صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / سهم خودروهای شخصی در تولید آلودگی هوا کاهش نیافته است
سهم خودروهای شخصی در تولید آلودگی هوا کاهش نیافته است

شهردار تهران:

سهم خودروهای شخصی در تولید آلودگی هوا کاهش نیافته است

شهردار تهران با اشاره به اینکه حدود ۳۵ میلیون نفر در کشور درگیر موضوعات مرتبط با آلودگی هوا هستند، گفت: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوا و ترافیک را کاهش دهیم.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، پیروز حناچی امروز در حاشیه هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای اولین بار معضل آلودگی هوا در سال ۴۶ مطرح شد. این مسئله نشان می‌دهد که کشور ما چندین دهه است که با معضل آلودگی هوا درگیر است و علیرغم همه زحماتی که در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی کشیده شده است، هنوز به اندازه کافی نتوانسته‌ایم بر کاهش آلودگی هوا تأثیر بگذاریم.

شهردار تهران ادامه داد: ۳۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی و ۲۸ درصد تولید ناخالص ملی در تهران متمرکز شده است و این موضوع اصلی‌ترین علت آلودگی هواست البته امسال هوای تهران نسبت به سال گذشته از کیفیت بهتری برخوردار بوده که امیدوارکننده است.

حناچی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی کاهش آلودگی هوا طی امسال اجرای جدی قانون معاینه فنی و البته وزش باد و بارندگی‌ها است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا طرح زوج و فرد تأثیری بر کاهش آلودگی هوا دارند توضیح داد: همه مطالعات شهرداری و پلیس نشان می‌دهد که طرح زوج و فرد به‌صورت آنی روی کاهش آلودگی هوا اثر دارد و در مواقعی که هوا به شدت آلوده است اجرای طرح می‌تواند آلودگی را کنترل کند ولی زمانی که به شکل مستمر ادامه پیدا کند تأثیر خود را روی آلودگی کم می‌کند.

شهردار تهران تصریح کرد: در حال حاضر طرحی برای جایگزینی با طرح زوج و فرد در تهران تصویب نشده است.

حناچی در بخشی دیگری از سخنان خود درباره اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد در سال جاری گفت: هر چیزی که به تصویب شورای شهر رسیده باشد و فرمانداری آن را لغو نکرده باشد، قانونی است.

وی افزود: موضوعی که نگران کننده این است که علی رغم همه زحمات کشیده شده برای توسعه حمل و نقل عمومی همچنان حجم تردد خودروهای شخصی در تهران رو به افزایش است. در حال حاضر در تهران ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس کم داریم. از ۷۰ واگن مترو، ۸۵ درصد آن ترخیص شده و به واگن سازی تهران منتقل شده است و اوایل سال آینده این واگن‌ها در دسترس قرار خواهند گرفت.

حناچی در بخش دیگری ازصحبت‌های خود اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا موضوع مهمی است و در نظرسنجی‌های عمومی مردم در تهران بیش از ۹۰ درصد اظهار کرده بودند که معضل آلودگی هوا و ترافیک مشکل اصلی تهران است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد، تصریح کرد: سالانه ۲.۸ میلیارد دلار هزینه‌های مستقیم اقتصادی آلودگی هواست. بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی ۷ میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلاء به بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

شهردار تهران با بیان اینکه در شهرهای بزرگ کشور ما غلظت آلاینده‌ها از حد استاندارد فراتر است، گفت: حدود ۳۵ میلیون نفر در کشور ما درگیر موضوعات مرتبط با آلودگی هوا هستند. بر اساس گزارش‌های سالیانه آژانس محیط زیست، تهران و جاکارتا جزو شهرهای آلوده دنیا هستند.

حناچی با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت و ۴۰ درصد اقتصاد و صنعت در مساحتی حدود ۱.۲ کشور جمع شده‌اند، گفت: در این شرایط انتظاری جز آلودگی هوا و ترافیک نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال آلودگی هوا در تهران نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است، اظهارکرد: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوا و ترافیک را کاهش دهیم. بر اساس برخی گزارش‌ها در سال ۹۴، ۴۵۷۳ نفر به دلیل آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بیش از ۳۴۳ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند

به گزارش کسب و کار نیوز ، انسیه کتابچی معاون برنامه ریزی پایش و ارزیابی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.