صفحه اصلی / سرخط خبرها / تاثیر تحریم ها بر بخش خدمات

مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی تهران

تاثیر تحریم ها بر بخش خدمات

سرمقاله

بخش خدمات قسمت های مختلفی دارد و در زمان تحریم ها، تاثیر متفاوتی از فشارهای بین المللی و محدودیت ها در واردات می‌گیرد. بخش های حمل و نقل در زمان تحریم با مشکل واردات لوازم و قطعات مورد نیاز روبه رو هستند و از طرفی برای تامین آنها در داخل باید هزینه‌های زیادی پرداخت و تعمیرات آنها نیز با مشکل تورم روبه رو است. وقتی ارتباط کشتیرانی ما با دنیا ضعیف شده و بسیاری از سفر‌های داخلی لغو شده، در ارتباطات بین المللی نیز موانع زیادی وجود خواهد داشت. مراجعه گردشگران اروپایی به ایران و سفرهای آنها به کشور ما به دلیل تحریم‌ها، پایین آمده است و تنها در بخش‌های زیارتی شاهد ورود گردشگران زیاد به کشور هستیم. بنابراین در کل تورم و گرانی های موجود، انگیزه سرمایه گذاری در مشاغل خدماتی را کاهش
می دهد. با توجه به اینکه تولید و هزینه های آن نیز از تورم بخش خدمات تاثیر می گیرد، بخش زیادی از تورم فعلی تولید به تورم خدمات بر می‌گردد. نمونه این امر بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل است که صرفه واردات و حتی صادرات را برای تجار کم کرده است. یک کالا به دلیل همین هزینه‌ها تا به مقصد برسد باید هزینه‌های زیادی بپردازد و اگر خوب دقت کنیم در ابتدای سال افزایش هزینه‌های حمل و نقل بود که باعث بالا رفتن یک سری اقلام مثل هنداونه و … شد.

همچنین مطالعه کنید:

ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال

به گزارش کسب و کار نیوز، امین ترفع، در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.