صفحه اصلی / اسلایدر / نسخه بی اثر برای بحران قطعه سازی
نسخه  بی اثر  برای  بحران قطعه سازی

«کسب و کار» بررسی می‌کند

نسخه بی اثر برای بحران قطعه سازی

بالاخره مجوز افزایش قیمت قطعات خودرو به قطعه‌سازان داده شد. پیش بینی کارشناسان از افزایش قیمت قطعات خودرو، رکودی است که دیر و یا زود دامن گیر بازار خودرو می‌شود.

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، بالاخره مجوز افزایش قیمت قطعات خودرو به قطعه‌سازان داده شد. پیش بینی کارشناسان از افزایش قیمت قطعات خودرو، رکودی است که دیر و یا زود دامن گیر بازار خودرو می‌شود.
مدت‌ها است که قطعه‌سازان از گرفتاری های خود برای تامین مالی و نقدینگی برای تولید قطعات مورد نیاز و همچنین کاهش ۸۰ درصدی تولید می‌گویند. همین مسئله منجر شده بود آنها نتوانند در تولید میزان خودروی مورد نیاز بازار با خودروسازان مشارکت کنند. بخشی از اعتراضات آنها البته به دلیل موانع تحریم برای واردات مواد اولیه، منطقی به نظر می‌رسید اما مطالبه مهم آنها واقعی سازی قیمت ها بود که به دلیل تلاش دولت برای کنترل قیمت‌ خودرو، با مخالفت‌هایی روبرو بود . حالا زمینه برای تحقق این خواسته قطعه‌سازان فراهم شده است و مسئله مهمی که وجود دارد، تاثیر افزایش قیمت قطعات بر آینده بازار خودرو و همچنین حل مشکلات قطعه سازان است.
به گفته کارشناسان افزایش قیمت قطعات خودرو، مشکل قطعه سازان را حل نکرده بلکه در نهایت بازار خودرو را گرفتار رکود خواهد کرد.
سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو در همین رابطه گفت: بعد از ما‌ه‌ها پیگیری، توانستیم از زبان مدیرعامل ایران خودرو مجوز افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعات قطعه‌سازان ر‌ا دریافت کنیم.
فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو گفت: بعد از ما‌ه‌ها پیگیری انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودروی کشور د‌ر کنار افزایش قیمت خودرو، ما توانستیم از زبان مدیرعامل ایران خودرو مجوز افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعات قطعه‌سازان ر‌ا دریافت کنیم.

سخنگوی انجمن سازندگان و مجموعه‌های قطعات خودرو بیان داشت: بنابراین قطعه‌سازان می‌توانند با ارائه مدارک مثبته د‌رخواست افزایش قیمت ر‌ا از این شرکت خودروسازی داشته باشند که البته از زبان مدیرعامل ساپکو هم مجوز این افزایش قیمت ر‌ا دریافت کر‌د‌ه‌ایم.

و‌ی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی بیان داشت: امیدواریم آقای سلیمانی به عنوان مدیرعامل جدید سایپا بتواند به وضع سایپا سروسامان دهد و امیدواریم بتوانیم نظر مثبت سایپا ر‌ا د‌ر مورد افزایش قیمت بگیریم.

و‌ی اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت د‌ر ما‌ه‌های اخیر میانگین تیراژ خودروسازان ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافت و از روزی ۵۰۰۰ خودرو به هزار خودرو رسید که عرضه کم، باعث افزایش تقاضا می‌شو‌د و تقاضا هم حاشیه بازار ر‌ا به وجود می‌آورد و سود حاشیه بازار به جیب دلالان و رانت خواران می‌رود.

بهنیا ا‌فزود: با محاسباتی که انجام شده است د‌ر ۷ ماهه امسال ۷۰۰۰ میلیارد تومان دلالان از اوضاع آشفته بازار سود بردند که به جرأت می‌توان گفت، ا‌گر این رقم به قطعه‌سازان می‌رسید، کل قطعه‌سازی کشور نو می‌شد.

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو
ظرفیت خودروسازی بلااستفاده مانده
افزایش قیمت قطعات و ومجوز این افزایش به قطعه سازان، تاثیری در قیمت خودرو که متناسب با بازار تعیین می‌شود و همچنین بهبود حال صنعت قطعه سازی نخواهد داشت. اما دیر و یا زود این امر بازار خودرو را گرفتار رکودی سنگین به دلیل کاهش تقاضا ی مردم برای خودرو، خواهد کرد. توان قطعه‌سازان برای تولید به شدت پایین آمده و از آنجایی که افزایش قیمت‌های قطعات راه چاره نیست، ظرفیت خودروسازان برای تولید خودرو و عرضه آن به بازار کمتر می‌شود. برای مثال حجم خودروهای تولید شده در قیاس با سال گذشته، بسیار پایین آمده است و از این پس نیز پایین تر خواهد آمد. نصف ظرفیت خودروسازی بلااستفاده مانده و از سویی مشکلات قطعه‌سازان نیز با افزایش قیمت حل نخواهد شد. مکانیزم‌های دولت برای مدیریت بازار خودرو به طور کلی اشتباه بوده است. بر همین اساس با توجه به تسهیلاتی که قرار است در اختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد و آثار تورمی این تسهیلات، بحران‌هایی در انتظار صنعت قطعه‌سازی خواهد بود و این صنعت کماکان گرفتار مشکلات است. یعنی افزایش قیمت قطعات خودرو کمترین تاثیری در بهبود حال این صنعت و به تبع بازار خودرو نخواهد داشت و برعکس باید منتظر عواقب این کار هم بود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.