صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / پرهیز از افراط و تفریط در عرصه فرهنگی دانشگاه‌ها
پرهیز از افراط و تفریط در عرصه فرهنگی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی دانشگاه علامه تاکید کرد

پرهیز از افراط و تفریط در عرصه فرهنگی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به‌ ضرورت پرهیز از افراط و تفریط در عرصه فرهنگی دانشگاه‌ها یادآور شد: باید از افراط و تفریط و از اینکه این که خودمان را خیلی در یک موضع استیلایی فراتر از دانشجو بشناسیم و خیلی قیم مأبانه گمان کنیم که هم قدرت، حقیقت، اختیار و شأن دست ماست و باید او را تربیت نمائیم، پرهیز کنیم.

دکتر شالچی معاون فرهنگی علامه

دکتر شالچی: سیاست گذاری فرهنگی سوق دادن تفاوت‌ها به گفتگو و حفظ انسجام است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر وحید شالچی مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و تودیع دکتر نعمت الله ایرانزاده معاون سابق این حوزه در سخنانی با بیان این که عرصه معاونت فرهنگی عرصه خاص عاطفی و عقلانی است، گفت: عرصه عاطفی کار فرهنگی جایی برای انسان‌هایی است که به این فرهنگ و میراث فرهنگی دل‌بسته و دل گرو آن دارند و انسان‌هایی که این دل‌بستگی را ندارند در این حوزه جایی ندارند.

وی با تأکید بر این که این حوزه جای کسانی است که دلشان برای دانشجو و جوان می‌تپد، آن‌ها را درک می‌کند و دانشجویان در آن همدلی را احساس می‌کنند، تصریح کرد: این عرصه باید جایی باشد که دانشجو آن را از خود بداند. جایی برای تمرین گفتگو که صدای دانشجو شنیده می‌شود و دانشجو می‌تواند در آن خود را محقق و شکوفا نماید.

دکتر شالچی در ادامه سخنانش با اشاره به روی دوم فعالیت فرهنگی دانشگاه گفت: روی دوم رویه انفعالی است. به این شکل که مدیر تدارکاتچی باشیم که دانشجو هر چیزی که آورد مسئول تهیه مالی و فراهم کردن فضا و امکاناتش باشیم از این جهت مسئول گفتن به دانشجو باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: این‌گونه برخوردها انفعالی است و نمی‌تواند سیاست‌گذاری مثمر ثمری را به دنبال داشته باشد. او در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر توجه به مفاهیم انقلاب، اسلام و آزادی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه افزود: ما بی‌طرف نیستیم. این واقعیتی است که باید به صراحت گفت.

معاون فرهنگی دانشگاه در همین خصوص افزود: واقعیت این است که ما به معنای واقعی کلمه انقلابی هستیم. روی انقلابی بودن خودمان باید شفاف باشیم و سماجت داشته باشیم. به معنایی که باید به ارزش‌های بنیادین این انقلاب وفادار باشیم. او اضافه کرد: انقلابی بودن به معنای این که عدالت برای ما مهم باشد. دانشجوی فرودست برای ما مهم باشد. باید سعی کنیم با ارتقای سرمایه فرهنگی دانشجو امکان دستیابی فرصت‌های بهتر زندگی را برای دانشجو فراهم نمائیم.

دکتر شالچی در ادامه سخنانش افزود: اسلامیت نیز برای ما مهم است و موضوعیت دارد. ما بی‌طرف نیستیم و دل درگرو این آئین داریم. همچنین آزادی برای ما مهم است. آزادی وعده انقلاب به مردم است به همین جهت ما به آزادی نه تنها باور داریم از باب یک تعهد به عرصه آزادی بیان و اندیشه اعتقاد داریم و معتقدیم دانشگاه جایگاهی است که باید آزادی بیش از جای دیگر در آن محقق گردد. او تأکید کرد: به استقرار هویت ملی این سرزمین اعتقاد داریم و دل‌بسته این سرزمین هستیم و خنثی عمل نخواهیم کرد.

