چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / جدی شدن طرح تخصیص یارانه سوخت به افراد
جدی شدن طرح تخصیص یارانه سوخت به افراد

«کسب و کار» تخصیص سهمیه بنزین از خودرو به فرد را بررسی می‌کند

جدی شدن طرح تخصیص یارانه سوخت به افراد

یکی از پیشنهاداتی که بخش خصوصی و مرکز پژوهش های مجلس به دولت دادند، تخصیص یارانه سوخت از خودرو به فرد برای برقراری عدالت یارانه‌ای بود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز بر همین اساس رئیس اتاق تهران به منظور جلوگیری از هدر رفت سوخت در کشور و توزیع عادلانه آن چند وقت پیش بر ضرورت تخصیص سهمیه بنزین از ماشین به فرد تاکید کرده بود.
در آغاز به نظر نمی‌رسید که این طرح اجرایی شود و البته انتقاداتی هم نسبت به آن وجود داشت. اما طی روزهای اخیر صحبت از این مسئله از سمت مجلسی‌ها داغ شده و طبق آخرین اخبار عضو هیات رئیسه مجلس از احتمال اجرای این طرح در کشور خبر داده است. بر این اساس به هر ایرانی دارای کد به جز ساکنین خارج از کشور، بنزین به قیمت سال ۹۷ اختصاص پیدا می‌کند. اگر این طرح تصویب شود سهمیه بنزین یارانه‌ای به صورت «ماهانه ۳۰ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی به ازای هر فرد» در نظر گرفته می‌شود و این سهمیه بر بستر کد ملّی، به سرپرست خانوار تخصیص می‌یابد. بر اساس بررسی های موجود اجرای این طرح مزیت‌های مهمی دارد که از جمله آن: منفعت خانواده‌های بدون خودرو از یارانه سوخت، تعدیل یارانه بنزین پرمصرف‌ها، حل مشکل قاچاق و جلوگیری از هدر رفت منابع انرژی در کشور، شناسایی بهتر اقشار کم‌درآمد برای دولت و کمک به دولت برای فروش مازاد تولید بنزین و درآمدزایی از آن. آمارها نشان می‌دهد ۲۰ درصد مردم نه خودرو دارند و نه موتورسیکلت. با این وجود سهمیه بنزین خود را می‌گیرند و می‌توانند آن را به فروش برسانند. در حال حاضر به ازای هر لیتر بنزین، ۵ هزار تومان یارانه داده می‌شود. اکنون قرار است این یارانه به نوعی به همه مردم داده شود؛ چه صاحبان خودرو و چه کسانی که خودرو ندارند.

ارز آوری از صادرات سوخت
رضا پدیدار، عضو اتاق بازرگانی تهران
این طرح هنوز طرحی خام است و به اجرا نرسیده و قضاوت به آن را باید به بعد از تصویب و اجرا موکول کرد. پیش از این اتاق بازرگانی و بخش خصوصی پیشنهاد تخصیص یارانه سوخت از خودرو به فرد را داده بودند، حالا مجلسی ها هم سعی دارند زمینه اجرای این پیشنهاد را در مجلس فراهم کنند. از جمله مزایای این طرح برقراری عدالت یارانه ای و جلوگیری از زیاده روی ها در مصرف بنزین است. به دلیل واقعی نبودن قیمت سوخت، تقاضای زیادی برای بنزین وجود دارد. پیشنهاد اساسی بخش خصوصی واقعی سازی قیمت سوخت است. توزیع عادلانه یارانه سوخت، بستر مهمی برای بهینه کردن مصرف بنزین و کاهش قاچاق سوخت است. دولت از این مسیر می تواند، مازاد تولید سوخت را صادر کرده و از این طریق درآمدزایی کند. در حالی که در این سال ها میزان زیادی سوخت از کشور خارج شده و سود حاصل از سوخت ارزان در جیب ثروتمندان و کشورهای همسایه رفته است.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش کسب و کار نیوز، خانم «شایسته مراد زاده» معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.