صفحه اصلی / سرخط خبرها / ‌ایجاد تحول در دلگان؛ نتیجه اعتماد به جوانان‌
‌ایجاد تحول در دلگان؛ نتیجه اعتماد به جوانان‌

 فرماندار دلگان گفت

‌ایجاد تحول در دلگان؛ نتیجه اعتماد به جوانان‌

‌با اعتماد دولت به جوانان و انتصاب یک فرماندار نخبه، جهادی، پرتلاش و سخت کوش در ۸ ماه اخیر تحول و توسعه و عمران و آبادانی به مردم دلگان سیستان و بلوچستان هدیه شده است.

دلگان

 فرماندار دلگان می‌گوید: دلگان با داشتن ۳۸ درصد نخیلات استان قطب کشاورزی سیستان و بلوچستان است. کشت زراعی و باغی پررونقی دارد و عمده محصول آن خرماست. رقم “پیارم” که عمدتاً خرمای گران قیمتی در بازار است و حدود ۶۰ تا ۷۰ هزارتومان قیمت دارد محصول این منطقه است و خرمای معروف دیگر منطقه هم “ماژول” است. امسال که خرما خوب بود با برنامه‌ریزی انجام شده بسته‌بندی خرما با همکاری یک کشت و صنعت با نام منطقه انجام شد و کشاورزان خیلی خوشحال بودند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، فرماندار دلگان بااشاره به دیگر محصولات منطقه از چای ترش و حنا یاد می‌کند و می‌گوید: در دلگان در ۷۰۰ هکتار چای ترش کشت می‌کنیم و از این لحاظ دلگان قطب تولید چای ترش کشور است. در تولید حنا ۱۲۰۰ هکتار زیر کشت داریم که رقم خوبی است و البته در کشت محصولات جالیزی نیز تاکنون رونق خوبی داشتیم که امسال به خاطر کمبود آب، این کشت‌ها را محدود کردیم. دلگان از قطب‌های تولید گندم و مرکبات هم به شمار می‌رود.

وی دلگان را در حوزه کشاورزی صاحب تمدن دانسته و در عین حال به مشکلات این حوزه اشاره می‌کند و می‌گوید: در حاشیه تالاب جازموریان که از بافت و راور شروع می‌شود و تا اینجا ادامه دارد یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها چاه‌های غیرمجازی است که حفر شده است. در حال حاضر ۱۰ هزار حلقه چاه در استان کرمان و سیستان و بلوچستان وجود دارد.

شجاعی با بیان این مطلب که تالاب جازموریان تقریباً به صورت مساوی در کرمان و سیستان و بلوچستان تقسیم شده است، یکی از تهدیدات جدی آینده را چاه‌های غیرمجاز و عدم پیش‌بینی حقابه تالاب برای استان سیستان و بلوچستان می‌داند و با گریزی به اقدامات انجام شده در ۸ ماهه استقرار در فرمانداری دلگان می‌گوید: رفع این مشکلات را به تازگی شروع کردیم. متأسفانه احداث سدهای گوناگون و متعدد اجازه نمی‌دهد که آب سد جیرفت بعد از آبیاری قلعه گنج و … به دلگان برسد. این از موضوعاتی است که نیازمند تشکیل کارگروه و مطالعه است. لذا برای اولین بار با کرمان شورای اداری مشترک برگزار کردیم.

شجاعی تاکید می‌کند: اینجا شرایط چند سال قبل تالاب هامون را دارد که خشک شده است. اگر رسیدگی کنیم شاید بتوانیم جلوی یک فاجعه زیست محیطی و اجتماعی و … را بگیریم. این اتفاق در حال رخ دادن است و از طرفی اولویت اول ما موضوعیت دادن به کارهای مطالعاتی است. تالاب جازموریان منشأ ۲۰ تا ۲۵ درصد آلودگی زیست محیطی و گرد و غبار در کشور است. از سویی دیگر با توجه به مزیت تالاب جازموریان – که منشأ آن همه داخلی است – نسبت به هامون – که بخشی از آن به افغانستان وابسته است – با یک مدیریت مشترک می‌توان آن را حل کرد.

فرماندار دلگان با تاکید بر ضرورت تخصیص حقابه تالاب جازموریان می‌گوید: این حقابه باید از سوی کرمان داده شود اما به خاطر سدهای احداثی این امر انجام نمی‌شود، به گونه‌ای که ۷۰۰ میلیمتر بارندگی سال گذشته ظرف یک هفته جذب زمین شد و نمکزار حاصل آن است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.