عضو گروه آموزشی پژوهشگری اجتماعی سپس بابیان دیدگاه خود در عرصه مسئولیت جدید بیان داشت: به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری فرهنگی را باید با چند کار ظریف پیش ببریم. او گفت: سیاست‌گذاری فرهنگی هنر تعادل ظریف بین موضوعاتی است که با هم سازگار نیستند. یکی از آن‌ها هم نیاز به استمرار فرهنگی و هم نیاز به تغییر فرهنگی است چرا که هیچ فرهنگی بدون استمرار باقی نمی‌ماند و از طرفی هیچ فرهنگی نیز بدون تغییر باقی نمی‌ماند. ظرفیت کار آنجاست که بین این دو استمرار فرهنگی را پی بگیریم و فضا را برای تغییر فرهنگی باز نمائیم.

وی تصریح کرد: ظرافت هرکدام از ما انسان‌ها چه انتخاب کرده باشیم و چه فراخوانده شده باشیم در معرض هویت‌های مختلفی است. هویت جنسی، طبقاتی، ملی و قومی. او تصریح کرد: هنر سیاست‌گذار فرهنگی ایجاد تخاصم بین هویت‌ها نیست. هیچ‌کدام از هویت‌ها حذف شدنی هم نیست و هنر سیاست‌گذار فرهنگی برقراری توازن و امکان هم‌زیستی این هویت‌ها و به رسمیت شناختن این هویت‌هاست.

هنر این است که تخاصم‌ها را تبدیل به گفتگو و به رسمیت شناختن دیگری نمائیم

معاون فرهنگی دانشگاه گفت: وظیفه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است که نیروهای اجتماعی که این تعارضات متضاد را نمایندگی می‌کنند را به پشت میز نشانده و به گفتگو و فهم یکدیگر ترغیب نماید. چه نیروهایی که بیشتر استمرار فرهنگی را دنبال می‌کنند و چه نیروهایی که تغییر فرهنگی را دنبال می‌کنند و چه نیروهایی که هرکدام از هویت‌های متفاوت‌های دینی ملی و جنسیتی را دنبال می‌کنند. او تصریح کرد: هنر ما این است که بتوانیم امکان تعامل، گفتگو و فهم یکدیگر را فراهم نمائیم و تخاصم‌ها را تبدیل به گفتگو و به رسمیت شناختن دیگری نمائی‌ام و این راهی است که خدمت ما به این نظام و کشور از این راه میسر می‌شود.

سیاست‌گذاری فرهنگی سوق دادن تفاوت‌ها به گفتگو و کنار هم نشستن و حفظ انسجام است

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: جهان کنونی خوب و یا بد جهانی متنوعی است که ظهور کرده است و مسئله بنیادی سیاست‌گذاری فرهنگی سوق دادن این تفاوت‌ها به گفتگو و کنار هم نشستن و حفظ انسجام است که امیدوارم که در این راه گام برداریم. همچنین در این مراسم دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی از تلاش‌ها و همکاری‌ها، نقطه نظرات و مشاوره‌های دکتر ایرانزاده در حوزه فرهنگی دانشگاه و نیز در وزارتخانه تقدیر و تشکر کرد. او برای دکتر شالچی در این مسئولیت آرزوی موفقیت نمود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام اکبری اقدم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی نیز با تقدیر از تلاش‌ها و خدمات دکتر ایرانزاده بیان داشت: روحیه بی غل و غش و تواضع ایشان در مسئولیت اجرایی که بر عهده داشتند بسیار ارزشمند است. او با اشاره به ساحت سیال و انعطاف پذیر فرهنگ افزود: معاونت فرهنگی همان گونه که از نام آن بر می‌آید ساحتی سیال و انعطاف پذیر است که تخصص فرهنگی را در این حوزه می‌طلبد.

