صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / واکنش نمایندگان به انتشار یک کلیپ «نسبتا نامحترمانه»
واکنش نمایندگان به انتشار یک کلیپ «نسبتا نامحترمانه»

واکنش نمایندگان به انتشار یک کلیپ «نسبتا نامحترمانه»

باز شدن پرونده طرح ممنوعیت کودک‌همسری توسط تعدادی از نمایندگان مجلس با واکنش‌های متفاوتی از سوی بخشی از افکار عمومی شد؛ اگرچه طرح مذکور پس از آماده شدن و بررسی اولیه پرونده‌اش در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بسته شد، اما به نظر می‌رسد مخالفان آن بیم به جریان افتادن مجددش در دولت یا مجلس را داشته و از هم‌اکنون دست به کار شده‌اند تا به شیوه‌های مختلف دیدگاهی را تحمیل کنند که ازدواج کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال را صرفا به دلیل رسیدن کودکان به بلوغ جنسی و جسمی بلااشکال می‌داند و هیچ توجهی به آثار منفی آن ندارند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، با اشاره به برخی جریان‌سازی‌ها علیه این طرح گفت: ما واقعاً در عرصه فرهنگی با مشکل مواجه هستیم، مهمترین مشکل ما این است که با هم گفت‌وگو نمی‌کنیم، یکدیگر را تخریب و به هم توهین می‌کنیم. در حالی که اگر از این فضا فاصله بگیریم و به سمت گفت‌وگو برویم به نتایج حداقلی خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: در مورد ازدواج کودکان و یا پدیده کودک همسری ما هیچ وقت نتوانستیم این موضوع را به سطح جامعه بیاوریم و درباره آن صحبت کنیم، انگار تمایلی به این کار نداریم. خوب است اگر افرادی از تجارب مثبت ازدواج در کودکی صحبت می‌کنند، از تجارب دیگر هم صحبت شود. تجاربی در این زمینه وجود دارد که موفق نبوده یا نیمه موفق بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در جریان گفت‌وگوهایی که در مورد موضوع کودک همسری داشتیم، خانم‌هایی بودند که از سن ۱۳ سالگی ازدواج کرده بودند، همسرانشان موقعیت اجتماعی و مالی خوبی داشتند و خودشان هم تحصیل کرده بودند و زندگیشان روی روال عادی بود ولی آنها می گفتند ما از یک چیز ناراحت هستیم و آن این است که ما کودکی را تجربه نکردیم و در واقع در این دوران مسئولیت همسری و مادری را به عهده گرفتیم.

سیاوشی همچنین خاطرنشان کرد: همین که درباره این پدیده تبادل نظر صورت گیرد و تجربیات مختلف مطرح شود به انسجام فرهنگی کمک می کند. طبق آمار ۴۳ هزار کودک در سال ازدواج می‌کنند. خوب است که از پایین‌ترین سطح تبادل تجربه در این زمینه انجام شود چراکه این امر به لحاظ اجتماعی نیز ایجاد انسجام خواهد کرد.

نایب‌رئیس فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس با اشاره به مواردی از کودک همسری در حاشیه شهر تهران اظهار کرد: در این میان با دختر جوانی روبه رو بودیم که در ۱۶ سالگی بیوه شده بود، او هم از آموزش‌های دوره خود عقب افتاده و هم مهارتی یاد نگرفته بود و اگر نهادهای مدنی به او کمک نکنند نمی‌تواند زندگی عادی خود را ادامه دهد و مواردی از این دست در حاشیه شهرها کم نیست.

وی در پایان اضافه کرد: خوب است در این باره گفت‌وگو کنیم و برآوردی در این زمینه صورت گیرد و درباره این موضوع به یک توافق برسیم. آنچه به نظر ما مطلوب است این است که به ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی مصوب ۱۳۱۳ که در آن فقط همین ماده دستخوش تغییر شده، برگردیم.

همچنین فاطمه حسینی عضو فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر این که نمایندگان براساس نیاز کشور قانون وضع می‌کنند گفت: طرح مجلس برای مقابله با کودک همسری از آن جهت تهیه شد تا از عوارض این موضوع برای کودکان جلوگیری کند و عمدتا در مناطق محروم و بیشتر روستایی شاهد ازدواج دختران خردسال با مردان در سنین بالاتر هستیم.

وی افزود: حال این که در فضای مجازی کلیپی ساخته و پخش شد با این قصد تا مورد موفقی از کودک همسری را نشان می‌دهد، یک مورد را نمی‌توان به همه موارد کودک همسری تعمیم داد واز آن نتیجه گیری کلی و منطقی کرد.

حسنیی توضیح داد: درصد بالایی از آمارها نشان می‌دهد دخترانی که در سنین پایین با مردانی با سن بالا و اختلاف سنی فاحش ازدواج کرده‌اند تجربه یک زندگی موفقی ندارند؛ لذا این که چند مورد نقض نشان داده شود نمی‌توان آن را به کل جامعه تعمیم داد. معمولا در خانوده‌هایی با تمکن مالی پایین شاهد کودک همسری هستیم که این موضوع مضراتی را به دنبال دارد. طرح قصد دارد از این پدیده جلوگیری کند.

نماینده تهران با تاکید بر این که ازدواج در سن پایین برای دختران مضرات پزشکی زیادی به دنبال دارد گفت: آنها از لحاظ سلامت جسمی با مشکل مواجه می‌شوند. این طرح می خواهد  ازدواج کودکان کمی سختگیرانه و مشروط به طی مراحی علاوه بر اذن ولی  نظیر کسب موافقت دادگاه شود تا مصلحت کودک قربانی نشود.

انتهای پیام

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.