صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / جزییات برنامه‌های کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی
جزییات برنامه‌های کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

جزییات برنامه‌های کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

رییس کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با بیان اینکه معدل سنی دانشمندان جوان در عرصه دانش‌های پیشرفته زیر ۳۰ سال است گفت: این دانشمندان در دانشگاه های ایران درس خوانده‌اند و حتی یک مقطع در خارج از کشور تحصیل نکردند و این از افتخارات و دستاوردهای بزرگ ما در عرصه تربیت نیروهای متخصص است. در صنوف و اقشار مختلف نیروی انسانی انباشته‌ای داریم که باید فرصت نقش آفرینی برای آنها فراهم شود.

دهه فجر

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد اسحاقی در سلسله نشست‌های خبری “فجر چهلم” با بیان اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از منظرهای مختلفی قابل ارزیابی است گفت: باید به ماهیت و ذات انقلاب و آرمان و اهداف آن توجه کرد که متوجه می‌شویم انقلاب فرهنگی است. این فرهنگ در ابعاد مختلف در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی و امنیتی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به اهداف فرهنگی توجه داشت گفت: انسان موجودی فرهنگی است و همه فعالیتها باید در جهت ارتقاء و وضعیت فرهنگی باشد.

اسحاقی با اشاره به دستاوردهای حوزه فرهنگ در ۴ دهه انقلاب اسلامی بیان کرد: یکی از محورهای مهم دستاوردهای انقلاب اسلامی احیای هویت دینی و ملی است یعنی بازگشت به هویت اساسی ملت ایران که هویت ملی و ایرانی و دینی است.دستاوردهای حوزه های دفاعی و اقتصادی نیز برآمده از احیای هویت، تقویت و شکلگیری ارکان هویت دینی و ملی است.

وی یکی از تجربه‌های موفق انقلاب در ۴ دهه را حضور و نقش آفرینی جوانان دانست و افزود: تجربه موفق در عرصه های نظامی و دفاعی ۸ سال دفاع مقدس برآمده از احیای هویت است، معدل سنی فرماندهان بزرگ در طول جنگ ۲۴ سال بوده است.

رییس کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ادامه داد: تصور می‌شد در قرن ۲۰ دیگر هیچ انقلاب و جنبشی با رویکرد دینی رخ ندهد، همه نظریات دانشمندان علوم سیاسی در شرق و غرب عالم دین را به عنوان مخدر و افیون ملت‌ها تلقی می‌کردند اما با ظهور و بروز انقلاب اسلامی تحول عظیمی از منشاء دین و دینداری که با ماهیت انسانها عجین بوده، شکل گرفته است.

به گفته وی، موج گرایش به معنویت و اسلام گرایی در کشورهای غربی به ویژه در میان نسل جوان و نخبگان یکی از مسایلی است که همه صاحب نظران به آن اذعان دارند.

وی با بیان اینکه احیای هویت دینی و ملی ملت ایران در سطح ملی و احیای معنویت و ادیان الهی در سطح بین‌المللی مرهون حرکت انقلابی مردم ایران است افزود: افتخار به ایرانی بودن و مولفه های آن از نکات برجسته‌ای است که در این چهار دهه نسبت به ارتقاء وضعیت آنها به ویژه میان نسل جوان شاهد بودیم.

رییس کارگروه فرهنگی ستاد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، تربیت نیروی انسانی مومن متعهد، متخصص و دانشمند در عرصه‌های گوناگون را یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ انقلاب دانست و گفت: ما در حوزه فرهنگی، هنری و رسانه شخصیت‌های برجسته‌ای داریم که در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه معدل سنی دانشمندان جوان در عرصه دانش های پیشرفته زیر ۳۰ سال است گفت: این دانشمندان در دانشگاه های ایران درس خوانده‌اند و حتی یک مقطع در خارج از کشور تحصیل نکردند و این از افتخارات و دستاوردهای بزرگ ما در عرصه تربیت نیروهای متخصص است.  در صنوف و اقشار مختلف نیروی انسانی انباشته‌ای داریم که باید فرصت نقش آفرینی برای آنها فراهم شود.

