صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / تلاش‌های کارشکنانه آمریکا برای جوسازی درباره پرونده هسته‌ای ایران
تلاش‌های کارشکنانه آمریکا برای جوسازی درباره پرونده هسته‌ای ایران

بلومبرگ گزارش داد

تلاش‌های کارشکنانه آمریکا برای جوسازی درباره پرونده هسته‌ای ایران

چند تن از دیپلمات‌هایی که در نشست محرمانه وین درباره برنامه هسته‌ای ایران در هفته پیش شرکت کرده بودند به بلومبرگ گفته‌اند که آمریکا در پی به خشم آمدن از ناکارآمد بودن سیاست‌های ضد ایرانی خود به دنبال به وجود آوردن نوعی بحران بازرسی در پرونده هسته‌ای ایران است.

برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از بلومبرگ، دولت ترامپ سعی دارد تا موجب از سرگیری بازرسی ویژه‌ای از ابعاد فعالیت هسته‌ای پیشین ایران شود، اما این کار از سوی مقامات بین‌المللی که قادر هستند آن را عملی کنند، چندان قابل پذیرش نیست.

مطابق مدارک فراهم شده و گفت‌وگو با دیپلمات‌ها توسط بلومبرگ، مقامات آمریکایی ظرف چند هفته گذشته در حال افزایش تدریجی فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و تهدیداتی مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید داشته‌اند و همچنین خواهان بازرسی‌های سرسختانه‌تری بوده‌اند.

اگرچه به گفته سه دیپلمات حاضر در نشستی که هفته گذشته در نزدیکی نمایندگی آمریکا در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در وین تشکیل شد، این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبوده‌اند.

این امر برای ایالات متحده آمریکا که بازرسان آن در زمینه اعمال تحریم‌های سازمان ملل بر ایران تأثیرگذار بوده‌اند، یک نوع بازده منفی به حساب می‌آید که این اتفاق نشانگر بروز مشکلات و پیچیدگی‌هایی است که مقامات آمریکایی برای متقاعد کردن متحدان‌شان در جهت دنباله‌روی از آن‌ها درباره مسئله ایران، مواجه هستند.

در ادامه این گزارش آمده است که دیپلمات‌های حاضر در نشست وین با شرط فاش نشدن هویت آن‌ها حاضر به گفت‌وگو درباره جزئیات جلسه توجیهی محرمانه‌ای شدند که در ۲۰ ژانویه برگزار شد؛ در این جلسه ۷۰ نفر از دیپلمات‌های منتخب سازمان بین‌المللی انرژی اتمی حضور داشتند که می‌بایست توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی را که دونالد ترامپ در ماه مه از آن خارج شد را بازبینی می‌کردند.

نمایندگان جزئیات آن‌چه جان بولتون، مشاور امینت‌ملی آمریکا آن را «مدارک قابل توجه» خواند را شنیدند و ادعا می‌شود این مدارک حاکی از آن است که ایران به بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی دروغ گفته است.

الی گرانمایه، یک عضو شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: به نظر می‌رسد که دولت آمریکا از این مسئله که کمپین آن‌ها برای مذاکره دوباره درباره توافق ناکارآمد می‌باشد، به خشم آمده است.

وی افزود: ما شاهد آن هستیم که کمپین فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا بیش از پیش در حال شدت گرفتن است.

بلومبرگ در ادامه نوشت که این اظهارات بولتون بر پایه تحلیل دو مخالف دیرین توافق هسته‌ای یعنی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی قرار داشت. محققان واشنگتن با به دست آوردن داده‌های جدید تامین‌شده به وسیله رژیم صهیونیستی که گفته می‌شود بخشی از بانک اطلاعاتی بزرگ‌تری می‌باشد که سال گذشته از ایران دزدیده شده است، مدعی آن هستند که در فواصل گزارشات سازمان بین‌المللی انرژی اتمی یک تأسیسات هسته‌ای ایرانی را شناسایی کرده‌اند که پیش‌تر اطلاعاتی از آن در دست نبود.

این گزارش نشان می‌دهد که بر اساس مدارک ارائه شده در این نشست و مدارکی که بلومبرگ به‌دست آورده است، افشاگری‌های یادشده مستلزم آن هستند که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسی برنامه قبلی و احتمالاً ادامه‌دار مربوط به آن‌چه سلاح‌های هسته ایران عنوان شده را از سر بگیرد.

مطابق مدارک جداگانه گردآوری شده توسط بلومبرگ و مدارکی که در ماه گذشته در اختیار دیپلمات‌های حاضر در نشست وین قرار گرفته بود، ایالات متحده آمریکا به دنبال اطلاعات بیشتری در زمینه تأسیسات در حال بازرسی است و تهدید می‌کند که پروژه همکاری‌های فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران را تحریم خواهد کرد.

سفارت ایالات متحده آمریکا در وین با در نظر گرفتن تعطیلی موقت دولت آمریکا از ارائه توضیحاتی در این باره سر باز زد.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این باره اظهار نظری نکرد. آژانس در سال ۲۰۱۵ تحقیقاتی ۱۲ ساله درباره تأسیسات هسته‌ای ایران را با این نتیجه‌گیری به پایان برد که دانشمندان ایرانی پیش از سال ۲۰۰۹ مطالعاتی در زمینه تسلیحات هسته‌ای داشته‌اند، بدون آن‌که هیچ‌گاه موفق به ساخت یک بمب شوند.

یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه اکتبر اظهار کرد که آژانس اطلاعات جدیدی برای «بازرسی‌های سرسختانه» ارائه می‌دهد.

وی در این باره گفته بود که توافق، بازرسانی با «سر سختانه‌ترین سازوکار بازبینی که تا به حال مورد مذاکره قرار گرفته‌اند»، به همراه خواهد داشت.

با وجود اینکه اورانیوم غنی‌سازی‌شده پایین‌تر از میزان تعیین شده در توافق هسته‌ای است، دیپلمات‌ها گفتند که اطلاعات ارائه‌شده توسط رژیم صهیونیستی، موجب تقویت نیاز برای توافقی با ایران می‌شود که بازبینی هم‌زمان و همیشگی از مواد هسته‌ای را برای بازرسان فراهم می‌کند.

همچنین آن‌ها به مرحله صورت‌جلسه بازبینی‌های ناگهانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و گزارشات بازبینی سه‌ساله‌ای که نشان می‌دهد ایران به بخش مربوط به خود در این توافق پایبند است، اشاره کرده‌اند.

گرانمایه که مشاور دولت‌های اروپایی در زمینه ایران است در این باره گفت: این نگرانی وجود دارد که ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای دیگر به دنبال ایجاد یک بحران بازرسی هستند.

وی افزود: اما در برابر این امر مقاومت می‌شود. حامیان توافق بر این باورند که آن‌چه در ایران اتفاق می‌افتد را تحت کنترل دارند.

دیپلمات‌های وین در این باره اظهار کردند که با وجود ادامه دادن به مشارکت با آمریکا، می‌خواهند از تحریک به‌وجود آوردن ماجرایی که میدان بحرانی جدید در رابطه با ایران را گسترش می‌دهد خودداری کنند.

یک سفیر در این رابطه گفت که وادار کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تکرار مکررات درباره اطلاعات ۲۰ ساله می‌تواند منجر به بسته شدن درهای دیپلماسی و «نتایجی غم‌انگیز» شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.