چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / ورزشی / سایر رشته های ورزشی / سهراب مرادی: از حالا المپیک را حق خودم نمی دانم اما به راحتی نمی‌گذارم کسی دیگر برود
سهراب مرادی: از حالا المپیک را حق خودم نمی دانم اما به راحتی نمی‌گذارم کسی دیگر برود

سهراب مرادی: از حالا المپیک را حق خودم نمی دانم اما به راحتی نمی‌گذارم کسی دیگر برود

قهرمان وزنه برداری جهان و المپیک گفت: من اگر از الان المپیک را حق خودم بدانم و بگویم حتما من باید بروم حاشیه درست می شود و من هنوز المپیک را حق خودم نمی دانم اما تلاش می کنم که اگر قرار است حتی یک نفر برود ، آن یک نفر سهراب مرادی باشد.

سهراب مرادی

به گزارش کسب و کار نیوز انجام داد و از مسیری که برای رفتن به المپیک باید پشت سر بگذارد، صحبت کرد. در ادامه این گفتگو را می خوانید:

*در این دو ماهی که اردو نبود، توانستید به خوبی ریکاوری کنید؟

فکر می کنم اسفند سال گذشته تا  آبان امسال در اردو بودم بنابراین یکی، دو ماه استراحت کامل کردم تا دوباره که در اردوی تیم ملی حاضر می شوم، انرژی داشته باشم. این استراحت دو ماهه خوب بود. وقتی از این فضای اردو و تمرینات سنگین کمی دور می شوی خیلی خوب است و باعث می شود وقتی می خواهی دوباره کار را شروع کنی انرژی داشته باشی. در هر کاری استراحت کردن می تواند کمک کند.

*در این دو ماه تمرین نداشتید، حتی به صورت سبک؟

تمرین بدنسازی انجام دادم که عضلاتم از فرم خودش نیفتد و تمرین وزنه برداری نداشتم.

*کنترل وزن هم در این دو ماه داشتید؟

وقتی استراحت می کنی همه چیز را راحت می گذاری  تا بدن کامل ریکاوری شود. البته وقتی در اردو هستم و تمرینات سنگین است، غذا زیاد می خورم و وقتی فعالیتم کمتر است غذایم هم کمتر می شود. حتی برخی ورزشکاران هستند تمرین را که رها می کنند وزن بدنشان پایین تر می آید.

*اکنون باید برای جام فجر آماده شوید و به نظر می رسد اینکه مسابقات جام فجر جزو گزینشی های المپیک است اتفاق خوبی برای کسانی است که می خواهند به المپیک بروند؟

بله خیلی ارزش دارد. به هر حال مسابقات در کشور خودمان برگزار می شود و راحت هستیم و نیاز به مسافرت طولانی و حضور در کشور دیگری نیست. در روز مسابقه هم بدنم خوب باشد وزنه بیشتری می‌زنم و اگر هم به آن آمادگی لازم نرسیده بودم، وزنه کمی می زنم که فقط یکی از مراحل گزینشی المپیک را پشت سر بگذارم.

* به سال آینده هم فکر کرده‌اید که برای رسیدن به المپیک مسیر سختی را پیش رو دارید و باید مسابقات متعددی را شرکت کنید؟

بله. واقعا حضور در المپیک خیلی سخت شده و قبلا این طور نبود. با این شرایط باید همیشه در اوج آمادگی باشیم. البته هر کسی المپیک را می خواهد باید این مسیر را پیش برود. در ایران هم مدعیان کسب سهمیه المپیک زیاد هستند از این رو همیشه باید در اوج آمادگی در مسابقات شرکت کنی تا به آن سهمیه برسی. به هر حال حضور در المپیک سخت است و هر کسی المپیک را می خواهد باید سختی هایش را هم به جان بخرد.

*سهراب مرادی در سالهای اخیر تلاش کرده بدون حاشیه فقط به فکر مدال طلا باشد، اکنون برای رسیدن به المپیک هم فکر کره اید چه روندی را در پیش بگیرید تا این مسیر هم بدون حاشیه پیش رود؟

من زمانی می‌توانم بدون حاشیه  و خوب پیش بروم که المپیک را حق خودم ندانم در این صورت حاشیه ای هم ایجاد نمی شود. من تلاش خودم را می‌کنم هر کسی بهتر بود و شرایط ایده‌آل تری داشت  و وزنه های بهتری زد المپیک برود. اما وقتی من المپیک را حق خودم بدانم و از الان بگویم این مدال مال من است و حتما باید من به المپیک بروم و این قبیل بحث ها شروع شود، حاشیه هم پیش می آید. به هر حال نفرات دیگری هم هستند که دارند زحمت می کشند و هر کسی بهتر وزنه زد و پرقدرت تر بود به المپیک برود.

