صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / دخانیات و الکل مهم‌ترین علت ابتلا به سرطان پستان
دخانیات و الکل مهم‌ترین علت ابتلا به سرطان پستان

دخانیات و الکل مهم‌ترین علت ابتلا به سرطان پستان

متخصص رادیوآنکولوژی مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سرطان پستان به‌عنوان شایع‌ترین سرطان در زنان، اهمیت توجه و شناسایی عوامل خطر ابتلا به این بیماری را ضروری دانست.

سرطان

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر حمیدرضا میرزایی در نشستی خبری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین  و شناخته‌شده‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است؛ موضوعی که متأسفانه همه می‌دانند و به آن کمتر توجه می‌کنند.    

میرزایی بحث توجه به اخلاق در زندگی مشترک و استحکام خانواده را یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده در ابتلا به سرطان سینه ذکر کرد و گفت: تحقیقات بیانگر این مهم است که برخی از ویروس‌های بیماری‌های مقاربتی نظیر ویروس اچ پی وی ازجمله عوامل اصلی ابتلا به سرطان سینه هستند.  بنابراین اصلاح سبک زندگی باید از دوران کودکی درون خانواده و آموزش در دوران مدارس آغاز شود.

به گفته میرزایی، تغییراتی که در زندگی منجر به ابتلا به سرطان می‌شود، به‌صورت ناگهانی بروز نمی‌کند، بلکه ممکن است پس از سال‌ها این علائم آشکار شود.  آموزش و اصلاح سبک زندگی در رویارویی با سومین عامل مرگ‌ومیر در دنیا باید ضمن ایجاد سازوکار، از دوران کودکی آغاز شود.

این متخصص رادیوآنکولوژی، هزینه‌های درمان سرطان، تشخیص و توان‌بخشی را مهم‌ترین عوامل مرتبط با سرطان دانست.

دبیر علمی چهاردهمین کنگره سرطان پستان، ایجاد گایدلاین‌های عملیاتی را راه‌حل مناسبی برای درمان انواع سرطان‌ها دانست و افزود: فقدان گایدلاین‌های مناسب موجبات صرف هزینه‌های بی‌دلیل در درمان این بیماری را فراهم می‌آورد. صرف هزینه برای تأمین  ۷۰ درصد داروهای درمان سرطان باعث طول عمر نمی‌شود و نوعی صرف بی‌دلیل و ضایع کردن منابع مالی است که موضوعی بسیار خطرناک و مهم است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در ادامه سخنان خود ضمن انتقاد از آنچه که “تصمیمات غیر کارشناسانه وزارت بهداشت” خواند، گفت: این چنین تصمیم‌هایی ممکن است منجر به از بین رفتن رشته کاربردی رادیولوژی آنکولوژی شود.  تخصص رادیوتراپی و آنکولوژی یکی از قدیمی‌ترین تخصص‌هایی است که  بسیاری از نیازهای بیماران سرطانی را مرتفع می‌کند.  وزارت بهداشت در نظر دارد با اضافه کردن دوره‌های جدید، تغییراتی در این رشته ایجاد کند.

وی توضیح داد: با توجه به این که هیچ رشته‌ای نمی‌تواند در درمان سرطان‌ها جایگزین رشته رادیولوژی آنکولوژی شود، امیدواریم که با تغییرات مدیریتی اعمال شده در وزارت بهداشت این مهم مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

دبیر علمی چهاردهمین کنگره سرطان پستان در خاتمه از برگزاری چهاردهمین کنگره بین‌المللی سرطان پستان خبر داد و گفت: این کنگره اول تا سوم اسفند در سالن همایش دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی برگزار خواهد شد و مباحث جدید علمی و مولکولی در این کنگره مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

گردهم‌آیی تحول دیجیتال برای مدیران صنعت پخش مواد غذایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در این رخداد، سهراب کارگر، رییس انجمن ملی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.