صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / اوراسیا ریویو: لهستان به دنبال جلب حمایت آمریکاست
اوراسیا ریویو: لهستان به دنبال جلب حمایت آمریکاست

اوراسیا ریویو: لهستان به دنبال جلب حمایت آمریکاست

اندیشکده اوراسیا ریویو در گزارشی تحلیلی با اشاره به برگزاری کنفرانس ضد ایرانی لهستان نوشت: ورشو در حال سرمایه گذاری روی حمایت واشنگتن است.

ایران و لهستان

به گزارش کسب و کار نیوز، اندیشکده اوراسیار یویو در گزارشی تحلیلی نوشت: نشست بین‌المللی که دولت ترامپ برای آنچه امنیت و ثبات خاورمیانه خوانده شده و قرار است در ورشو لهستان در ماه آینده تشکیل شود، در حال به بار آوردن مشکلاتی است. این اعلان از جانب آمریکا برای لهستان مملو از اشاراتی درباره موقعیت آن در خاورمیانه و همچنین نقش آن در اروپا است. دیدگاه‌های متعددی وجود دارند که دلیل خواست لهستان را برای برگزاری این کنفرانس بیان می‌کنند؛ لهستان با این اقدام ظهور خود به عنوان یک رهبر اروپایی با پیشنهادات نمایشی را مخابره می‌کند.

این اندیشکده افزود: در لهستان یکی از متحدان مهم سیاسی و نظامی ایالات متحده آمریکا است. لهستان خود را به خاطر تامین گاز طبیعی مایع به آمریکا گره زده است؛ آمریکا گاز طبیعی مایع لهستان را تامین می‌کند و از این روست که لهستان می‌تواند در زمینه اقدامات اولیه سیاسی و مصلحت‌هایی که به واشنگتن مربوط هستند آزادی عمل بخرج دهد. کنفرانس ایران موجب تحکیم معامله‌گونه روابط میان این دو کشور خواهد شد. لهستانی‌ها که پیشنهاد میزبانی و تقبل هزینه پایگاه نظامی موسوم به “مقر ترامپ” را داده‌اند، طلایه‌دار جبهه مقابل ایالات متحده آمریکا و روسیه  در اروپا هستند.

اوراسیا ریویو با بیان این که مسائل قابل تاملی همچون تروریسم و افراط‌گرایی، پیشرفت و تکثیر موشکی، تجارت وامینت دریایی و آن‌چه تهدیدات ناشی از نیروهای وابسته به ایران در منطقه خوانده شده محوریت سخرانی این کنفرانس خواهد بود افزود: مایک‌ پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دراین باره گفت که درباره موضوعات مختلفی گرد هم خواهیم آمد که مبارزه با داعش بخشی از آن است؛ همچنین تمرکز بر راهکاری که بتواند باعث شود تا ” جمهوری اسلامی ایران مانند کشوری به‌هنجار رفتار کند” از دیگر بخش‌های این کنفرانس خواهد بود.

این اندیشکده تحلیلی خبری در ادامه نوشت: ورشو با مقاومت ایران در برابر موافقت لهستان برای میزبانی چنین رویدادی مواجه است. لغو کردن صدور ویزاها و جلوگیری از برگزاری برخی جشنواره‌های فرهنگی از سوی تهران به دنبال تلقی این میزبانی به عنوان توهینی بزرگ است. ایران بر این باور است که لهستان میزبانی این کشور برای بیش از ۱۲۰ هزار  پناهنده لهستانی در زمان جنگ جهانی دوم و سایر دوره‌های تاریخی را به دست فراموشی سپرده است. خشم و اعمال فشار ایران به جهت میزبانی لهستان برای این کنفرانس افزایش خواهد یافت.

در ادامه این گزارش آمده است: به طور اطمینان می‌توان گفت لهستان که پیش از در جولای سال ۲۰۱۶ میزبان نشست ناتو در ورشو بود، به دنبال بهبود موقعیت و افزایش اعتبار خود در عرصه بین‌المللی است. لهستان سایر کشورهای منطقه را زیر نظر دارد و با دیدن فرانسه، آلمان و ایتالیا در گیرودار تغییر، خود را به عنوان قدرتی نوظهور در زمینه روابط اروپا می‌بیند. در کل با توجه به اقدامات روسیه در اوکراین، بالکان و اروپای شرقی، لهستان نگران سال‌های پیش رو است. ورشو برای این سال‌ها در حال سرمایه گذاری روی حمایت واشنگتن است.

اوراسیاریویو افزود: نتایج این کنفرانس و دیدگاه‌های مرتبط با آن چیزهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. تاثیر آن برای لهستان می‌تواند عطف توجه قرار گرفتن در چنین رویداد ناخوشایندی باشد. با این وجود ژاژک ژاپوتوویژ، وزیرامور خارجه لهستان مدعی شده است که هدف ورشو دستیابی به نقطه اشتراک درباره ایران و تفاهم بر سر تحریم‌های تهران است که تا حد زیادی در نظر اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از هم متفاوت هستند. ژاپوتوویژ انتقاد ایران از لهستان را رد کرده و ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس موقعیت جدیدی برای گفت‌وگوی بین‌المللی به‌ وجود بیاورد.

در ادامه این گزارش آمده است: لهستان از تلاش‌های اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای حمایت می‌کند اما وزیر امور خارجه لهستان مطرح کرده است که توافق هسته‌ای به تنهایی برای بازداشتن ایران از آن‌چه “کارشکنی” در منطقه خوانده شده است، کافی نیست. تلاش برای کاهش اختلاف‌های ایالات‌ متحده‌ آمریکا  و اتحادیه‌ اروپا پیشرفت قابل توجهی است. بسیاری از مسائلی که تاروپود دیگر جوامع اروپایی را از هم می‌گسلد، لهستان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. حکومت ملی‌گرای ورشو به طور پیش‌رونده‌ای با اتحادیه اروپا اختلاف دارند. قانون حاکم و حزب عدالت به دنبال ایجاد هویت جدیدی برای لهستان است که از طریق قدم فراتر گذاشتن به واسطه ابتکار عمل برجسته‌ای که فضای استراژیک احاطه کننده لهستان، به ویژه در رابطه با بالتیک و بالکان را به چالش می‌کشد، با گرایشات سایر کشورهای اتحادیه اروپا مقابله می‌کند.

این اندیشکده تحلیلی خبری در ادامه نوشت: برآمد کنفرانس ایران ممکن است به راحتی بر انتخابات ملی لهستان در سال جاری تاثیرگذار باشد. با ملحق شدن لهستان به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴، این کشور کمونیست ۳۸ میلیونی به عنوان الگویی برای تحول دموکراتیک و اقتصادی در نظر گرفته شد که این تصور سال‌هاست که از بین رفته است. اکنون لهستان در این بحران ژئوپولیتیکی با ارائه چنین موقعیت حضور برجسته‌ای به ایالات متحده آمریکا، بیش از هر زمان دیگری جراتی از خود به اروپا نشان می‌دهد که بی‌ سابقه است.

در پایان این گزارش آمده است: روی هم رفته لهستان با یک امتحان روبه‌روست. این امتحان ممکن است لهستان را به عنوان یک کشور به نظارت بر قدرت و ابتکار عمل آینده به خوبی پیوند بزند؛ این امر در ادامه نوعی حائل حمایتی در برابر روسیه که با ادامه یافتن “کمپین ضد ایرانی” دولت ترامپ به بخشی از چشم‌انداز امنیتی تبدیل خواهد شد، ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.