*پس یعنی با وجود اینکه در هر مسابقه ای  رکوردهای خوبی به ثبت می رسانید هنوز المپیک را حق خودتان نمی دانید؟

نه. من الان تمام فکرم مسابقات گزینشی است که با قدرت آنها را پشت سر بگذارم. من خودم آگاهم که چه شرایطی دارم و با رکوردهایی که به ثبت می رسانم در المپیک چه مدالی می گیرم اما همه چیز در دنیا ۱۰۰ درصد نیست و می دانم کمی از اوج فاصله بگیرم کسانی دیگر هم هستند که المپیک بروند. از این رو به نظرم دعوا و جنجال درست کردن کار درستی نیست و اینکه از الان المپیک را حق خودم بدانم خوب نیست چون مدعیان زیادی در اردوی تیم ملی هستند. البته این نظر من است و ممکن است بقیه نظر دیگر داشته باشند. البته این را هم باید بگویم وقتی من از روز اول به اردو تیم ملی آمده ام یعنی این طور نیست که بگذارم کسی دیگر به المپیک برود. من انگیزه و جدیت لازم را برای رفتن به المپیک دارم. من با تمام قدرت از روز اول به اردو آمده ام تا اگر قرار باشد حتی یک نفر به المپیک برود، آن یک نفر سهراب باشد و این طور نیست به راحتی بگذارم کسی دیگر برود اما خب هیچ چیزی ۱۰۰ درصد نیست و هر کسی شایستگی بیشتر داشت آن فرد باید برود حالا سهراب باشد یا یک نفر دیگر. من هم تلاش می کنم که به آن برسم.

*ممکن است در مسیر المپیک جنگ های روانی هم پیش بیاید فکر می کنید بتوانید از آنها هم عبور کنید؟

به هر حال وقتی می خواهی کار بزرگ انجام بدهی کسانی هستند که سنگ اندازی کنند حالا نمی دانم از روی حسادت است یا اینکه نمی توانند موفقیت بقیه را ببینند. اما من اصلا به این حرفها توجهی ندارم و قرار نیست با بقیه بحث و کل کل کنم. تمر کز من روی کارم است و با برنامه و زیر نظر کادر فنی و فدراسیون کار خودم را انجام می دهم. اگر کسی هم بخواهد وارد این مسائل شود برای من اهمیتی ندارد.

* ارتباطتان به بهداد سلیمی به نظر می رسد نزدیک است و در مورد المپیک و کارهایتان با او مشورت می‌کنید؟

 من و بهداد خیلی به هم نزدیک و دو دوست صمیمی هستیم. من اگر موردی باشد حتما از بهداد سوال می کنم. به هر حال بهداد از بیرون موضوع را بهتر می بیند و مشورت هایی را با او انجام می دهم.

*شما سلیمی را ترغیب به بازگشت نکرده اید؟

نه. به نظرم بهداد در همان بازی های آسیایی خداحافظی کرد برایش خوب بود چون زانویش مصدوم بود  و حتی خودش هم به من گفت که زانویش دیگر جواب نمی دهد وگرنه جایی بهتر از وزنه برداری برایش نیست.  او مردانه گفت زانویش دیگر جواب نمی دهد  و نمی تواند ادامه دهد حالا هر کسی که دوست داشت  و انگیزه اش را دارد به المپیک برود.

*یعنی نظر شما بر این است شرایط بهداد سلیمی درک شود و به تصمیم خداحافظی اش احترام بگذارند؟

ببینید باید شرایط خیلی سختی برای ورزشکار پیش بیاید تا از ورزش حرفه ای دل بکند. این یک واقعیت است.  دیده ایم که برخی ورزشکاران را با چوب بیرون می کنند. البته آنها هم دست خودشان نیست چون ورزش حرفه ای به گونه ای است که ورزشکار خیلی سخت می تواند از آن دل بکند.

*پس شما هم اگر بخواهید روزی خداحافظی کنید خیلی خوب کنار می روید؟

به هر حال هر ورزشکاری آخر ورزش دارد و من هم روزی که بدانم دیگر نمی توانم شرایط ایده ال قبل را داشته باشم و حس کنم نفر جوانی می تواند من را بگیرد خیلی راحت کنار می روم اما تا روزی که هستم با قدرت جلو می روم.

*پاداشی که برای صعود از مرحله گروهی به تیم ملی فوتبال تعلق گرفت باعث گلایه برخی از اهالی رشته های دیگر شده بود، شما هم چنین حسی داشتید که باید توجهات یکسان باشد ؟

ببینید در فوتبال هم  جام جهانی  و جام ملت های آسیا هر چهارسال یکبار انجام می شود و این رویداد ها تمام شود دیگر می رود تا چهار سال بعد که دوباره سراغ فوتبالیست ها بروند. ممکن است فوتبالیست ها هم گلایه کنند برای بازی های آسیایی و المپیک به ورزشکاران رشته های دیگر پاداش داده می شود و چرا به آنها نمی دهند اما خب می توانند به طور مساوی به همه رشته ها نگاه کنند. به هر حال رشته های المپیکی چون سخت هستند عمر و زندگی ورزشکار می رود  و لیگ خاصی هم ندارند. توقع دارند ویژه تر به آنها نگاه کنند.

*اتفاق خوبی که رخ داده این است که مثل سابق از تغییر سرمربی خبری نیست و بالاخره تیم ملی یک سرمربی ثابت دارد.

وقتی عملکرد سرمربی در مسابقات جهانی خوب باشد خب دلیلی بر تغییر نیست اما وقتی کسی عملکردش خوب نیست مجبور به تغییر می شوند. آقای برخواه هم زحمت می کشد  کارش را بلد است و پستی هم که دارد از روی لیاقت خودش است.

*زمان تمرین به نفرات جوانتر هم کمک می کنید؟

بله ۱۰۰درصد. این اتفاق در تمرین می افتد به هر حال وقتی می بینم آنها هم می خواهند راهی بروند که من رفته ام تلاش می کنم کمکشان کنم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزنه برداری

تلاش ما رسیدن به مدال آسیایی وزنه برداری بانوان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  اکبر خورشیدی درباره ی عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.