صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تشکیل اتاق فکر به منظور ترغیب دانشجویان به مشارکت در تشکل‌های علمی
تشکیل اتاق فکر به منظور ترغیب دانشجویان به مشارکت در تشکل‌های علمی

دبیر دبیران انجمن‌های علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران خبر داد

تشکیل اتاق فکر به منظور ترغیب دانشجویان به مشارکت در تشکل‌های علمی

دبیر دبیران انجمن‌های علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با بیان اینکه در شرایط انزوای تشکل‌های دانشجویی، خروج از کشور یا عدم مشارکت در فعالیت‌های دانشجویی دو راه پیش روی دانشجویان است، از تشکیل اتاق فکری در این دانشکده به منظور برون‌رفت از وضعیت انزوای کنونی خبر داد و تأکید کرد: مهم‌ترین عامل عدم مشارکت دانشجویان در انجمن‌های علمی، نداشتن امید به پیدا کردن شغل یا کاری مرتبط با رشته تحصیلی است.

انجمن علمی

سید محمداحسان عظیمی یکی از چالش‌های تشکل‌های دانشجویی اعم از سیاسی، فرهنگی و علمی را عدم مشارکت گسترده و فراگیر دانشجویان در این تشکل‌ها عنوان کرد و توضیح داد: من به عنوان دانشجویی که در تشکل‌های علمی-دانشجویی فعالیت دارم، بزرگ‌ترین چالش این حوزه را ترغیب دانشجویان به مشارکت در فعالیت‌های دانشجویی خارج از حیطه درسی می‌دانم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی با اشاره به کاهش حضور دانشجویان در تشکل‌های دانشگاهی طی سال‌های اخیر؛ مشکلات اقتصادی-اجتماعی، دوری از خانواده و همچنین محقق نشدن حمایت دولتی از طرح‌های پیشنهادی (عدم تخصیص بودجه کافی برای نخبگان و طرح‌های پژوهشی، پرداخت نشدن حقوق ثابت در دوره دکتری و …) را از اصلی‌ترین عوامل این موضوع دانست و اظهار کرد: طی بررسی‌هایی که از سوی فعالین جامعه دانشگاهی صورت گرفته، مهم‌ترین عامل عدم مشارکت دانشجویان در این تشکل‌ها، نداشتن امید به آینده و پیدا کردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی است.

دبیر دبیران انجمن‌های علمی دانشکده علوم وفنون نوین دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه در جشنواره‌های دانشجویی اعم از دانشگاهی، منطقه‌ای و ملی، از تمام پتانسیل‌های دانشجویی استفاده نشده است، گواه این موضوع را حضور تکراری بسیاری از دانشجویان چه در بخش مدیریت و اجرایی و چه در مشارکت جشنواره‌های فوق عنوان کرد.

عظیمی ادامه داد: در ارتباط با این موضوع معمولاً چنین توجیه می‌شود که کار این افراد خوب است یا سایر دانشجویان علاقه‌ای به فعالیت در جشنواره‌ها ندارند. بنابراین این طور به نظر می‌رسد که پیگیری مسائل مختلف در دانشگاه، ما را به یک نقطه مشترک می‌رساند.

وی در همین زمینه یادآور شد: در دانشکده علوم و فنون نوین، مجموع تمام انجمن‌ها نیز یک دفتر  مستقل نداشته‌اند. این در حالی است که در سایر دانشکده‌ها و پردیس‌ها فضایی مختص هر یک از تشکل‌های دانشجویی تعبیه شده است.

دانشجوی کارشناسی ارشد اکوهیدرولوژی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، اضافه کرد: در ضلع جنوبی دانشکده، زمینی هست که به دلیل نبود بودجه کافی، کار ساختن آن متوقف شده و حدود ٧سال است که این دانشکده با کمبود فضای آموزشی رو بروست.

