صفحه اصلی / سرخط خبرها / گرگین‌پور؛ احیا کننده موسیقی قشقایی
گرگین‌پور؛ احیا کننده موسیقی قشقایی

یک پژوهشگر موسیقی گفت

گرگین‌پور؛ احیا کننده موسیقی قشقایی

یک پژوهشگر موسیقی در مراسم بزرگداشت فرهاد گرگین پور او را هنرمندی مولف و‌ احیا کننده موسیقی قشقایی دانست.

 مراسم ‌بزگداشت هنرمند فقید فرهاد گرگین پور عصر جمعه‌ در ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، در این مراسم محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی نواحی ایران در باره این هنرمند گفت: کار بزرگ گرگین پور در موسیقی این بود که او به ساز آکاردئون هویتی بومی داد. این ساز تامپره است و نواختن موسیقی قشقایی با این ساز در نگاه اول کاری دشوار است. چنان دشوار که بخواهیم با پیانو سه گاه بنوازیم.
وی افزود: اما گرگین پور چنان با ساز خود یکی شده بود و چنان موسیقی در جانش نفوذ کرده بود که این ساز را همانند سازی بومی می‌نواخت. او بی شک احیا کننده موسیقی بومی ایل قشقایی است.
درویشی در ادامه ضمن اشاره به نقش غیرقابل انکار خانواده گرگین پور در حفظ و اشاعه موسیقی قشقایی اشاره کرد و گفت: امروزه از موسیقی عاشیق‌ها در ایل قشقایی تقریبا نشانی باقی نمانده اما این خانواده با تلاش‌های خود این موسیقی را ادامه دادند و این بزرگترین خدمت آنها به این موسیقی است.
این پژوهشگر ادامه داد: یکی از بزرگان موسیقی قشقایی شاه‌میرزای نی نواز بود و پس از او، این خانواده گرگین پور بود که این موسیقی را حفظ کردند و در این میان نقش «فرود گرگین پور» غیر قابل انکار است.
وی افزود: از موسیقی این ایل، تنها یک فرهنگ باقی مانده بود و ‌نه یک ساختار و این خانواده گرگین پور بود که این موسیقی را حفظ و احیا کرد، اگر این خانواده نبود موسیقی ایل قشقایی امروز به تاریخ پیوسته بود.
سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری فرهنگسرای نیاوران نیز در مورد گرگین پور و خانواده او گفت: بسیاری از سازهای قشقایی را امروز در سایه زحمات عاشقانه این خانواده می شناسیم و این تلاش‌ها بزرگترین خدمت گرگین‌پور و خانواده اوست.
وی افزود: پاسداشت زحمات فرهاد و خانواده او، پاسداشت فرهنگ موسیقیایی کشور است.
در ادامه این مراسم « سیاوش شهریور» فرماندار شمیرانات عنوان کرد: در قسمتی از این سرزمین پهناور، استان فارس یکی از مهمترین نقش‌ها را در پیوستگی فرهنگی این سرزمین ایفا می‌کند و ایل قشقایی میراث‌دار این فرهنگ غنی است که در خود بسیاری از ریشه های فرهنگ بومی را حفظ کرده است.
وی افزود: در این آمیختگی فرهنگی رگه های پررنگی از فرهنگ لری را شاهد هستیم و در این میان نام گرگین پور ها را باید با نام افتخار ملی یاد کرد.
تقدیر از یک عمر خدمات ارزنده خانواده گرگین پور توسط استاد درویشی، ایرج رحمانی، پروین بهمنی، سید عباس سجادی و نادر نامداری بخش دیگری از این مراسم بود.
شعرخوانی در بزرگداشت شخصیت هنری گرگین پور توسط علی اصغر حسنی بخش بعدی این مراسم بود. این شاعر با خواندن شعرهای خود به زبان ترکی قشقایی و شعری از هوشنگ ابتهاج به نام « آیینه شکسته» حال و‌هوایی نوستالژیک به این مراسم بخشید.
تکنوازی تار توسط ایرج دشتی زاده و اجرای موسیقی توسط ارکستری به سرپرستی غلامعلی گرگین پور از بخش‌های دیگر این مراسم بود.
مراسم بزرگداشت هنرمند فقید قشقایی فرهاد گرگین پور از موسیقیدانان بزرگ این ایل، روز جمعه به همت دوستدارانش در ایوان شمس برگزار شد.
فراهنگ**۹۴۹۴** ۹۰۵۳

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.