چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / بومی‌سازی رشته روانشناسی مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی
بومی‌سازی رشته روانشناسی مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خبر داد

بومی‌سازی رشته روانشناسی مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: یکی از برنامه‌های سازمان نظام روانشناسی با همکاری جهاد دانشگاهی، راه‌اندازی "اندیشکده اسلامی و بومی‌سازی رشته روانشناسی مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی" است.

روانشناسی بالینی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمد حاتمی در نشست “۴۰ سال خدمات روانشناسی در انقلاب گفت: ۲۰۰ هزار نفر دانشجو و فارغ التحصیل در سراسر دنیا در رشته روانشناسی و مشاوره تحصیل می‌کنند. از میان ۱۰ نفر اول محصلان علوم انسانی سه الی چهار نفر در رشته روانشناسی تحصیل می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر همه خانواده‌های سالم در دهه چهارم انقلاب، روانشناسی را انتخاب کرده‌اند تا در ماه گزارش کار رفتارهایشان را به روانشناس ارائه دهند.

حاتمی با بیان اینکه روانشناسی نهادینه شده، افزود: مردم پذیرفته‌اند که باید به روانشناس مراجعه کنند و در بدنه نظام نیز آن را قبول کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان نظام روانشناسی در سال ۸۹ تأسیس شده بیان کرد: ۶ هزار پروانه تخصصی توسط سازمان نظام روانشناسی داده شده است. براساس قانون مجلس شورای اسلامی برای هر نوع فعالیت و مشاوره روانشناسی باید سازمان نظام روانشناسی مجوز دهد.

حاتمی با بیان اینکه سازمان نظام روانشناسی در سه زمینه فعالیت می‌کند؛ مشخص کردن معیارها و استانداردها، نظارت و توانمندسازی، در عین حال افزود: ناهماهنگی‌های کشور عامل پیشرفت آسیب‌های اجتماعی است؛ چراکه به افراد غیرمتخصص مجوز داده شده که کار مشاوره انجام دهند. باید در آستانه دهه پنجم انقلاب، با برنامه مدون و هماهنگ به مقابله با آسیب‌ها بپردازیم. باید محور و هسته برنامه سازمان نظام روانشناسی باشد. ما می‌توانیم با داشتن ۲۶ هزار عضو در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم. باید سازمان نظام روانشناسی به رسمیت شناخته شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره معتقد است: روانشناسی و مشاوره می‌تواند به عنوان دفاع غیر عامل مطرح شود و لازم است برای صیانت از خانواده‌ها و جوانان روانشناسی در محور قرار گیرد.

حاتمی در ادامه بیان کرد: باتوجه به برنامه ریزی‌هایی که دارم، براساس برنامه گام به گام حرکت می‌کنم. باتوجه به سخنان و دغدغه‌های مذهبی، یکی از برنامه‌های مدنظرم بحث اندیشکده اسلامی و بومی سازی رشته روانشناسی مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی است. علم روانشناسی را قبول داریم، اما برای خدمات دهی باید تجربه ۴۰ ساله را مدنظر داشته باشیم تا فرهنگ مردم را به رسمیت بشناسیم و مبتنی بر فرهنگ مردم خدمات ارائه دهیم.

وی در ادامه گفت: در دهه پنجم انقلاب اسلامی علمی را به رسمیت نمی‌شناسیم مگر اینکه آن علم تجاری سازی شود، علمی که با نیازهای جامعه ارتباط برقرار کند و درآمدزا باشد.

حاتمی افزود: روانشناسی و مشاوره جزو ۱۰ رشته برتر دنیاست که می‌تواند تجاری ساز باشد. متأسفانه در این زمینه سازمان نظام روانشناسی ضعیف عمل کرده است اما در برنامه‌های خود بحث اقتصاد و مشاوره و تجاری سازی این رشته را مدنظر داریم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.