صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / ایران ساخت یک پتروپالایشگاه در ساحل دریای عمان را آغاز کرد
ایران ساخت یک پتروپالایشگاه در ساحل دریای عمان را آغاز کرد

ایران ساخت یک پتروپالایشگاه در ساحل دریای عمان را آغاز کرد

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: عملیات ساخت یک مجموعه بزرگ پتروپالایشی در منطقه جاسک (ساحل دریای عمان) آغاز شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، ایران در نظر دارد با توسعه منطقه جاسک واقع در ساحل دریای عمان، علاوه بر کاهش وابستگی خود به تنگه هرمز، قدرت مانور خود در بازار انرژی را نیز تقویت کند.
فاصله منطقه جاسک از بازارهای جهانی نسبت به منطقه عسلویه بیش از یک هزار کیلومتر کمتر است که این موضوع نقش مهمی در کاهش هزینه های صادرات دارد.
بر این اساس ساخت، پایانه بزرگ صادرات نفت در جاسک و ایجاد پتروپالایشگاه (پتروشیمی- پالایشگاه) در این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز (یکشنبه) اعلام کرد: با هدف تامین نیازهای کشور و نیز رشد صادرات ساخت یک مجتمع بزرگ پتروپالایشی را در منطقه جاسک آغاز شده است.
به نوشته تارنمای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، علی محمد بساق زاده افزود: به توجه به وجود خوراک نفت خام در این مجتمع بنزین، نفت گاز، سوخت هواپیما، گوگرد و نیز محصولاتی مانند بوتادین، محصولات پلیمری اتیلینی و پروپیلنی و «منو اتیلن گلایکول» و چندین محصول پتروشیمی تولید می شود.
بساق زاده تاکید کرد این مجتمع با همکاری شرکت های صاحبنام ساخته می شود.
وی گفت: ساخت این مجموعه جدید به تحول در این منطقه مهم و راهبردی منجر می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، پایانه نفتی جاسک، دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران به شمار می رود.
اکنون پایانه خارگ مهمترین پایانه نفتی ایران به شمار می رود و بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام کشور از طریق آن است اما با هدف متنوع سازی مبادی صادرات نفت، قرار است برای توسعه ظرفیت های صادراتی پایانه های جدید در جاسک ساخته شود.
این طرح در زمان سفر رییس جمهوری به استان هرمزگان (اسفندماه ۱۳۹۲) مطرح شد که وزیر نفت نیز از آن استقبال کرد.
پایانه جاسک در استان هرمزگان و در ساحل دریای عمان قرار دارد و بهره برداری از آن می تواند باعث کوتاه شدن فاصله تردد کشتی ها شود.
با راه اندازی این پایانه نفتی، افزون بر کاهش فاصله تردد کشتی ها، نیازی به عبور نفتکش ها از تنگه هرمز رفع می شود و ترافیک این آبراه دریایی کاهش می یابد.

اقتصام*۲۰۲۲*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.