صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / جای خالی دانش بنیان ها در بین داوطلبان انتخابات اتاق
جای خالی دانش بنیان ها در بین داوطلبان انتخابات اتاق

«کسب و کار» بررسی می کند

جای خالی دانش بنیان ها در بین داوطلبان انتخابات اتاق

نهمین دوره از انتخابات اتاق‌های بازرگانی در حالی اسفندماه انجام می‌شود که دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی نسبت به عملکرد اتاق‌های بازرگانی طی دوره‌های مختلف وجود داشته است. اگرچه بخش خصوصی با نگاه خوش بینانه تنها 15 و یا 20 درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد، اما مصالح اقتصاد کشور به دلیل سهم بالای همین بخش در اشتغال، توجه به آن را ایجاب می‌کند. طبق نظر سنجی ها از اعضای اتاق بازرگانی مهم ترین اولویت ها برای ورود اعضا، جوان بودن، تکیه بر تجارب افراد و همچنین توجه به فعالان حوزه کسب و کارهای نوین است. به اعتقاد آنها جای خالی دانش بنیان ها در اتاق های بازرگانی توقع ورود دانش بنیان ها، استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین به مجموعه اتاقی‌ها را ایجاد می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، نهمین دوره از انتخابات اتاق‌های بازرگانی در حالی اسفندماه انجام می‌شود که دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی نسبت به عملکرد اتاق‌های بازرگانی طی دوره‌های مختلف وجود داشته است. اگرچه بخش خصوصی با نگاه خوش بینانه تنها ۱۵ و یا ۲۰ درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد، اما مصالح اقتصاد کشور به دلیل سهم بالای همین بخش در اشتغال، توجه به آن را ایجاب می‌کند. طبق نظر سنجی ها از اعضای اتاق بازرگانی مهم  ترین اولویت ها برای ورود اعضا، جوان بودن، تکیه بر تجارب افراد و همچنین توجه به فعالان حوزه کسب و کارهای نوین است. به اعتقاد آنها جای خالی دانش بنیان ها در اتاق های بازرگانی توقع ورود دانش بنیان ها، استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین به مجموعه اتاقی‌ها را ایجاد می کند.

به گفته رئیس اتاق تهران هدف رای‌دهندگان و کاندیداها در در این انتخابات در نهایت اصلاح رویه‌های حاکم براقتصاد ایران به نفع اقتصاد ملی است. به همین جهت لازم است انتخابات در فضایی سالم، دوستانه و بدون حاشیه برگزار شده تا در نهایت این هدف متعالی یعنی تسهیل شرایط کسب و کار رقم خورد.

انتخابات نهمین دوره هیات‌های نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

فرشید شکر خدایی، عضو اتاق بازرگانی تهران

تعریف کمیسیون کسب و کارهای نوین در اتاق ها

مجموعه فعالان اقتصادی و اعضای اتاق طی این سال‌ها، تلاش خوبی برای اصلاح وضعیت اقتصاد کشور، انجام داده‌اند که البته تکمیل این تلاش‌ها نیازمند، استفاده از جوان‌تر‌ها و فعالان کسب و کا‌رهای نوین در اتاق‌های بازرگانی است. تنها نقدی که در این مدت از اتاقی‌ها می‌شود کرد، روحیه محافظه کاری و سرعت کم  اتاق‌های بازرگانی برای ورود جوان تر ها و کسب و کارهای نوین است. اتاق‌های بازرگانی سنتی بوده و ساختارهای سنتی دارد. برای مثال کسب و کارهای قدیم، خشبکار، پتروشیمی و سیمان نسل قدیمی‌های اتاق هستند و به همین دلیل پیگیر منافع خود و سخنگوی تولید خود هستند. در حالی که جای خالی کسب و کارهای نوین، دانش بنیان ها، استارتاپ ها و…. در اتاق بازرگانی احساس می‌شود. ما در اتاق‌های بازرگانی برای کسب و کارهای نوین کمیسیونی نداریم. توجه به کسب و کارهای نوین می‌تواند، حضور کمیسیون های کسب و کارهای نوین در اتاق را پررنگ کند.

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی تهران

توجه به جوانگرایی در انتخابات جدید

اتاق های بازرگانی طی دوره های مختلف فراز و فرودهای زیادی را طی کرده است. تحولات متفاوتی در هشت دوره گذشته بسته به وضعیت اقتصادی و  قدرت مطالبه گری دولت ها و چانه زنی آنها با بخش خصوصی، افتاده است. اینکه کدام دولت در انتخابات اتاق اعمال نفوذ کرده یا نه و کدام دولت به طور مشخص از بخش خصوصی حمایت کرده، در این تحولات اثرگذار بوده است. نمی توان عملکرد مثبت اتاق و بخش خصوصی را نقض کرد اما زمان‌هایی هم هست که ضعف عملکردی اعضای اتاق، جایگاه آنها را زیرسوال برده است. انتخابات و ورود اعضای جدید فرصتی است برای حل و برطرف کردن این نقطه ضعف‌ها.

البته فضای کلی اقتصادی کشور نیز ضد سرمایه و تجارت بوده است و در این راستا باید تلاش ها و مقاومت‌های بخش خصوصی در برابر کارشکنی های برخی از دولتی‌ها را، ستود. تازه واردین باید از فرصت حضور در اتاق به منظور اصلاح وضعیت کسب و کارها و شرایط بخش خصوصی بهره بگیرند. اعضای اتاق می‌تواند ترکیبی از باتجربه‌ها، جوان‌ها و همچنین افراد دلسوز بخش خصوصی باشد. جوان گرایی اصلا به معنی ورود بی تجربه ها نیست. چه بسا جوان‌هایی که از پیران و میانسالان تجربیات بیشتری دارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.