صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / «سی و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان»

با هدف بررسی ردیف بودجه ۹۸ حوزه زنان و ارائه پیشنهادات راهبردی جهت توسعه اقتصادی حوزه بانوان صورت گرفت

«سی و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان»

«سی و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان»
به ریاست : محمد صادق مشایخ
و با شرکت : فائزه هاشمی رفسنجانی
و با حضور اعضای کمیسیون :
سید محمد هاشمی اصفهانی – مشاور اسبق وزیر نفت
سید جلال ساداتیان – سفیر اسبق ایران در انگلستان
اشرف بروجردی- مشاور رئیس جمهور و رئیس کتابخانه ملی
فیض الله عرب سرخی – معاون وزیر بازرگانی دولت اصلاحات
غلامعلی ریاحی – حقوقدان و مشاور اسبق رئیس سازمان بازرسی کل کشور
فروغ السادات بنی هاشم – مشاور وزیر جهاد کشاورزی
فرزانه مافی- عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی
کتایون ریاحی – هنرمند پیشکسوت صنعت سینما
مینا مهرنوش – استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و مدیر هلدینگ کسبی نو
معصومه شکور قهاری- مدیر کل پژوهشی دفتر هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی
ناهید کشاورز فرد- مدیر صندوق خرد بانوان کارآفرین
قاسم خرمی- صاحب امتیاز و مدیر مسوول ماهنامه کارخانه دار
ثریا دانا – کارشناس وزارت راه ، مسکن و شهرسازی
افسانه پاشاپور- از مدیران پست بانک ایران
معصومه اسماعیل زاده – از مدیران حوزه کارآفرینی و فعال حوزه زنان
محمد حسین مرادی زاده – حقوقدان
حسین زمانی درمزاری-تحلیلگر و کارشناس ارشد بازار بورس و سرمایه
عابد مشایخ – دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان
با موضوع :
«بررسی ردیف بودجه ۹۸ حوزه زنان و ارائه پیشنهادات راهبردی جهت توسعه اقتصادی حوزه بانوان»
برگزار شد.
در ابتدای جلسه ، محمد صادق مشایخ ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: حداقل دستمزد در شهرها و روستاها باید برابر شود تا تمایل فعالیت زنان کارآفرین به سمت روستاها افزایش یابد.
وی افزود : البته در بحث خانواده تاکید می گردد همچنان معضل گفتگو جدیست و با اقدامات سازندگی فرهنگی می بایست گفتگو در میان اعضای خانواده را که مظهر رشد و بالندگی خانواده است را رواج داد . در این راستاست که مباحث کارآفرینی و حضور بانوان در فضای اجتماعی و اقتصادی کشور تقویت خواهد گردید.
محمد صادق مشایخ اضافه کرد : باید جهت درآمدزایی زنان و خانواده های روستایی به ویژه در حوزه کارآفرینی ، برنامه ریزی مدون و راهبردی تنظیم نمود تا ضمن تخصیص بودجه متناسب ، شرایط جهت توسعه کارآفرینی به ویژه در روستاها را مساعد نماییم.
همچنین پیشنهاد می گردد در بخشهای نظارتی ، مالی و بانکی و بطور کلی در حوزه های اقتصادی از بانوان با سهمیه بالا استفاده گردد.
وی پیشنهاد دیگری را عنوان کرد که : از فضای واحدهای تولیدی دولتی تعطیل شده جهت بهره برداری به عنوان کارگاههای کارآفرینی به ویژه برای بانوان کارآفرین استفاده گردد که ضمن آنکه محیطی امن و مساعد در این راستا هستند ، مساله تامین محیط کارگاهی و مباحث مالی تهیه آن نیز مرتفع گردد.
رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد : زنان ایرانی ثابت کرده اند بسیار توانمندند ، فلذا باید از آنان در وصول مطالباتشان حمایت نمود. بنابراین در بودجه ۹۸ ، می بایست به ردیف زنان ، بودجه بهینه اختصاص یابد.
فائزه هاشمی رفسنجانی گفت : پیشنهاد می گردد ، فرزند هر مرد ایرانی که در هر کجای دنیا متولد می شود ، نام مادرش در مشخصات سجلی او آورده شود.
همچنین پیشنهاد می گردد ، گواهینامه موتور سواری برای بانوان صادر گردد.
فائزه هاشمی رفسنجانی در حوزه ردیف بودجه زنان پیشنهاداتی را بشرح ذیل عنوان کرد :
۱- خانواده های زن سرپرست نیاز به تخصیص بودجه دارند.لذا:
الف) یک مرکز جهت پوشش بودجه زنان سرپرست ، عهده دار مسوولیت شود نه چند مرکز!
ب) آمارشان بصورت شبکه منتشر شود . یا توسط کمیته امداد یا سازمان بهزیستی .
۲-اختصاص خانه هایی برای این خانواده ها. ارائه سیاستهایی جهت حمایت از خانواده های زن سرپرست که در بحث اشتغال و کارآفرینی زنان زن سرپرست . پیشنهاد می گردد اختصاص چنین خانه هایی از بخشهایی از مسکن مهر باشد .
۳-پول مستقیم جهت حمایت از آنان ارائه نشود ، بلکه طی ارائه یارانه انرژی و تسهیلات کارآفرینی از آنان حمایت شود.
۴- سازمان بهزیستی در حمایت از خانواده های زن سرپرست باید اقدام کند.
۵- سهمیه اختصاصی برای زنان در نظر گرفته شود.
۶-جلوگیری از افزایش تخلفات اقتصادی و هدایت منابع اقتصادی مضاعف به سمت بودجه زنان.
