صفحه اصلی / اسلایدر / نمایشگاه های بهاره یا رواج بنجل‌فروشی
نمایشگاه های بهاره یا رواج بنجل‌فروشی

فروش مایحتاج مردم با قیمت های گزاف در بازار شب عید تبدیل به یک بحران شده است

نمایشگاه های بهاره یا رواج بنجل‌فروشی

در کشور ما همواره فرصت های مثبت با بدسلیقگی و عدم اجرای نادرست به بحران تبدیل می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به عنوان مثال فلسفه برگزاری نمایشگاه یک اقدام مثبت است اما در اجرای آن بدسلیقگی داریم. به عبارتی برگزاری نمایشگاه یک فرصت است ولی متاسفانه در این راه فرصت ها تبدیل به بحران شده است. در نمایشگاه اصلا فروشی در کار نیست زیرا نمایشگاه محل ایجاد ارتباط عمیق و موثر بین واحدها و شرکت ها و حتی مصرف کنندگان است. نمایشگاه بهاره و پاییزه در کل دنیا منسوخ است و با اصالت اصناف و وظیفه ذاتی آنها مخالف است. درصد کمی از اصناف در این نمایشگاه ها حضور دارند و اصنافی که تولیدکننده و یا فروشنده هستند، برای شب عید برنامه ریزی کرده اندولی با این نمایشگاه ها بهره ای از آن نمی برند در حالی که مالیات و هزینه های آن را در طول سال پرداخت کرده اند. تجربه نشان داده است برگزاری نمایشگاه های بهاره همواره دارای نقاط قوت و ضعف بوده است و برگزارکنندگان این نمایشگاهها اعم از بخش دولتی و خصوصی تلاش کرده اند که هر سال بهتر از سال قبل برگزار شود اما همچنان تا نقطه مطلوب؛ رضایت مردم فاصله زیادی دارد. فعالان بازار معتقدند که در چند سال اخیر نمایشگاه های باره تغییر کاربری داده و تبدیل به امکانی برای فروش کالاهای بنجل شده اند. کارشناسان نیز بر این اعتقادند که در هیچ کشوری در دنیا نمی بینید که بخواهند در پایان سال نمایشگاه برگزار کنند.

تمام واحدهای صنفی یک سال منتظر هستند تا شب عید فرا برسد تا فروش بیشتری داشته باشند. نمایشگاه ها باید محل عرضه کالاهای صادراتی باشد تا اگر دسترسی به این محصولات ندارند، اقدام به خرید کنند. البته نمایشگاه ها محل فروش کالا نیست ولی در ایران وضعیت متفاوت است زیرا در کشورهای توسعه یافته، نمایشگاه محل بازدید از کالاهای جدید است. از سوی دیگر برخی دیگر از فعالان بازار بر این باورند که برگزاری نمایشگاه بهاره و نظارت دولت بر قیمت کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها باعث می شود تا همزمان با کاهش قیمت کالاهای وارداتی، سطح عمومی قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال کاهش یابد.

هیچ تصمیمی درباره برگزاری نمایشگاه بهاره گرفته نشده است

قاسم نوده فراهانی

رئیس اتاق اصناف تهران

هنوز هیچ تصمیمی درباره برگزاری نمایشگاه بهاره گرفته نشده و برای این امر برنامه ریزی نشده است. نمایشگاه های بهاره هر سال برپا شده است و این در حالی است که برای سال جاری فروش فوق العاده را در دستور کار قرار داده ایم. اصناف همواره برای تنظیم بازار تلاش کرده اند و باید برای شب عید نیز برنامه ریزی انجام شود که این حرکت انجام شده و نگرانی در این رابطه وجود ندارد. اتاق اصناف برای بازار شب عید برنامه ریزی انجام داده و قرار است هم برای شب عید فروش فوق العاده بگذاریم و هم اینکه اگر فروش فوق العاده به تعداد مد نظر ما نرسید برای ایام عید نمایشگاه برپا کنیم. اما هنوز تصمیم برای برپایی نمایشگا های بهاره گرفته نشده است.

هدف از انجام این کار کنترل کردن قیمت ها در سطح بازار است واین که بخش وسیعی از خانوارها بتوانند با قیمت مناسب کالاهای مصرفی خود را تهیه کنند. همواره در آستانه شب عید افراد سودجو و غیرمجاز اقدام به فروش مایحتاج مردم با قیمت های گزاف می کنند که اتاق اصناف با برنامه ر یزی به موقع از جولان این افراد در بازار جلوگیری خواهد کرد. بنابراین گرانی ها به اصناف ارتباطی ندارد، اما با گران فروشی قطعا برخورد خواهد شد و همه فروشندگان و عرضه کنندگان باید بر اساس فاکتور و ضرایب سودی که برای آنها در نظر گرفته شده کالای مورد نیاز مردم را عرضه کنند. اگر تامین کنندگان کالا برای بازار شب عید از وزارت جهاد کشاورزی تا وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه های متولی کالا را به موقع و به اندازه تامین کنند، به اتاق اصناف وظیفه ای در این زمینه محول شود آمادگی کامل برای تنظیم بازار شب عید را داریم.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.