صفحه اصلی / استان ها / سمنان / بعد لیسانس تازه می‌خواهند مهارت یاد بگیرند
بعد لیسانس تازه می‌خواهند مهارت یاد بگیرند

بعد لیسانس تازه می‌خواهند مهارت یاد بگیرند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان معتقد است که شیوه‌های آموزش مهارت در کشور با رویه فعلی با اشکال اساسی روبرو است و باید 10-15 سال به عقب‌تر برگردد.

توسعه آموزش‌های مهارتی

دکتر حشمت‌الله عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از دلایلی که آموزش‌ها در ایران به اشتغال نمی‌انجامد نیز همین است.

وی با بیان اینکه ما راه آموزش‌های مهارتی را به اشتباه رفته‌ایم، ادامه داد: ما در آموزش‌های مهارتی به اینکه به چه کسی و چه میزان آموزش ارائه دهیم به طور اساسی نیندیشیده‌ایم.

معاون استاندار سمنان اضافه کرد: وقتی آمار آموزش‌های مهارتی و میزان نفر ساعت آموزش ارائه شده را چه در فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد و چه در دیگر دستگاه‌ها رصد می‌کنیم با آمار خوب و قابل قبولی از نظر حجم آموزش‌ها روبرو هستیم اما یک اشکال اساسی در این فرآیندها وجود دارد که این آموزش‌ها آنگونه که باید به اشتغال نمی‌انجامد.

وی با بیان اینکه هدف از آموزش مهارت، ایجاد اشتغال برای هنرآموز و متقاضی است، اظهار کرد: یکی از اشکالات کار در این است که ما می‌خواهیم که به کسی که دوران مدرسه و دانشگاه را طی کرده و دانش‌نامه کارشناسی را هم اخذ کرده تازه می‌خواهیم آموزش فنی و مهارتی بدهیم لذا به نظر می‌رسد که شرایط سنی که برای مهارت‌آموزش در کشور تعریف کردیم اصلاً برای یادگیری دوره مناسب و ایده‌آلی نیست.

عسگری با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در ایران باید حداقل ۱۰ سال به عقب برگردد اضافه کرد: باید در زمینه مهارت حین کار تأمل بیشتری کنیم. همچنان‌که اگر از یک جوشکار که جوشکاری را به مرور و دم دست استاد کار آموخته بپرسید این مهارت را کی آموختی نمی‌تواند پاسخ روشن و دقیقی به شما دهد چرا که آموزش را حین کار و به مرور آموخته و از این رو معمولاً اینگونه افراد به استادکاران خوبی هم تبدیل می‌شوند.

وی از فقدان تعهد به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده مهارت‌آموزی در کشور نام برد و افزود: متأسفانه در مراکز ما کمتر این تعهد وجود دارد و لذا همزمان با آموزش‌ها منتقل نمی‌شود لذا به دلیل فقدان همین تعهد در آینده بازار را از دست می‌دهد.

این دکترای اقتصاد با اذعان به اینکه سن مهارت‌آموزی باید به عقب‌تر برگردد، گفت: اگر می‌خواهیم در نظام مهارت‌آموزی موفق باشیم باید آموزش مهارت را از مهدها و مدارس آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه باید از دوره ابتدایی گرایش‌های مهارتی در فرد شکل بگیرد خاطرنشان کرد: اینکه ما در دوره‌ای که فرد به سن ازدواج رسیده و دوره شکوفایی استعدادهای وی تا حد زیادی گذشته تازه کار مهارت‌آموزی را آغاز می‌کنیم چندان راه به جایی نمی‌برد.

وی به نقش مهم آموزش و پرورش، اشاره و اظهار کرد: آموزش و پرورش باید ارتباط بیشتری با فنی و حرفه‌ای داشته و در نگاه خود به مهارت‌آموزی و آموزش تجدیدنظر کند، ضمن اینکه باید یک طرح مستمر برای مهارت آموزی به افراد داشته باشیم تا مهارت به مرور و در سیر طبیعی خود شکل بگیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.