صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / شیخ‌نشین‌های خلیج فارس به دنبال هوبره در ایرانشهر
شیخ‌نشین‌های خلیج فارس به دنبال هوبره در ایرانشهر

شیخ‌نشین‌های خلیج فارس به دنبال هوبره در ایرانشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با تلاش مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستانهای ایرانشهر و مهرستان و همکاری مردم بومی، طی گشت و کنترل در مناطق حوزه استحفاظی شهرستانهای ایرانشهر و دلگان یگان مذکور موفق به دستگیری باند قاچاق پرنده در خطر انقراض هوبره شدند.

هوبره

به گزارش کسب و کار نیوز، وحید پورمردان افزود: در این رابطه یک نفر  متخلف که سرکردگی باند مذکور را به عهده داشت، دستگیر و به همراه دو قطعه پرنده هوبره مکشوفه به مقامات قضائی شهرستان دلگان معرفی و تحویل داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان  ادامه داد: براساس قانون شکار وصید و به دلیل وجود تهدیدهای جدی در زمینه انقراض پرنده هوبره شکار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده حمایت شده بین المللی جریمه نقدی دارد.

پورمردان خاطرنشان کرد: در همین رابطه یک دستگاه خودرو نیز از متهمین کشف و ضبط شده است.

با توجه به اینکه پرنده هوبره از گونه های در معرض خطر انقراض است برای مقابله با قاچاقچیان این پرنده ضمن همکاری بسیار ارزنده ای که تاکنون بین محیط زیست و ارگانهای مرتبط بوده، در سال جاری از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز فرهنگ سازی و ساماندهی تشکل های محیط زیستی برای صیانت از این مواهب گرانبهای طبیعی و تنوع زیستی مناطق بسیار چشمگیر بوده است.

این پرنده نادر در فصول پاییز و زمستان از مناطق سردسیر دور دست به این استان گرم و بیابانی سفر می‌کند و در دشت های دلگان و ایرانشهر سکنی می گزیند.

هوبره در مناطق شنی، تپه ماهورها و ریگزارها با بوته‌های پراکنده، علف‌های کوتاه و حاشیه گندم زارها به سر می‌برد و آشیانه خود را بر روی زمین می سازد.  همچنین علاقه اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکار هوبره سبب شده همه ساله تعدادی از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به زنده گیری و شکار این پرنده زیبا و کمیاب کنند.

هوبره مشتریان زیادی در میان شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس دارد به همین سبب شکارچیان سودجو این پرندگان را که به زبان محلی به آن ‘چرز' می گویند شکار می کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.