صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / جایگاه نخست متروی تهران در خاورمیانه
جایگاه نخست متروی تهران در خاورمیانه

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه خبر داد

جایگاه نخست متروی تهران در خاورمیانه

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به ثبت روزانه بیش از ۲.۵ میلیون سفر در شبکه متروی تهران و حومه گفت: متروی تهران از ابتدای بهره‌برداری تاکنون از انتشار ۲ هزار و ۴۶۱ تن گازهای آلاینده به هوای شهر جلوگیری کرده است.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، فرنوش نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر متروی تهران و حومه ۱۱۵ ایستگاه فعال دارد، عنوان کرد: در چشم‌انداز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ میزان سفرهای روزانه به رقم هفت میلیون سفر در روز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه متروی تهران در خاورمیانه جایگاه اول و در جهان حائز رتبه است، عنوان کرد: تهران در خاورمیانه رتبه اول را از حیث طول خطوط، تعداد خطوط، تعداد ایستگاه‌ها و قیمت به خود اختصاص داده است و در میان ۱۶۳ متروی جهان نیز از نظر طول خطوط در رتبه ۱۷ قرار دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه از نظر شاخص قیمت بلیت نیز متروی تهران ارزان‌ترین بلیت جهان را داراست، افزود: خطوط متروی تهران و حومه اکنون ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و دارای ۵ خط درون شهری و یک خط برون شهری است، البته هنوز ساخت متروی تهران به پایان نرسیده و بر اساس برنامه توسعه خطوط، تا پایان سال ۱۴۰۴ شبکه متروی تهران جمعاً دارای ۱۲ خط شامل ۸ خط درون شهری و ۴ خط برون شهری در مجموع به طول ۴۳۰ کیلومتر خواهد بود.

وی با اشاره به نقش مترو تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت، گفت: روزانه بیش از ۱۸ میلیون سفر شهری در تهران محقق می‌شود. براساس آمار، مترو تهران از ابتدای بهره برداری تاکنون از انتشار ۲ هزار و ۴۶۱ تن گازهای آلاینده Co ، NOX، So۲، PM۱۰ و HC به هوای تهران جلوگیری کرده است.
نوبخت با اشاره به گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه از هر ١٠نفر در دنیا فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد و آلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامت انسان‌ها در کل دنیا به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در این میان استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری پاک می‌تواند صرفه جویی بسیاری در مصرف سوخت‌های فسیلی داشته باشد که این امر تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی تصریح کرد: متروی تهران و حومه تنها در ۹ ماه نخست سال ۹۷ باعث صرفه جویی در مصرف ۳۰۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹ میلیون لیتر گازوئیل شده است. همچنین سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در ۹ ماه نخست امسال از ورود ۸۱۰ هزار تن گاز Co۲ و ۱۱۳ هزار تن گازهای Co ، NOX، So۲، PM۱۰ و HCبه هوای شهر جلوگیری کرده است.

نوبخت افزود: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و به خصوص به واگن‌های بیشتری نیاز دارد که مستلزم تأمین بودجه از سوی نهادهای ذیربط است اما این شرکت از آبان ماه ۱۳۹۶ علی رغم همه محدودیت‌ها و فشارها در خصوص کمبود بودجه و مشکلاتی که براثر تحریم‌ها بر سرراهش قرار گرفته سعی کرده تا با بهره وری حداکثری از ظرفیت و امکانات موجود باز هم نسبت به ارتقای سطح خدمات به مردم گام بردارد؛ کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط یکی از این موارد است.

به گزارش شهرنوشت، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: از آبان ماه ۱۳۹۶، حداقل فاصله حرکت قطارها در خطوط ۱، ۲ و ۴ متروی تهران از ۵ دقیقه به ۴ دقیقه کاهش یافته است، ضمن اینکه زمان در خط ۳ از ۱۸ دقیقه به ۹ دقیقه و سپس در دی ماه ۹۷ از ۹ دقیقه به ۷ و نیم دقیقه رسید. در خط ۵ هم به منظور رفاه بیشتر حال مسافران، در آذر ماه ۱۳۹۶ تعداد واگن‌های قطارهای خط پنج مترو از ۸ واگن به ۹ واگن افزایش یافت. مسافران این خط در سال ۱۳۹۷ هم شاهد افزایش قطارهای تندرو از ایستگاه کرج به ایستگاه تهران بودند.

انتهای پیام

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تعیین قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز به‌ تعویق افتاد

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری گفت: روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.