سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / چیزی به عنوان طب اسلامی وجود ندارد
چیزی به عنوان طب اسلامی وجود ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

چیزی به عنوان طب اسلامی وجود ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس آن‌چه بسیاری از علما اعلام کرده‌اند چیزی به عنوان طب اسلامی نداریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا دارابی در دومین مجمع سلامت شهرستان کاشمر که در محل سالن‌ همایش‌های فرهنگیان برگزار شد، عنوان کرد: در کنار تمام فعالیت‌هایی که صورت گرفته عده‌ای بدون داشتن آگاهی و برخی از روی آگاهی به عنوان مداخله‌گران حوزه سلامت، سلامت مردم را تهدید کرده و به خطر انداخته‌اند.
وی گفت: طی هفته گذشته در مشهد ۴ سوله تولید داروهایی تحت عنوان طب اسلامی که وضعیت بسیار اسفباری از نظر بهداشتی داشتند، پلمپ گردید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: این مواد توسط ۱۴ افغانی برای مردم تولید می‌شده و با سوء استفاده از آیات و روایات آن‌ها را به خورد مردم می‌دادند، مقابله با این سوء استفاده‌ها برعهده علماست.

وی گفت: در سه جلسه مهم با امام جمعه مشهد به صراحت اعلام کرده‌اند که چیزی به عنوان طب اسلامی نداریم و فقط یک دهه فعالیت در حوزه طب سنتی و ایرانی به شکل آکادمیک در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جریان است.

دارابی بیان کرد: آن‌چه تحت عنوان طب سنتی و ایرانی مطرح می‌شود متونی است که به شکل آکادمیک در اختیار ما قرار گرفته است. از سویی در اسلام برای این که بیمار نشویم توصیه‌های بسیاری داریم ولی هرگز طبابت در اسلام ریشه ندارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه به رغم تمام فعالیت‌هایی که در حوزه سلامت و برای ارتقای سلامتی مردم می‌شود عده‌ای تحت عنوان طب اسلامی سلامت مردم را هدف قرار داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همین خصوص از فرمانداران، قوه قضائیه و نیروهای انتظامی و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها خواست اجازه ندهند افرادی تحت عنوان طب اسلامی فعالیت کرده و مردم را اغفال کنند.

وی افزود: شاید بسیاری از بیماری‌ها درمان نداشته باشد و یا بسیاری نیاز به درمان نداشته و خودشان خوب شوند ولی تمام پزشکان تخصصی در بخش‌های مختلف در کاشمر حضور دارند. باید در جهت ارتقای شاخص‌های سلامت و حذف مولفه‌های اجتماعی آسیب‌رسان به سلامت تلاش کرد.

وی عنوان کرد: جامعه سالم جامعه پایدار و رشد یابنده است. نعمت سلامت هم  نعمتی است که اگر نداشته باشیم کارایی خوبی را نخواهیم داشت. امروز در کاشمر شاهد توسعه فضاهای بیمارستانی، ایجاد مرکز جامع سرطان، ایجاد بلوک‌های زایمان، تجهیزات پزشکی و … هستیم.

دارابی گفت: اگر مردم در محیط زندگی خود امکانات را داشته باشند که بتوانند خدمات بگیرند قطعا راحت‌تر هستند و اعتماد به نفس و ضریب اطمینان بیشتر است. در حوزه سلامت طی سال گذشته و امسال توانستیم ۱۵۰ نفر متخصص را برای استان خراسان جذب کنیم و این متخصصان براساس سند آمایش سرزمین در همه شهرستان‌های استان پخش شدند و ارائه خدمت می‌دهند.

وی بیان کرد: وزیر وقت بهداشت و درمان چند اولویت را در دستور کار قرار داده بود که رسیدگی به وضع درمان مردم از آن جمله بود. طرح تحول سلامت نه تنها خدمات شایانی برای مردم داشته بلکه در هیچ دولتی به اجتماعی کردن سلامت تا این حد بها داده نشده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اگر روزی بیماری‌های واگیردار سلامت جامعه را تهدید می‌کردند امروزه بیماری‌های غیر واگیردار سلامت مردم را تهدید می‌کند. اکنون ۷۵ درصد مولفه‌های اجتماعی تاثیرگذار برسلامت در اجتماع و ۲۵ درصد در حوزه بهداشت و درمان است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی داشت.

دارابی عنوان کرد: یکی از ارکان جامعه که باید در حوزه سلامت بیدار و هوشیار باشند، بانوان هستند که از تربیت فرزند و حتی آقایان شروع می‌کنند و این نقش موجب می‌شود که حوزه سلامت وظایف خود را به خوبی ایفا کند.

وی گفت: امروزه ۹۹٫۹ درصد زایمان‌ها آن هم به طور ایمن در بیمارستان انجام می‌شود ضمن این که در همه روستاها خانه بهداشت وجود دارد و وجود پزشک، بهیار، پرستار و ماما برای مراقبت‌های اولیه بهداشتی موجب ارتقای شاخص‌های بهداشتی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: علاوه بر موضوع اجتماعی کردن سلامت چند اقدام دیگر نیز در همین راستا انجام شد که ایجاد کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی، تصویب و تدوین سند توسعه سلامت استان، سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیردار از آن جمله بود.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر می‌گوئیم باید آمار بیماری‌های غیرواگیردار کاهش پیدا کند نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم تا مردم بدانند چه کنند. اگر شاخص‌های بهداشتی ارتقا پیدا کرده به دلیل تلاش‌های ۶۲  ان.جی.او فعال حوزه سلامت در استان خراسان رضوی بوده است.

در پایان این برنامه دو کانون سلامت محله و یک مرکز آموزشی نیز افتتاح شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.