاست که ۳۰ درصد دریافت می‌کنند، در این اقتصاد، تولیدکنندگان محتوا رشد نمی‌کنند. البته برخی معتقدند راه‌اندازی سرویس پرداخت مستقیم به ضرر اپراتورهاست اما باید اشاره کرد این موضوع درمجموع به نفع بخش فناوری است.

آذری‌جهرمی با بیان این‌که بخشی از این درآمدها برای اپراتورها درآمدهای ناسالمی ایجاد کرده بود، افزود: برای مثال شرکت‌های VAS (خدمات ارزش افزوده) به دلیل نبود شیوه نامناسب، راه نامناسبی برای جمع‌آوری درآمد تولیدکنندگان محتوا بودند. امروز بانک مرکزی این امکان را فراهم کرده که تولیدکنندگان محتوا بتوانند به راحتی درآمدهای خود را جمع‌آوری کنند. وی با بیان این‌که اقتصاد فین‌تک‌ها در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته، افزود: آمار بانک مرکزی از حوزه پرداخت‌های الکترونیک و خصوصاً فین‌تک‌ها در حال صعود است. فین‌تک‌ها در عرصه اقتصاد دیجیتال از عناصر مهم هستند که در حال شکل‌گیری‌اند. البته در حوزه رشد آن‌ها خیلی موفق نبودیم و باید موانعی که دارند را تسهیل کنیم. سیاست‌گذاری ما تسهیل قوانین است و رشد کسب‌وکارهای قوانین مالی کارنامه‌ی موفقی بوده اما جاری رشد دارد. البته دولت تنها تسهیل‌گر است اما اصل کار را بخش خصوصی انجام می‌دهد که با وجود تمامی موانع، رشد زیادی داشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فعالیت‌های ناسالم در حوزه الکترونیکی خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهوری، کمیته‌ای برای جلوگیری از فیلترینگ تشکیل شده است. واقعیت این است که امروز با توجه به تسهیلات نظام پرداخت الکترونیکی زیرساخت بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی هم می‌توانند همین بستر باشد. همانطور که در حال حاضر سایت‌های شرط‌بندی و یا فیلترشکن‌ها از همین زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند. آذری‌جهرمی ادامه داد: البته نظام بانکداری باید تلاش کند جلوی آن‌ها را بگیرد. اما گاهی مواضعی از جمله با اعمال فیلترینگ گرفته می‌شود که جلوی فعالیت‌های ناسالم را بگیرند اما عملاً تنها جلوی فعالیت‌های سالم گرفته می‌شود و ناسالم‌ها به نحو دیگر کارهای خود را ادامه می‌دهند. اکنون با تشکیل این کمیته تلاش شده جلوی فیلتر شدن فین‌تک‌ها و کسب‌وکارها گرفته شود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

جزییات ارسال در دیجی‌کالا/یک سفارش، چند هزینه ارسال

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی در یک خرید اینترنتی چند کالا سفارش می‌دهید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.