۷-به دلیل گران بودن خدمات دولتی ، پیشنهاد می گردد خدمات حمایتی دولتی به سازمانهای مردم نهاد برون سپاری شود.
۸- ضمانت اجرا در حوزه اختصاص ردیف بودجه زنان و ارائه خدمات حمایتی به آنان باید دیده شود. در برنامه ششم توسعه برای زنان سرپرست خانوار بند وجود دارد ، لذا باید ضمانت اجرا در این حوزه ایجاد شود . همچنین در این رابطه اولویت با زنان دارای فرزند است و در این بین باز اولویت با زنان دارای فرزند بیشتر است.
۹-برگزاری نمایشگاههای دائمی و موقت برای زنان سرپرست خانوار و روستایی ، به ویژه در روستاها. اختصاص تسهیلات ویژه برای زنان در حوزه کسب و کار . همچنین اختصاص بودجه برای برگزاری نمایشگاههای خارجی که در این راستا ، حداقل ۵ درصد مبلغ به زنان اختصاص یابد.
۱۰-برای آموزش خانواده – دختران و زنان در حوزه های مختلف نیاز بودجه است که باید در لایحه بودجه دیده شود.
۱۱- با توجه به آمار بی سوادی :
الف)تقویت و افزایش سرباز معلم در روستاها و مراکز دور افتاده باید صورت پذیرد.
ب) بسته های تشویقی مانند: وام و معافیت مالیاتی و… باید اختصاص یابد.
ج) تدوین و تصویب قانونی مبنی بر اجباری کردن تحصیلات ابتدایی و متوسطه و پیش بینی ضمانت اجرا (جریمه نقدی) و به روز کردن قانون در زمینه آموزش اجباری و میزان جریمه الزامیست.
د) پیش بینی بودجه برای آموزش زنان و دختران بطور شبانه روزی (مدارس شبانه روزی)
سید جلال ساداتیان گفت : سازمان بهزیستی دارای بنیاد مستحکم تری در رابطه با اخذ مسوولیت حمایت از زنان و خانواده های زن سرپرست است ، چون بر اساس توانمندی کار می کند. لذا پیشنهاد می گردد بین دو سازمان کمیته امداد و سازمان بهزیستی ، این امر به سازمان بهزیستی اختصاص یابد.
سفیر اسبق ایران در انگلستان افزود : آموزش توانمندی جهت حمایت از زنان و خانواده های زن سرپرست باید داده شود. در کشورهای خارجی به ویژه انگلستان ، بخشهایی وجود دارد به نام
(کانسیل هاوس) ، که در آنجا خانه هایی را در اختیار افراد نیازمند قرار می دهند. در این راستا بر لزوم تدوین آئین نامه تاکید می گردد. البته سهمیه استخدامی هم باید در این حوزه ملحوظ شود.
فروغ السادات بنی هاشم گفت : در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار پیشنهاد می گردد ، خانه های سازمانی که نهادهای دولتی در اختیار دارند ، جهت اشتغال و کارآفرینی به بانوان سرپرست خانوار تعلق گیرد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود : در حوزه حمایت از اشتغال زنان روستایی و کارآفرینی بانوان ، پیشنهاد می گردد ، بودجه آموزش در این حوزه افزایش یابد و بحث آموزش بانوان به کلیه دستگاهها ابلاغ گردد.
فرزانه مافی گفت : در مورد زنان سرپرست خانوار ، دیتا در این حوزه باید ایجاد شود. در این راستا می توان از مرکز آمار کمک گرفت.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود : بحث اقتصادی و اشتغال ، همچنین چگونگی دسترسی به منابع مالی برای زنان سرپرست خانوار همچنان معضل اولیه آنانست.
لذا پیشنهاد می گردد . تشکلهایی در این راستا تاسیس گردند و زنان سرپرست خانوار عضو این تشکلها گردند. سپس دولت از این تشکلها ضمن اختصاص بودجه ، حمایت نماید.
فیض الله عرب سرخی گفت : در مقررات و قوانین اجتماعی کشور تبعیضاتی در مورد بانوان وجود دارد . همچنین با توجه به عدم محدودیت و وجود امکانات بیشتر برای آقایان در کشور ، عموما آقایان از بانوان توانمندتر بوده اند. لذا پیشنهاد می گردد جهت حمایت از بانوان و اشتغال آنان ، ابتدا تبعیضات و تفاوتها را بر طرف نموده ، سپس با اختصاص امکاناتی بیش از مردان به زنان ، جهت بالانس توانمندیها اقدام شود تا ظرفیتها در همه حوزه ها برابر گردد.
مینا مهرنوش گفت : محیط بر اساس رشد زنان بخوبی مهیا نشده است. لذا بستر حمایتی باید بر قرار شود. یکی از آیتمهای اصلی در تدوین برنامه ها داشتن آمار و اطلاعات صحیح و به روز است.
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران افزود : برنامه را معاونت زنان ریاست جمهوری ابلاغ کند ، کار اجرایی را (ان جی او) ها و دانشگاهها انجام می دهند. در این راستا دستگاه ناظر می تواند ، مرکز آمار باشد که استانداردها و برنامه ها را تطبیق دهد.
مدیر هلدینگ کسبی نو اضافه کرد : پیشنهاد می گردد حداقل ۵ درصد از قراردادهای دولتی که بناست برونسپاری شوند ، به زنان سرپرست خانوار تعلق گیرد. ( البته بانوانی که حائز شرایط قرارداد هستند ).
اشرف بروجردی گفت : لایحه حمایت از خانواده باید جامع و مانع باشد تا قانون بشود و ضمانت اجرایی پیدا کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.