چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / کسری ۳۵ میلیون متر مکعب مخازن آب زیرزمینی کاشمر
کسری ۳۵ میلیون متر مکعب مخازن آب زیرزمینی کاشمر

کسری ۳۵ میلیون متر مکعب مخازن آب زیرزمینی کاشمر

رئیس حفاظت محیط زیست کاشمر گفت: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی اکنون با کسری مخزن 35 میلیون مترمکعبی مواجه هستیم.

آب های زیرزمینی

به گزارش کسب و کار نیوز، مهدی جمعه‌پور در نشست سازگاری با کم آبی که با حضور دهیاران و نمایندگان چاه موتورهای کشاورزی بخش مرکزی در محل جهاد کشاورزی کاشمر برگزار شد، عنوان کرد: برابر آمار اکنون در شهرستان ۵۰۷ حلقه چاه، ۴۶ رشته قنات و ۶۶ دهنه چشمه وجود دارد که در سال به میزان ۱۴۵٫۲ میلیون متر مکعب از این منابع آبی برداشت می‌شود.

وی اظهار کرد: با وجود این که حجم آب تجدیدپذیر در دشت کاشمر ۸۷٫۴ میلیون متر مکعب است اما اکنون ۱۴۵٫۲میلیون متر مکعب برداشت می‌کنیم.

رئیس حفاظت محیط زیست کاشمر افزود: با توجه به کسری مخزن ۳۵ میلیون متر مکعبی بالغ بر ۸۵ درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است. کشاورزان باید به عنوان قشر تولید کننده که معیشت آن‌ها به آب وابسته است بیشترین توجه را به استفاده بهینه از این منابع خدادادی داشته باشند.

جمعه‌پور همچنین متوسط بارندگی ۴۰ سال اخیر در دشت کاشمر را ۱۷۳ میلیمتر، متوسط ۱۵ سال اخیر را ۱۳۰ میلیمتر و متوسط ۱۰ سال اخیر را ۱۲۰ میلیمتر اعلام کرد و گفت: با توجه به این که طی ۴۰ سال گذشته در محدوده مطالعاتی کاشمر با کاهش ۵۰ میلیمتری بارش مواجه هستیم اگر بخواهیم همچنان برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و از سویی عدم جایگزینی این حجم برداشت را داشته باشیم با توجه به کاهش بارندگی‌ها شاهد ایجاد حفره‌های ‌خالی زیرزمینی و فرونشست خاک هستیم.

رئیس حفاظت محیط زیست کاشمر گفت: با توجه به جدی بودن بحران آب، باید در استفاده از محصولات با نیاز آبی پایین، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب و همراهی با برنامه‌های مدیریت آب برای توسعه پایدار بخش کشاورزی بیشتر تلاش کرد.

وی عنوان کرد: همزمان با اجرای برنامه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب باید بعضا آثار سوء آن را به حداقل برسانیم به طوری که اگر برای زودرس کردن محصول طالبی و صرفه‌جویی آب از مالچ پلاستیکی استفاده می‌کنیم در نظر داشته باشیم که ماندن پلاستیک در اراضی علاوه‌بر ایجاد چشم‌انداز ناموزون، با قرار گرفتن در بافت خاک موجب بسته شدن منافذ آن، خفگی گیاه و غیرقابل استفاده شدن زمین در طی چند سال می‌شود.

جمعه‌پور گفت: کشاورزان در پایان فصل کاشت نسبت به جمع‌آوری پلاستیک‌ها و تحویل آن‌ها به مراکز بازیافت اقدام کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.