عظیمی با بیان اینکه دانشجو از جمله وزنه‌های مؤثر هر جامعه‌ای است، اما مسئولین نسبت به دانشجویان نگاه دانشجومحوری ندارند، گفت: دانشجو از بدنه آکادمیک جامعه می‌آید و باید بتواند نظر بدهد. این در حالی است که تجربیات دانشجویان در دی ماه ٩۶، این نوع نگاه نادرست نسبت به دانشجویان را اثبات کرد.

وی تأکید کرد: دانشگاه باید از پویایی لازم برای شنیدن نظرات دانشجو برخوردار باشد، ضمن آن که جریان مورد انتقاد نیز باید در برابر دانشجو انعطاف‌پذیری به خرج دهد. با این همه شاهد آن هستیم که در مواردی، دانشجو بابت اظهار نظر خویش هزینه داده و در بهترین زمان ممکن از زندگی‌اش لطمه‌های روحی و جبران‌ناپذیری را تجربه کرده است.

دبیر دبیران انجمن‌های علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران ضمن اشاره به حضور رییس جمهور در دانشگاه تهران و برگزاری آیین بازگشایی دانشگاه در آغاز سال تحصیلی، گفت: امسال تنها زمانی (در دو دهه اخیر) بود که هر دو جبهه سیاسی دانشگاه نسبت به سیاست‌های حاکم اعتراض داشتند؛ در حالی که به هیچ یک تریبونی برای صحبت کردن داده نشد.

عظیمی یاد آور شد: بی‌توجهی مسئولین به مطالبه‌گری دانشجویان و سرکوب جنبش‌های دانشجویی دو مسیر را پیش پای دانشجویان قرار می‌دهد، آن هم اینکه با بالا بردن رزومه تحصیلی اقدام به مهاجرت  کنند یا به عنوان دانشجوی پویا و فعال در فعالیت‌های دانشجویی شرکت نکنند. بنابراین در شرایط فعلی روز به روز شاهد انزوای بیشتر تشکل‌های دانشجویی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در سال‌های قبل مراسم‌های دانشجویی تنوع بیشتری داشته‌اند؛ اما در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که در کانال دانشجویی تقریباً نیمی از  برنامه‌ها مربوط به اپلای، آیلتس و ISI و موارد این چنینی است.

این دانشجوی دانشکده علوم و فنون نوین، ضمن اشاره به ماهیت تحصیلات تکمیلی در برخی دانشکده‌ها همچون علوم و فنون نوین و ژئوفیزیک، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های دانشجویی در دانشکده‌هایی که بدنه کارشناسی قوی دارند، پررنگ‌تر است؛ زیرا این نیروها جوان هستند و دغدغه اثبات دارند.

عظیمی ادامه داد: دانشجویان مقطع ارشد بیشتر دغدغه دوام آوردن در شرایط اقتصادی کنونی یا خروج از کشور را دارند. بر این اساس در دانشکده علوم و فنون نوین اتاق فکری تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم دانشجویان را به مشارکت در فعالیت‌های دانشجویی ترغیب کنیم.

وی در پایان یاد آور شد: برنامه‌هایی که در حال حاضر برگزار می‌شود، بیشتر جنبه اجرایی دارند و جنبه‌های علمی برنامه‌ها در گرو ارتباط قوی بین اساتید و دانشجویان در قالب یک تیم میسر می‌شود که در حال حاضر وجود ندارد. ما نیز به دنبال آن هستیم که شرایطی فراهم شود تا دانشجو بتواند حرفه آینده‌اش را بر اساس فعالیت‌های علمی‌اش در دانشگاه انتخاب کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، در دانشکده علوم و فنون نوین، انجمن‌های علمی اکوهیدرولوژی، هوافضا، مهندسی پزشکی، مکاترونیک، بیوتکنولوژی و انرژی‌های نو فعالیت دارند که مورد آخر به زودی آغاز به کار مجدد خواهد کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.