صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / بیش از ۱۰هزار عنوان کتاب در سی و ششمین ماراتن جایزه کتاب سال
بیش از ۱۰هزار عنوان کتاب در سی و ششمین ماراتن جایزه کتاب سال

بیش از ۱۰هزار عنوان کتاب در سی و ششمین ماراتن جایزه کتاب سال

سی و ششمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی با بررسی 10 هزار و 368 عنوان کتاب که به دبیرخانه رسیده، 16 بهمن ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، مدیرعامل خانه کتاب روز سه شنبه در نشست خبری سی و ششمین جایزه کتاب سال اظهارکرد: ۶۳۱ نفر در ۳۶ سال برگزاری جایزه کتاب سال توانسته اند برگزیده این جایزه شوند که از این تعداد ۱۱۰ نفر درگذشته اند.
نیکنام حسینی پور، مستندسازی نکردن فعالیت‌ها را یک نقطه ضعف در ایران برشمرد و افزود: امسال کتابی با عنوان دایره المعارف یا «آینه دوران» حاوی اطلاعات مربوط به تمام دوره‌های جایزه کتاب سال در دو مجلد همراه با سی و ششمین جایزه رونمایی خواهد شد.
وی گفت: ۱۴ اثر در میان آثار داوری شده به عنوان برگزیده جایزه کتاب سال انتخاب شده و ۴۱ اثر تقدیری خواهیم داشت که در روز اختتامیه، جوایز خود را از دست رئیس جمهوری تحویل خواهند گرفت.
حسینی پور گفت: در بخش جایزه جهانی کتاب سال هم برگزیدگانی از آمریکا، آلمان، استرالیا، ایرلند، ترکیه و فرانسه تقدیر خواهند شد.
مدیرعامل خانه کتاب بر لزوم تقویت و حفظ کرسی‌های ایران شناسی به کمک مراکز علمی و فرهنگی در خارج از کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه در حوزه کرسی های ایران شناسی در خارج از کشور دچار فقر شده ایم.

**رشد کیفی کتاب‌ها قابل توجه نیست
دبیر سی‌وششمین جایزه کتاب سال نیز در این نشست اظهارکرد: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، تاریخ مفصل و بزرگی پشت سر خود دارد، برخی کشورها در بحرانی‌ترین روزهای خود هم از این جایزه دست نمی کشند تا نشان دهند فرهنگ برایشان از همه چیز بیشتر اولویت دارد.
حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد در مورد جایزه سی‌و‌ششم، افزود: ۷۲ گروه بررسی کتاب‌های رسیده به این جایزه را در ۱۰ موضوع اصلی بررسی کرده و در نهایت جوایز همزمان با مراسم اختتامیه به برگزیدگان داخلی و خارجی توسط رئیس جمهوری اهدا خواهد شد اما جوایز افراد شایسته تقدیر در روز قلم در مراسم مجزایی اهدا می شود.
حجت الاسلام مهدوی راد گفت: از تعداد کتاب‌های رسیده به دبیرخانه جایزه کتاب سال، ۲۷۴ عنوان در مرحله نهایی مورد داوری قرار گرفت.
وی افزود: دایره ارزیابی در این جایزه هر چیزی را شامل می‌شود که عنوان مکتوب به خود بگیرد و در وزارت ارشاد پذیرفته شود، در حوزه تالیف، ترجمه و تحقیق ( بازسازی متون کهن بر اساس معیارهای مشخص)؛ علاوه بر اینها نیز عناوینی داریم که در این سه عنوان جای نمی‌گیرد؛ مثلا کتابی داریم که ترجمه است اما مقدمه ای که مترجم برای آن نوشته و فصولی به آن اضافه شده و گزیده گویی‌های مولف، که تقریبا کتاب را یک نوع تالیف کرده است.
وی گفت: باید کارشناسان، معیارهای ارزیابی چنین کتاب‌هایی را خلق و پیشنهاد دهند. در زمینه تحقیق هم چنین است و عملا یک تالیف و تحقیق شکل گرفته که برای این هم معیار ارزیابی نداریم؛ اینها می تواند برای ما یک زمینه رشد ایجاد کند.
حجت الاسلام مهدوی راد گفت: امسال هم مثل سالهای دیگر فضای کمی در حوزه کتاب ما رشد دارد اما رشد کیفی ما آنچنان نبوده و هنوز کتاب های ما از نظر محتوایی به عنوان مثال در رشته های پایه و یا علوم انسانی و اجتماعی از کمبودهایی رنج می برد.

**۱۰ جایزه برای آثار جهانی
دکتر احمد علی حیدری دبیر بخش جهانی جایزه کتاب سال نیز گفت: امسال بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال را برگزار می‌کنیم و آمارها نشان می دهد در این دوره دوهزار عنوان کتاب از مراکز مختلف برای دریافت این جایزه مورد بررسی قرار گرفته است. از این تعداد ۲۰۰ اثر به مراحل بالاتر رسیده و در نهایت ۱۰ اثر به عنوان برگزیده جهانی انتخاب شدند.
وی افزود: این آثار عمدتا ناظر بر مطالعات ایرانی یا اسلامی است و موضوعات کلی، برخی علوم قرآنی و نیز فلسفه و تحقیق را در بر می گیرد.
فراهنگ**۳۰۰۹** ۹۰۵۳

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.