صفحه اصلی / ورزشی / سایر رشته های ورزشی / یزدانی خرم: در ساختن اماکن ورزشی موفق بودیم، در بهره‌برداری نه!

چهل سالگی انقلاب اسلامی

یزدانی خرم: در ساختن اماکن ورزشی موفق بودیم، در بهره‌برداری نه!

رییس اسبق فدراسیون‌های کشتی و والیبال گفت: کار زیادی در ورزش انجام شده است و هر چند در ساختن اماکن خیلی موفق بودیم اما در بهره‌برداری ضعیف عمل کردیم.

یزدانی خرم

محمدرضا یزدانی خرم در گفت و گو با ایسنا درباره جایگاه ورزش در تاریخ انقلاب اسلامی بیان کرد: نهادها، ارگان‌ها، وزارت خانه‌ها تقریباً آمار خود در رشته‌های منتشر کرده‌اند اما این آمار ضعیف‌تر از عملکردشان بوده است و نتوانستند آماری از استان‌ها جمع‌آوری کنند به ویژه در بخش ورزش. مقام معظم رهبری هم فرمودند سعی کنید آماری که ارائه می‌شود سالم و صحیح باشد و بزرگنمایی در آن نباشد تا مردم با آمار صحیح و روشن روبرو شوند. از این رو کمیته‌ای با ریاست خود من تشکیل شد و از کسانی که در این انقلاب زحمت کشیدند و از ابتدای انقلاب تا الان در ساخت زیربناها و آموزش و پرورش کار کردند کمک گرفتم و در نهایت آماری که از کارهای انجام شده، جمع‌آوری شد وحشتناک بالا بود. البته شاید نیمی از آمارها چه در تهران و چه در استان‌های دیگر به دست نیامد. مثلاً شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، سپاه و ارتش هر کدام به سهم خودشان کارهای مفید و بزرگی انجام دادند اما آمارش را جایی منتشر نکردند.

او ادامه داد: آمار ساختن اماکن ورزشی از جمله استخرها، سالن‌های ورزشی، زمین‌های چمن و دیگر امکانات برای ورزش آماتور و حرفه‌ای و غیره بسیار بالا است و تا الان برای هر نفر از جمعیت، امکانات به یک متر رسیده که قبل از انقلاب این آمار خیلی کمتر بوده است. ما همچنین موفقیت‌هایی را در پرورش قهرمان‌ها، گرفتن پست‌های بین‌المللی داشته‌ایم. در رشته‌هایی چون والیبال، کشتی آزاد و فرنگی رشد داشته‌ایم و حتی در فوتبال ببیند به کجا رسیده‌ایم که یک سر و گردن از بقیه بالاتر هستیم. از طرفی تعداد افراد تحصیل کرده در رشته تربیت بدنی بالا رفته و تمام این موارد نشان می‌دهد نمایندگان مجلس و دولتمردان ما یکی از راه‌هایی که می‌توانستند از طریق آن سالم سازی اجتماعی انجام دهند، توسعه ورزش بوده است. یک قانونی هم بود که نهادهای دولتی باید یک درصد از بودجه خود را صرف ورزش همان ارگان کنند که باعث شد باشگاه‌های زیادی ساخته شود امیدوارم دوباره این احیا شود. در کل به نظرم کار در ورزش بسیار شده و امیدوارم آمار صحیح‌تری جمع کنیم و در اختیار مردم بگذاریم.

یزدانی خرم در مورد پیشرفت ورزش بانوان نیز گفت: در بخش بانوان کار زیادی انجام شده است. بانوان با توجه به محدودیت‌های شرعی خوب توانستند خودشان را در مسابقات جهانی و آسیایی بالا بکشند.

او در مورد مهمترین مشکل ورزش تاکید کرد: به عنوان کسی که ۲۷-۲۸ سال ورزش را اداره کرده‌ام باید بگویم تنها مشکلی که در ورزش نمایان شد این است که ما هر چند در زیرساخت‌ها و ساختن اماکن خیلی موفق بودیم اما در بهره برداری ضعیف عمل کردیم. علتش هم این است که دولت افراد سیاسی را در ورزش منصوب کرد که تخصص نداشتند و باعث شد ورزش عقب بیفتد و ضرر کند. در حالی که باید از امکانات ساخته شده حداکثر استفاده را ببریم. نظرم بر این است گروهی ایجاد شود مانند شورای نگهبان و یا تشخیص مصلحت و بتوانند ورزش را ثبات بدهند تا با تغییر یک مدیر، کل قوانین و بخشنامه‌ها عوض نشود. برای نمونه اگر انتخابات را در نظر بگیریم، شایسته ورزشکاران و مدیران ورزشی ما نیست که در انتخابات شرکت کنند بلکه باید شایسته سالاری شود. باید مدیران خوب را بیاوریم و به آنها امکانات بدهیم تا بتوانند کار را توسعه بدهند. اما الان انتخابات دسته بندی شده و از آن حالت طبیعی خود خارج شده است از این رو افراد توانمند نمی‌آیند در انتخابات شرکت کنند و استقبال خوبی نمی‌کنند بنابراین حتماً باید قوانین عوض شود.

یزدانی خرم در مورد چشم‌انداز ورزش ایران نیز بیان کرد: چشم‌انداز ورزش بسیار روشن است. یکی از اهرم‌هایی که می‌توانیم جوانان (دختران و پسران) را سالم نگه داریم ورزش است. الان تعداد بیمارستان‌های ساخته شده بیشتر از تعداد ورزشگاه‌ها است و این ضعف ما است و ما باید جامعه سالم را بسازیم. الان دختران ما فقر حرکتی دارند. قبلاً خانه‌ها حیاط داشتند و دختران انواع و اقسام بازی‌های دخترانه را انجام می‌دادند الان همه خانه‌ها به صورت آپارتمان است. در این شرایط باید امکانات ورزشی در تمام محل‌ها بسازیم تا بیایند استفاده کنند. اما اکنون چون دخترها فقر حرکتی دارند اکثراً سزارین می‌شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزنه برداری

تلاش ما رسیدن به مدال آسیایی وزنه برداری بانوان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  اکبر خورشیدی درباره ی عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.