صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / جشنواره قصه گویی در تهران به کار خود پایان داد
جشنواره قصه گویی در تهران به کار خود پایان داد

جشنواره قصه گویی در تهران به کار خود پایان داد

دومین جشنواره منطقه ای قصه گویی در کتابخانه علامه محقق حلی تهران عصر یکشنبه به کار خود پایان داد.

به گزارش کسب و کار نیوز دومین جشنواره منطقه ای قصه گویی روزهای شنبه و یکشنبه (۶و۷ بهمن ماه) در کتابخانه علامه محقق حلی برگزار شد .
در این جشنواره ۳۶ قصه گو از استان های تهران، سمنان، البرز و قم حضور داشته و با یکدیگر رقابت کردند .
نرگس جعفری، ملک چیذری و غلامعلی کیومرثی اعضای هیات داوران این جشنواره را تشکیل می دادند .

*قصه زیربنای همه هنرهای جهان است
«هوشنگ مرادی کرمانی» نویسنده قصه های مجید هم با حضور در اختتامیه دومین جشنواره منطقه ای قصه گویی اظهار داشت: روزی کتاب، بعد از غذا، هوا و مسکن چهارمین نیاز خانواده‌ها بود اما امروزه کتاب در اولویت های شانزدهم و هفدهم خانواده‌ها قرار دارد.
وی با بیان اینکه سینما از روز اول وجود داشته و هیچ وقت در زندگی انسانها غیبت نداشته است، گفت: روزی که صدا و تصویر نبود و قبیله های اولیه برای بیان خبر جنگ، خبر خوش و یا هر موضوعی دیگر، از دود استفاده می‌کردند در حقیقت یک نوع تصویرسازی و سینما بود.
وی با بیان اینکه سینما و تصویر رقیبی برای کتاب بوده است، خاطر نشان کرد: واقعیت این است که امروز در دنیایی زندگی می کنیم که حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت تصویر و عکس می‌بینیم و در حقیقت تصویر و عکس هستند که با ما سخن می گوید.
نویسنده کتاب شما که غریبه نیستید، افزود: زمانی که دوربین و فیلم ساخته شد برای ماندگاری و اقتصادی شدن آن از قصه و داستان استفاده کردند.
وی ادامه داد: قصه زیربنای همه هنرهای جهان است و پیامبران و مصلحان جهان از قصه و داستان استفاده می‌کردند.
مرادی کرمانی بیان کرد: وقتی کتاب می خوانید تمام ذهن شما شروع به تصویر سازی می کند.
وی با اشاره به ساخت فیلم قصه های مجید گفت: این فیلم میوه درخت کتاب است.
وی تأکید کرد: تا زمانی که قصه نداشته باشیم حرفی برای گفتن در جهان نداریم.
به گفته هوشنگ مرادی کرمانی، گندمی که سبز می شود و یا خورشیدی که بالا می آید همه و همه دارای یک قصه هستند و کار خود را از یک جا شروع و به جای دیگر تمام می‌کنند.
وی ادامه داد: غارنشینان با کشیدن تصاویری بر روی دیوار غارها داستان خود را بیان می‌کردند.
مرادی کرمانی با اشاره به داستان زندگی خود گفت: در زمان ما کتاب را کرایه می کردیم و من برای این که بتوانم یک شب تا صبح کتاب را به پایان برسانم از چراغ های شهرداری در خیابان استفاده می کردم.
وی گفت: من در طول عمرم کارهای بسیاری از نانوایی تا بنایی انجام داده‌ام تا بتوانم هزینه تهیه کتاب را تامین کنم.
هوشنگ مرادی کرمانی با اشاره به خاطره ای از زمان کار در نانوایی در دوران نوجوانی گفت: در آن زمان که نمک تصفیه شده وجود نداشت، خانواده ها سنگ نمک خریداری کرده و آن را می‌کوبیدند و در مصارف روزانه استفاده می کردند؛ شبی برای خرید یک کتاب بار سنگ نمک یک ماشین سنگین را خالی کردم تا پنج تومان مزد گرفته و با آن کتاب خریداری کنم.

*قصه گویی هنری خلاق و ناب است
غلامعلی کیومرثی نماینده هیات داوران در این جشنواره بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و گفت: قصه گویی هنری خلاق و ناب است و ضروری است قصه گو، مهارت های مورد نیاز برای اجرای مطلوب را بیاموزد .
وی با اشاره به چند توصیه برای قصه گو های حاضر در جشنواره بیان کرد: انتخاب قصه های جدید و متناسب با پسند مخاطبان، تلاش برای کسب دانش و مهارت نوین، توجه به مهارت ارتباطی و کلامی متناسب با محتوای قصه ها، بهره گیری از واژه های درست برای ادامه مسیر قصه گوها در کتابخانه های عمومی توصیه می شود.
داور جشنواره قصه گویی ادامه داد: توجه به تفاوت قصه گویی، خاطره گویی، نمایش و تئاتر، توجه به قصه های تاریخی و مذهبی، جلب مشارکت مخاطبین در قصه گویی، برقراری تعامل مناسب و هدفمند با مخاطبان را از دیگر ضروریات برای قصه گویی عنوان کرد.
کیومرثی، همچنین توجه دقیق به طراحی متن و استفاده از ابزار‌های قابل بهره گیری مانند موسیقی را در قصه گویی را ضروری دانست.

*معرفی نفرات برگزیده
به گزارش کسب و کار نیوز ، در ادامه برگزاری جشنواره قصه گویی نفرات برتر این جشنواره معرفی و با اهدای لوح تقدیر و جوایزی از آنان تقدیر شد.
« زهرا رخشانی» از استان سمنان، «سمیه رجبی»، از استان سمنان «مرضیه تهم» از استان تهران، «سکینه پازوکی» از استان سمنان، «طاهره سادات سجادی» از استان البرز و «سیده خدیجه نورالدین» از استان قم، به عنوان نفرات برتر اعلام و از آنان تقدیر شد.
دومین جشنواره منطقه ای قصه گویی با ضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده معاصر برگزار شد.
تهران/۷۲۴۴//۱۳۴۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.