وی با اشاره به تخصص دکتر شالچی در حوزه فرهنگی افزود: با آمدن ایشان بارقه امید و ذهنیت مثبت شکل گرفته است و امیدواریم که با حضور دکتر شالچی شاهد یک نگاه علمی در سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی باشیم. او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در ساحت فرهنگی و موارد مورد انتظار وزیر علوم و رئیس دانشگاه بیان داشت: این منویات چراغ راه در ساحت فرهنگی دانشگاه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اهمیت مسیر حرکت فرهنگی و ترسیم وضع موجود افزود: داشتن نگاهی مساله محور، در صحنه بودن و شناخت نسل جوان امروز و داشتن برنامه برای آنها و استفاده از ظرفیت‌های اعضای هیأت علمی برای حل مسائل بسیار حائز اهمیت است.

اکبری اقدم ضمن اعلام آمادگی دفتر نهاد دانشگاه علامه اضافه کرد: استفاده از مجموعه‌های دغدغه مند دانشجویی در کنار ظرفیت‌های دیگر دانشگاه باید حرکت در مسیر ارزش‌های نظام و انقلاب که جز ارزش‌های هر ایرانی است را باید در این حوزه دنبال نمود.

وی تاکید کرد: باید در رسیدن به این اهداف با کمک از ظرفیت‌های دانشگاه از فرصت‌های پیش رو نیز استفاده نمود، اگرچه که دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به ظرفیت‌های خود فرصتی برای دیگر مجموعه‌ها در کشور است. او در پایان سخنانش افزود: ضمن آرزوی توفیق برای دکتر شالچی امیدوارم که در مسیر اعتلای دانشگاه گام بردارند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: ظرافت هرکدام از ما انسان‌ها چه انتخاب کرده باشیم و چه فراخوانده شده باشیم در معرض هویت‌های مختلفی است. هویت جنسی، طبقاتی، ملی و قومی. او تصریح کرد: هنر سیاست‌گذار فرهنگی ایجاد تخاصم بین هویت‌ها نیست. هیچ‌کدام از هویت‌ها حذف شدنی هم نیست و هنر سیاست‌گذار فرهنگی برقراری توازن و امکان هم‌زیستی این هویت‌ها و به رسمیت شناختن این هویت‌هاست.

در این مراسم دکتر نعمت الله ایرانزاده ضمن سپاسگزاری از رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی اظهار کرد: از راهنمایی‌ها و ارشادات ایشان در انجام امور حوزه مسئولیتی خود کمال تشکر را دارم. او همچنین ضمن تقدیر معاونان دانشگاه، رؤسای دانشکده‌ها، مدیران ستادی، اساتید مشاور در انجمن‌های علمی و دانشجویی، شورای سیاست‌گذاری و هیأت نظارت بر انجمن‌های علمی گفت: از بن جان از همه این بزرگواران سپاسگزارم.

معاون فرهنگی سابق دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به چند اقدام انجام شده در دوره مسئولیتش پرداخت و گفت: در طی این مدت جهت‌گیری به سمت کارهای بنیادین و زیر بنایی بود که خوشبختانه چند اقدام و اتفاق در معاونت فرهنگی و اجتماعی انجام شد. او تهیه و تدوین اساسنامه انتشارات دانشجویی با کمک معاونت پژوهشی را از جمله این اقدامات برشمرد و افزود: امیدوارم آثار رسیده در دوره جدید مورد ارزیابی و داوری گیرد.

وی تأسیس کانون دانش‌آموختگان دانشگاه علامه طباطبایی و نیز کانون دانشجویان بین‌الملل، کانون روشنایی ویژه دانشجویان معلول و کم‌توان و همچنین راه‌اندازی انجمن‌های علمی برای گروه‌های علمی که فاقد انجمن بودند را از اقدامات انجام شده در این حوزه بیان داشت. او اضافه کرد: با راهنمایی دکتر سلیمی و به عنوان یکی از آرزوهای ایشان خانه آزاداندیشی دانشجویی شکل گرفت و با کمک معاون دانشجویی دانشگاه چند سرای دانشجویی نیز راه‌اندازی گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، در این مراسم دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی از تلاش‌ها و همکاری‌ها، نقطه نظرات و مشاوره‌های دکتر ایرانزاده در حوزه فرهنگی دانشگاه و نیز در وزارتخانه تقدیر و تشکر کرد. او برای دکتر شالچی در این مسئولیت آرزوی موفقیت نمود.

انتهای پیام

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.