اسحاقی یکی دیگر از محورهای اساسی دستاوردهای انقلاب اسلامی را تأسیس و ایجاد نهادهای فرهنگی، علمی و ایجاد زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی و هنری، دینداری عمومی و فرهنگ تخصصی دانست و افزود: قرار گرفتن در زیرساخت‌های انقلابی به وجود آمده موجب ایجاد کارهای بزرگی شده که در عرصه‌های تولید محصولات فرهنگی از جمله عرصه کتاب قابل مشاهده است. همچنین در حوزه فیلم و سریال و هنرهای تجسمی و صنایع فرهنگی نیز در این عرصه اتفاقات خوبی افتاده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های دستگاه‌های مختلف در حوزه فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: در حوزه کارگروه فرهنگی بیش از ۳۰ دستگاه و نهادهای مختلف در طول سال ۹۷ تلاش‌هایی کردند که دستاوردهایی در حوزه تخصصی ایجاد کنند و هم برنامه‌هایی را که برای اجرا در طول سال ۹۷ و به ویژه در طول دهه فجر دارند را با هم افزایی و هم فکری به اجرا در آورند.

وی محور اول را تدوین و انتشار مستند دستاوردهای فرهنگی دانست و افزود: محصولات فرهنگی متعددی در قالب کتاب و محصولات دیداری و شنیداری و همچنین مجلات تخصصی توسط بخش‌های مختلف در حال تولید است.  همچنین نشست‌ها و هم اندیشی‌های فراوانی در سطح نخبگان و در سطح عموم در کشورهای مختلف برگزار خواهد شد.

به گفته اسحاقی، قرار است ۸۸ کرسی آزاد اندیشی با موضوعات متنوع و متعدد در دانشگاه‌ها برگزار شود که در این نشست‌ها فرصت گفتمان و نقد و ارزیابی انقلاب اسلامی در سطح کشور فراهم شده است. همچنین بیش از ۱۰۰ نشست علمی و تخصصی توسط دستگاه‌های فرهنگی در سراسر کشور در سطح شهرها و روستاها توسط دهیاری‌ها و سازمان شهرداری برگزار ‌خواهد شد. ۴ همایش ملی و بین المللی  نیز با موضوعات دستاوردهای انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. در ۳۰ نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشورهای مختلف همایش ها و نمایشگاه‌های ویژه‌ای توسط رایزنان فرهنگی و با اعزام اساتید و صاحبنظران برگزار خواهد شد.

رئیس کارگروه فرهنگی با بیان اینکه گفتگو با نسل جوان و نوجوان در این دوره بسیار مهم است، گفت: قرار است در مدارس و پایگاه‌ها، نشست‌ها و گفتمان‌ها دانش آموزی و همچنین به منظور آشنایی با دستاوردها با تناسب در دهه فجر اجرا شود. همچنین تجلیلی از نیروهای برامده از انقلاب اسلامی در سطح ملی و استانی برگزار خواهد شد.

به گفته وی نشست‌هایی ویژه برای دانشجویان خارجی مقیم کشور برگزار خواهد شد.

رئیس کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری در قالب عکس و شعر و تئاتر و فیلم گفت: بیش از هفت هزار برنامه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی توسط شهرداری‌ها در سطح کشور اجرا می‌شود. همچنین در تهران اجرای برنامه مکان رویداد با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران در ۴۰ نقطه شهر برگزار می‌شود. اجرای گروه‌های سرود دانش آموزی ۱۳۵۷ نفری در مراکز استانها از دیگر برنامه هاست.

وی با اشاره به اعزام صاحبنظران مبلغان به سراسر کشور گفت: قرار است این مبلغان در گفت‌وگو با اقشار مختلف برای آشنایی دستاوردهای انقلاب اسلامی اعزام شوند که هزار گروه تبلیغی شکل کرفته است.

رئیس کارگروه فرهنگی ستاد مرکزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: قرار است نمایشگاه دستاوردهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در ایام دهه فجر در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود. شکل گیری پویش ملی پرچم افتخار به عنوان نماد و هویت ملی توسط دستگاه‌های فرهنگی و حمایت از تولید بیش از سه هزار اثر هنری از دیگر برنامه هاست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.