صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / خرابه‌های امروز و کاشانه‌های دیروز
خرابه‌های امروز و کاشانه‌های دیروز

ساکنان شهر اردستان از شهر خود می گویند

خرابه‌های امروز و کاشانه‌های دیروز

شهر اردستان به دلیل پیشینه تاریخی بالا دارای بافت‌های فرسوده زیادی است که بیشتر این بافت‌ها در منطقه مرکزی متمرکز شده‌اند.

بافت فرسوده

به گزارش کسب و کار نیوز، بخش قابل توجهی از خانه‌های قدیمی اردستان که غالباً در محله‌های مرکز شهر قرار دارد به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تبدیل شده است. چنین خانه‌هایی که روزگاری عمارت به حساب می‌آمد امروز و بعد از گذشت ایام به مخروبه‌هایی تبدیل شده است که کمتر شهروندی نسبت به وجود این‌گونه خانه‌ها گلایه‌مند نیست.

زمانی که از برخی خیابان‌ها و کوچه‌های اردستان عبور می‌کنیم ساختمان‌هایی فرسوده و قدیمی را مشاهده می‌کنیم که مخروبه شده‌اند و چهره‌ای نازیبا و زشت را در معرض دید مردم قرار می‌دهند.

یک شهروند در محله “مون” اردستان می‌گوید: متأسفانه ساختمان‌های قدیمی در این محله به معضلی برای مردم تبدیل شده است و هیچ مرجعی به آن اهمیت نمی‌دهد.

ابراهیم ملایی ادامه داد: در کنار منزل من، خانه‌ای مخروبه و قدیمی وجود دارد که از لحاظ بهداشتی بسیار نامطلوب بوده و دردسرساز است. این ساختمان به ویرانه‌ای تبدیل شده است و شهرداری هم به دیوارکشی جلوی این‌گونه ساختمان‌ها اهمیتی نمی‌دهد و باعث اذیت و آزار مردم و همسایگان شده است.

حسین قادرزاده یکی از ساکنان محله “راهمیان” اردستان است که وجود خانه قدیمی و مخروبه مشکلات و معضلات اجتماعی را برای او و خانواده‌اش به وجود آورده است. این شهروند اردستانی به ایسنا می‌گوید: اغلب این‌گونه خانه‌ها بلا استفاده رها شده‌اند و صاحبان آن‌ها یا از این شهر رفته‌اند و آن‌هایی هم که هستند، به علت موروثی بودن اموال این ساختمان‌ها را خراب شده رها کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه این مکان‌ها به دلیل اینکه کسی رفت و آمد نمی‌کند به پاتوق معتادان و متجاهرین تبدیل شده است.

خانه‌های قدیمی محل تجمع معتادان شده است

همچنین فرمانده انتظامی اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: خانه‌های قدیمی و مخروبه در منطقه باعث تجمع معتادان و ایجاد مزاحمت برای شهروندان و همچنین پاتوقی برای سرقت منازل در منطقه می‌شود.

سرهنگ غلامرضا هاشمی زاده افزود: بعضی از خانه‌های متروکه در کنار مدارس اردستان است که باعث مزاحمت و سنگ‌پرانی به مدرسه‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی نامه‌هایی درخواست تخریب این‌گونه خانه‌ها را از شهرداری اردستان داشتیم، ولی هیچ اقدامی در این خصوص نشده است.

وظیفه بهداشت فقط هشدار است

مسئول بهداشتی شبکه بهداشت و درمان اردستان با ابراز تأسف از عدم جلوگیری و رسیدگی به خانه‌های قدیمی و مخروبه‌ها در اردستان به خبرنگار ایسنا، گفت: وظیفه اداره بهداشت این است که فقط هشدار دهد که این مکان‌ها از موضوعات مختلف باعث معضل شده است.

حسن ذبیحی اضافه کرد: شبکه بهداشت و درمان سالانه مقدار قابل توجهی سم‌پاشی در این‌گونه مکان‌ها انجام می‌دهد، اما اختیار قانونی خرابه‌ها با شهرداری است. در بازدیدهایی که همکاران ما انجام دادند وجود لانه‌های موش و پشه‌های سالک تأیید شده است.

وی خاطرنشان کرد: در محله‌های کبودان، راهمیان و محال بیشترین خرابه وجود دارد و هرکدام از آن مآمن بیماری است. بنابراین شهرداری خیلی بیشتر از این باید جدیت به خرج دهد.

شش هزار متر مربع مخروبه در اردستان وجود دارد

شهردار اردستان نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: حدود ۲۰ نقطه در اردستان وجود دارد که در آن خانه‌های قدیمی و مخروبه وجود دارد.

محسن حیدری افزود: شهرداری این موضوع را به فرمانداری اعلام کرده است و منتظر هستیم کارگروه مخصوص این موضوع برای رسیدگی برگزار شود. اگر در گارگروه مصوب شود که شهرداری حق رسیدگی دارد مشکلی برای تخریب و یا دیوارکشی نداریم.

وی با شاره به اینکه حدود شش هزار مترمربع خرابه و خانه‌های قدیمی فرسوده در اردستان وجود دارد گفت: مهم‌ترین مشکلی که در این موضوع وجود دارد این است که خانه‌ها چند مالکی هستند. اگر خود مالکان پیش‌قدم شوند برای شهرداری بسیار راحت‌تر است تا به این موضع رسیدگی کند.

شهردار اردستان با اشاره به اینکه شهرداری تخفیف‌هایی خوبی برای مالکان مخروبه‌ها ایجاد کرده است، افزود: آمادگی داریم با هزینه شهرداری مخروبه‌ها تخریب و خاک‌برداری شود. همچنین در موضوع پروانه ساخت، شهرداری از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد برای ساخت مکان‌های مخروبه تخفیف می‌دهد.

حیدری در خصوص مخروبه‌هایی که باعث نازیبا شدن چهره شهر شده است، گفت: در وهله اول شهرداری اخطار می‌دهد و اگر اقدامی از طرف مالک نشد جهت دیوارکشی و زیباسازی منطقه بودجه گذاری می‌کند. متأسفانه تا به حال هیچ‌گونه همکاری از طرف مالکان نشده است.

انتهای پیام

 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.