صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / خلا قانونی مالکیت معنوی کسب و کارهای نو
خلا قانونی مالکیت معنوی کسب و کارهای نو

میزان دخالت دولت در حوزه کسب و کارهای نوپا به حداقل ممکن برسد

خلا قانونی مالکیت معنوی کسب و کارهای نو

یک قانون کلی در زمینه مالکیت فکری در شرکت های استارت آپ به ویژه شرکت های نوپا با عنوان قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علایم تجاری وجود دارد که سال ۸۶ تصویب شده و هر ۵ سال یک بار تمدید می شود اما در حال حاضر چند ماه است که تمدید نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این موضوع  یک خلا قانونی است که به آن توجه نشده و شرکت های نوپا  به دلیل نداشتن قانون به روز درگیر مشکلات مربوط به آن هستند. در همین رابطه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از اصلاح و نهایی شدن قانون مالکیت معنوی کسب و کارهای نو خبر داد و گفت: باید به نوعی تلاش کنیم که کمترین میزان دخالت دولت در حوزه کسب و کارهای نو شکل بگیرد و بخش خصوصی بدون حضور و دخالت دولت توسعه یابد. برخی از نمایندگان شتاب دهنده ها و شرکت های دانش بنیان با سید عبدالمجید شجاع معاون پارلمانی معاونت علمی و سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دیدار کرده و مشکلات پیش روی توسعه کسب و کار خود را مطرح کردند؛ در این نشست اصلاح قانون تجارت، قوانین حوزه بیمه و مالیات و ایفای نقش تنظیم گری دولت در حوزه فناوری و عدم دخالت دولت در توسعه کسب و کارهای نو به عنوان مهم ترین خواسته های نمایندگان شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده ها عنوان شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: در مجلس شورای اسلامی تلاش های زیادی برای رفع این مشکلات و اصلاح قوانین موجود در حوزه تجارت است تا کسب و کارهای نوین بتوانند بدون دغدغه به کار خود ادامه دهند. ئوی افزود: یکی از مهم ترین قوانینی که به توسعه این نوع کسب و کارها کمک می کند، قانون مالکیت معنوی است که این قانون در مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح و نهایی شدن است. برای توسعه فعالیت فین تک ها نیز با بانک مرکزی مذاکراتی داشته ایم تا نحوه عملکرد این نهاد در برخورد با فین تک ها اصلاح شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از قوانین خوب در این حوزه، تخصیص ۴۰ درصد اعتبارات شرکت ها و موسسات اعتباری دولتی به دانشگاه ها است که با اجرای کامل این قانون مبلغ قابل توجهی به این حوزه اختصاص می یابد. حسینی در خصوص اجرای فیلترینگ شبکه های مجازی در کشور، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با اجرای فیلترینگ به دلیل ایجاد اختلال در کسب و کارهای نو مخالف است و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فیلترینگ این شبکه ها انجام می‌دهد. وی بیان کرد: باید به نوعی تلاش کنیم که کمترین میزان دخالت دولت در حوزه کسب و کارهای نو شکل بگیرد و بخش خصوصی بدون حضور و دخالت دولت توسعه یابد.

مجلس ابزارهایی دارد که می تواند این اقدامات را انجام دهد

مهران علی نژاد

کارشناس کسب و کار

مشکلات کسب و کارهای نوپا سالهاست برای موسسان آنها وجود دارد و مهم ترین این مشکلات نیز قانون مالکیت معنوی است. جدای از اینکه سرمایه و سرمایه گذار از چالش های بزرگ کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها به شمار می رود باید در جهت اصلاح قوانین مالکیت معنوی این مدل از کسب و کارها اقدامات لازم را انجام داد. البته هم از نظر بودجه، هم از نظر قوانین حوزه مالیات و همچنین بیمه، شرکت های استارت آپ با مشکلات زیادی روبرو هستند. در این رابطه مجلس ابزارهایی دارد که می تواند این اقدامات را انجام دهد. مجلس می تواند به عنوان نهاد تحقیقاتی ورود پیدا کنند و مشکلات این حوزه را بررسی کند. گذشته از این، معاونت علمی ریاست جمهوری در این چند سال به نحو احسن ورود پیدا کرده اند و در این زمینه کمک کرده اند و مشکلات بسیاری را از جلوی پای کسب و کارهای نو برداشته اند.

قوانین مالکیت معنوی در کسب و کارهای نوپا موضوعی است که باید سالها قبل از این به سرانجام می رسید که از طریق آن مسیر توسعه هموارتر شود اما تا به امروز هنوز اقدامی جدی در رابطه با آن صورت نگرفته است. این شرکت ها با به دست آوردن راه حل های نوین برای یک مسئله، ایجاد ارزش افزوده می کنند. ویژگی این شرکت ها این است که بتوانند مشکلات و مسائل را شناسایی کنند و بتوانند راه حل هایی با فناوری روز ارائه دهند بنابراین باید در جهت شناسایی مشکلات و حل آنها تلاش کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.