صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / گریفیث: قصد دعوت برای دور جدید مذاکرات را دارم/طرفین بحران یمن به توافق استکهلم پایبندند
گریفیث: قصد دعوت برای دور جدید مذاکرات را دارم/طرفین بحران یمن به توافق استکهلم پایبندند

گریفیث: قصد دعوت برای دور جدید مذاکرات را دارم/طرفین بحران یمن به توافق استکهلم پایبندند

فرستاده سازمان ملل به یمن تأکید کرد که دو طرف درگیر در یمن اراده سیاسی دارند و به توافق استکهلم پایبند هستند. وی به تصمیم خود برای دعوت به دور جدید مذاکرات بین طرفین بحران در آینده نزدیک اشاره کرد.

گریفیث

به گزارش کسب و کار نیوز، مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل که امروز (دوشنبه) در سفری از پیش تعیین نشده در فاصله چند روز مجدداً وارد صنعا شد، گفت: قصد دارم برای دور جدید مذاکرات بین طرفین بحران در آینده نزدیک دعوت کنم.

وی خاطرنشان کرد، ما به تلاش ادامه می‌دهیم تا شاهد اجرای کامل توافقنامه سوئد باشیم.

فرستاده سازمان ملل گفت، تمدید جدول‌های زمانی برای اجرای توافقنامه‌های سوئد امری قابل پیش‌بینی است زیر اوضاع در واقعیت بسیار پیچیده است.

پیش از این نیز پاتریک کامرت، رئیس تیم ناظران سازمان ملل در الحدیده یمن با تیمش برای ازسرگیری فعالیتش از طریق کمیته هماهنگی مشترک به الحدیده بازگشت.

از سوی دیگر گریفیث در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: ما تلاش می‌کنیم به پیشرفت چشمگیری در تمامی مسائل دست یابیم. اکنون فرصتی وجود دارد که باید آن را غنیمت بشماریم و از پویایی مرحله کنونی استفاده کنیم. مساله مهم این است که دو طرف اراده سیاسی دارند و به توافق استکهلم پایبند هستند. مهم این است که این روند ادامه داشته باشد.

وی درباره دستورکار ماه آتی گفت: پاتریک کامرت دیدارهای سازنده‌ای در صنعا و ریاض داشته است. من ابتدا به الحدیده و هفته آتی به عدن می‌روم. ما اکنون روی استقرار مجدد در الحدیده متمرکز هستیم و با تمامی طرف‌ها برای تضمین اجرای توافق همکاری می‌کنیم. ما می‌خواهیم به زودی دور جدیدی از مذاکرات را برگزار کنیم. امیدواریم بتوانیم به زودی موعد دور آتی مذاکرات را اعلام کنیم.

گریفیث گفت که به توافق استکهلم کاملاً خوش‌بین است.

وی تأکید کرد که دو طرف به رغم برخی حوادث محدود امنیتی به آتش‌بس در الحدیده پایبند هستند.

وی درباره موعد حضور ۷۵ ناظر سازمان ملل در الحدیده براساس قطعنامه ۲۴۵۲ شورای امنیت گفت: ما اکنون تیم اولیه‌ای داریم که با کامرت با هدف ازسرگیری فعالیت کمیته هماهنگی و هموار کردن مسیر برای حضور هیئت جدید به الحدیده آمده‌اند. به نظر من آن‌ها در زمان بسیار محدودی برای انجام یک مأموریت فوق‌العاده سخت، کار بسیار مهمی کردند. طی هفته‌های آینده هیئت بزرگ‌تری در الحدیده خواهیم دید. ما در حال حاضر در حال انجام مقدمات لجستیکی برای هیئت جدید هستیم.

گریفیث گفت که با تعیین کسانی که در اجرای توافق استکهلم کارشکنی می‌کنند مخالف است چراکه متهم کردن یک طرف روش خوبی برای یک میانجیگری سازنده نیست.

وی درباره گزارش‌های مربوط به اختلافاتش با کامرت که موجب تصمیم وی برای استعفا شده بود یا فشار حوثی‌ها برای استعفای کامرت گفت: این گزارش‌ها به هیچ وجه درست نیستند. من همکاری خوبی با کامرت دارم و نشست‌هایمان با تمامی طرف‌ها بسیار سازنده بود. طرح کامرت این بود که برای دوره زمانی کوتاهی در یمن بماند. تمامی پیش‌بینی‌ها درباره دلایل دیگر استعفای کامرت دقیق نیست.

گریفیث وجود ارتباط بین تصمیم کامرت برای استعفا و تیراندازی به خودروی وی در الحدیده را تکذیب کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که تبادل اسرا میان دو طرف در آینده نزدیک انجام شود.

گریفیث درباره احتمال بررسی حل سیاسی در مذاکرات آتی گفت: ما تاکنون بر مسائل انسانی و کاهش شدت درگیری متمرکز بودیم، مهم است که تصویر بزرگ و ضروری حل بحران در یمن را فراموش نکنیم.

وی درباره چالش‌هایی که تاکنون در مأموریتش با آن مواجه بوده، گفت: چالش بزرگ این است که مردم یمن را فراموش نکنیم. برای همین مذاکرات سوئد مهم بود. آنچه در سوئد رخ داد پیامی از رهبران یمن و سازمان ملل و جامعه جهانی به مردم یمن بود مبنی بر اینکه آن‌ها فراموش نشده‌اند. من امیدوارم این بحران هرچه زودتر پایان یابد. این مأموریت ساده‌ای نیست اما تا زمانی که دو طرف تعهد، صبر و پایداری داشته باشند من اطمینان دارم که یمن دیر یا زود مسیر صلح را باز خواهد یافت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.