صفحه اصلی / اسلایدر / اقدامات مقطعی تنظیم بازار شب عید
اقدامات مقطعی تنظیم بازار شب عید
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-08-10 06:45:32Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

طرح بازرسی بازار به صورت شبانه روزی از ابتدای بهمن تا پانزدهم فروردین 98 آغاز شد

اقدامات مقطعی تنظیم بازار شب عید

پیرو ابلاغیه مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به منظور آرامش فضای روانی و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات طرح بازرسی بازار از ابتدای بهمن در استان تهران اجرا شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این طرح که تا ۱۵ فروردین ماه سال آتی ادامه خواهد داشت، بازدیدهای روزانه از واحدهای صنفی و سطح عرضه به عمل می‌آید و طی آن، وضعیت بازار کالا و خدمات اولویت‌دار در مراحل تأمین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت مورد کنترل و نظارت قرار خواهد گرفت. این بازرسی‌ها نظر به اقتضای شرایط حساس ایام پایانی سال و با توجه به افزایش تقاضای عمومی برای بسیاری از کالاها و خدمات در این ایام و تعطیلات نوروز در دو بخش کالایی و خدماتی و به صورت شبانه‌روزی توسط کارشناسان نظارت و بازرسی این سازمان و بازرسان و ناظران افتخاری از واحدهای صنفی استان تهران انجام می‌شود. همچنین گشت‌های نظارت و بازرسی در ایام نوروز، مانند سایر روزها فعال هستند و با هرگونه تخلف در واحدهای صنفی، سطح عرضه و… برخورد می شود.

گرانفروشی در فروشگاه‌هایی که به دور از چشم مسئولان در حال فعالیت هستند هم مزید بر علت شده تا نظارت بر این اماکن وجود نداشته باشد. در محلات و کوچه پس کوچه‌های سطح شهر فروشگاه‌های کوچکی وجود دارند که در حال فعالیت هستند که بعضا اقدام به گرانفروشی و تخلف می‌کنند و از طرفی نظارت بر اینگونه واحد‌های فروشگاهی از طرف سازمان‌های نظارتی وجود ندارد و فعالیتشان از دید آن‌ها پنهان مانده است. در این گونه موارد مبارزه با گرانفروشی نیازمند مشارکت مردم است.

در ماههای اخیر نوسانات ارزی بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت اجناس توسط فروشندگان و کسبه شده است. با توجه به نبود ثبات در قیمت ارز در کشور و افزایش و یا کاهش مداوم آن، برخی سودجویان قیمت اجناس خود را آن طور که می‌خواهند تعیین می کنند و به شهروندان می فروشند. نکته جالب اینجاست که با توجه به برقراری نظم و ثبات در بازار ارز هنوز هم برخی از سودجویان وجود دارند که اقلام خود را به قیمت بالاتر از نرخ تعیین شده به فروش می‌رسانند.

برخی از کسبه با وجود فراوانی اجناس آنها را انبار می‌کنند

اردشیر پارسا

کارشناس تنظیم بازار

برخی گرانی‌ها ناشی از ضعف مدیریت است و مدیران مرتبط باید با تمام ظرفیت ورود کنند تا مشکل گرانی‌ها برطرف شود. در شرایطی که وجود دارد باید با کمک دیگر دستگاه‌ها به‌طور مداوم بر بازار نظارت وجود داشته باشد و قیمت اجناس کنترل شود چراکه شاهد هستیم برخی از کسبه با وجود فراوانی اجناس آنها را انبار می‌کنند و در انتظار شب عید برای عرضه آنها هستند. نظارت اگر به صورت مستمر وجود داشته باشد و مختص به ایام خاصی نشود می توان از آن نتیجه گرفت اما این عدم نظارت مستمر حتی اگر به صورت شبانه روزی هم اجرایی شود محدود به همان ایام است و پس از آن دوباره گرانی ها شروع خواهد شد و این راه حل های مقطعی برای بازار چاره ساز نیست.

هم چنین باید از سوی سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد تنظیم بازار به شدت این دو پدیده رصد و با آن بدون هیچ اغماضی برخورد شود تا به واسطه بی‌تدبیری برخی دستگاه‌های اجرایی مردم بیش از این با مشکلات مواجه نشوند. یکی دیگر از دلایلی که باعث افزایش قیمت کالا‌ها در بازار شده است نبود قیمت مصرفی بر روی اجناس است، زمانی که این موضوع را از سازمان تعزیرات جویا شدیم، به صراحت اعلام شد که عدم درج قیمت بر روی محصول تخلف است و با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد. با وجود اعلام سازمان تعزیرات در رابطه با برخورد با کسانی که قیمت مصرفی را بر روی کالا‌ها درج نمی‌کنند از سویی هنوز هم شاهد عدم قیمت بر روی اجناس مصرفی هستیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص شرایط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.