صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش تقاضای مصنوعی لوازم خانگی
کاهش تقاضای مصنوعی لوازم خانگی

«کسب و کار» تاثیر ناچیز طرح پیش فروش بر بهبود وضعیت بازار لوازم خانگی را بررسی می‌کند

کاهش تقاضای مصنوعی لوازم خانگی

چندماهی از اجرای طرح پیش فروش لوازم خانگی در بازار می‌گذرد. اما بازار لوازم خانگی در رکودی عمیق به سر می‌برد و قیمت‌ها اگر چه به دلیل این رکود، افزایش نداشته اما همچنان بالاست و از سویی به نظر می‌رسد به دلیل همین گرانی‌ها، طرح پیش فروش لوازم خانگی نتوانسته است، اندکی از دلشمغولی‌های متقاضیان بکاهد.

به گزارش کسب و کار نیوز، چندماهی از اجرای طرح پیش فروش لوازم خانگی در بازار می‌گذرد. اما بازار لوازم خانگی در رکودی عمیق به سر می‌برد و قیمت‌ها اگر چه به دلیل این رکود، افزایش نداشته اما همچنان بالاست و از سویی به نظر می‌رسد به دلیل همین گرانی‌ها، طرح پیش فروش لوازم خانگی نتوانسته است، اندکی از دلشمغولی‌های متقاضیان بکاهد.
تقریبا اواخر مهر ماه بود که با مجوز ستاد تنظیم بازار و با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان مجاز به پیش فروش لوازم خانگی به دو شیوه قیمت مقطوع و خرید با قیمت غیرقطعی و با سود مشارکت شدند. هدف از این کار کاهش نگرانی‌های مصرف کنندگان از نوسانات قیمتی این کالاها در بازار بود.
مزیت مهم اجرای این طرح به گفته کارشناسان جلوگیری از فعالیت دلالان لوازم خانگی است که در توزیع غیرمستقیم؛ دست آنها را برای قیمت گذاری های سلیقه ای باز می کرد. اما مسئله اساسی این است که در طرف مقابل ترس این وجود داشت که تقاضای کاذبی برای این محصولات از سمت دلالان شکل بگیرد و التهاب بازار را بیشتر کند.
بر اساس گزارش های موجود اما رکود حاکم بر بازار چنین فرصتی را به دلالان نداده و حداقل باید تاکید کرد که به دلیل قیمت های بالا، انگیزه خرید این کالاها از سوی مردم به ویژه طبقات کم درآمد پایین آمده است.
در همین رابطع سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: اگر بخواهیم وضعیت امروز را با سال گذشته مقایسه کنیم فروش ما حداقل ۳۰ درصد کمتر شده است و مردم دیگر کمتر سراغ به روز کردن لوازم منزل خود می‌روند.
علیرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص طرح پیش‌فروش لوازم خانگی و آخرین وضعیت آن گفت: زمانی که بازار دچار التهاب شده بود و زمینه جنس در بازار کم بود در برخی کالاها همچون یخچال، لباسشویی شاهد شکل گیری بازار سیاه بودیم که بر این اساس طرح پیش‌فروش اجرایی شد. اما از مهرماه قیمت‌ها واقعی شد و عرضه از تقاضا پیشی گرفت. بنابراین الان بازار به ثبات رسیده است و دیگر التهابی نداریم.

وی ادامه داد: در طی این مدت شرکت‌هایی که تعهد داشتند بدون مشکل خاصی کالاهای خود را تحویل دادند اما اکنون رکود تورمی گریبانگیر فعالان این حوزه شده است و باعث شده که قیمت‌ها افزایش پیدا کند زیرا هزینه‌های سربار همواره ثابت بوده و با کاهش تولید تعداد سرشکن‌ شدن این هزینه‌ها کمتر شده است.

غزنوی افزود: اگر بخواهیم وضعیت امروز را با سال گذشته مقایسه کنیم فروش ما حداقل ۳۰ درصد کمتر شده است و مردم دیگر کمتر سراغ به روز کردن لوازم منزل خود می‌روند.

وی تصریح کرد: اگر وضعیت به این گونه ادامه داشته باشد ما به سمت رکود ساختاری می‌رویم. رکودی که بسیار قدرتمند است و دیرتر اصلاح می‌شود و بنیان صنعت را از ریشه خراب می‌کند.
آرمان خالقی، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت
آرام شدن جو روانی در بازار لوازم خانگی
پیش فروش لوازم خانگی توسط یکی از برندهای معروف در کشور اجرا شد و سایر برندها نتوانستند و یا به هر دلیلی به این طرح وارد نشدند. این طرح یک طرح پایلوت بود که بعد از اجرا، توسط کسایی که تمایل به آن برند داشتند ، مورد استقبال قرار گرفت. از جمله آثار مثبت این طرح آرام شدن جو روانی گرانی در بازار لوازم خانگی بود. رکود از دیرباز در این بازار حاکم بوده است. از آنجایی که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و از طرفی تمایل به نوسازی لوازم خانگی به دلیل همین گرانی‌ها، کم شده، رکود هم عمیق‌تر شده است. پیش از اینکه قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کند، مردم به سمت بازار هجوم می‌آوردند و تقاضای مصنوعی هم موجب افزایش قیمت‌ها شد، اما بازار لوازم خانگی از آن شرایط عبور کرده است، تقاضای مصنوعی کاهش پیدا کرده و مردم تعجیلی در خرید لوازم خانگی ندارند. لوازم خانگی هم مثل خودرو نیست که مردم رغبتی به دلالی در آن داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.