چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / ۲۰ میلیون ایرانی در بافت تاریخی و فرسوده سکونت دارند
۲۰ میلیون ایرانی در بافت تاریخی و فرسوده سکونت دارند

رئیس کمیسیون عمران مجلس:

۲۰ میلیون ایرانی در بافت تاریخی و فرسوده سکونت دارند

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۲۰ میلیون نفر در کشور در بافت‌های تاریخی، فرسوده و ناکارآمد سکونت دارند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا رضایی در جریان بازدید از بازار تاریخی اردبیل اظهار کرد: سال به سال بر میزان بافت فرسوده در سطح کشور افزوده می‌شود و طبیعی است دولت و مجلس با یک نگاه متفاوت به ویژه تأمین اعتبار مناسب درصدد احیا و بهسازی بافت‌های تاریخی و فرسوده باشد.

وی خاطرنشان کرد: در همین شهر اردبیل ما با گستره‌ای از بافت تاریخی به مساحت بیش از ۹۳ هکتار و ۵۳۰ هکتار بافت ناکارآمد مواجهیم که در هماهنگی دستگاه‌های متولی به ویژه راه و شهرسازی، میراث، شهرداری و خود مردم باید تلاشی جدی انجام دهند تا این طرح‌ها سروسامان یابند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضرورت تجدیدنظر در طرح‌های جامع و تفصیلی را برای صدور مجوز به بخش خصوصی با هدف جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان یادآور شد و گفت: ما با اصلاح و بازنگری در این طرح‌ها می‌توانیم محدودیت‌ها و موانع را از پیش روی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برداشته و به نوعی به احیای این مناطق کمک کنیم.

رضایی محدودیت اعتبارات دولتی را در این حوزه یادآور شد و تصریح کرد: بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست چرا که ما بستر سهل و راحت سرمایه‌گذاری را در این بخش مهیا نکردیم.

وی ادامه داد: نه تنها بخش خصوصی در این حوزه بلکه در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام کشور نیز علاقمند به مشارکت نیست در حالی که ما ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور داریم که باید این پروژه‌ها را با مشارکت بخش خصوصی به سرانجام برسانیم چرا که اعتبارات دولتی پاسخگوی تأمین منابع در این حوزه نیست.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید نوع رفتار و گفتگوی خود را با بخش خصوصی تغییر دهیم چرا که برخی از مدیران دولتی ما فکر می‌کنند آنها کارفرما بوده و بخش خصوصی پیمانکار است در حالی که چنین نگرش و دیدگاهی مانع از حضور بخش خصوصی در حوزه مشارکت و سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود.

رضایی افزود: باید نوع گفتگو و مذاکرات خود را با بخش خصوصی براساس دیدگاه‌های جدید تغییر دهیم که ضرورت دارد با هماهنگی دستگاه‌های مختلف در سهل‌ترین شرایط و بهترین موقعیت مسیر توسعه پایدار و همه جانبه به وجود آید.

وی تصریح کرد: ما در مجلس به دنبال آن هستیم تا تولید مسکن در کشور رونق گیرد و بهترین موقعیت در رونق بخش مسکن بافت‌های فرسوده است که در این حوزه ما با پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات دولتی تلاش می‌کنیم تا فعالان بخش خصوصی را همراهی کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هم در سال گذشته و هم سال آینده دولت سعی می‌کند تا براساس مصوبه مجلس و از محل صندوق توسعه ملی منابعی را در اختیار بازافرینی شهری قرار دهد که امیدواریم استان‌های مختلف کشور از این ظرفیت بهتر و بیشتر بهره بگیرند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: با روند فعلی و سیاست‌هایی که دولت در حوزه مسکن اعمال کرده رکود صنعت مسکن در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت و تحرکی را در این حوزه شاهد نخواهیم بود.

رضایی اظهار کرد: ما بر این باوریم بانک مسکن مهمترین نقش را در پرداخت تسهیلات دارد به طوری که تولید مسکن نیاز به منابع مالی دارد که بانک مسکن می‌تواند در تأمین آن اقدامی جدی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: دولت اگر می‌خواهد قیمت مسکن را کنترل کرده و از افزایش آن جلوگیری کند باید به سمت تولید مسکن با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت حرکت کند وگرنه همچنان سایه رکود بر این بخش حاکم خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه سال آینده دولت پیشنهاد کرده تا ۵ هزار میلیارد تومان از بانک مسکن به بانک مرکزی پرداخت شود اما با بحثی که در کمیسیون عمران داشتیم قرار شد این رقم به عنوان سرمایه بانک مسکن در پرداخت تسهیلات مورد توجه قرار گرفته تا بخشی از منابع و تسهیلات پرداختی به متقاضیان از این رقم تأمین شود.

رضایی ادامه داد: هر چند این رقم کم و محدود است اما بانک مسکن می‌تواند با تأمین منابع پرداخت تسهیلات ارزان قیمت را انجام داده و به تولید مسکن کمک کند.

وی افزود: در صورت تداوم شرایط فعلی ما باید منتظر رکود بخش مسکن در سال آینده باشیم و قیمت‌ها نیز چندان تفاوتی را نسبت به گذشته نداشته باشد.

انتهای پیام

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.