صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / برگزاری دوره آموزشی تخصصی هیدروگرافی و اتوماسیون هیدروگرافی چند پرتو

در بندر چابهار صورت گرفت

برگزاری دوره آموزشی تخصصی هیدروگرافی و اتوماسیون هیدروگرافی چند پرتو

چابهار- معاون فنی و مهندسی این اداره کل : نظر به اهمیت دانش هیدروگرافی و خروجی آن یعنی نقشه های هیدروگرافی در کلیه شاخه های علوم مرتبط با دریا از جمله عملیات ناوبری دریایی و مهندسی دریایی (نزدیک و دور از ساحل)، اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، دوره آموزشی تخصصی عملیات هیدروگرافی و اتوماسیون هیدروگرافی چندپرتو (مولتی بیم) را از تاریخ یکم الی سوم بهمن ماه برگزار کرد.

به گزارش کسب و کار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان؛ عباس آذرپیکان معاون فنی و مهندسی این اداره کل اظهار داشت : نظر به اهمیت دانش هیدروگرافی و خروجی آن یعنی نقشه های هیدروگرافی در کلیه شاخه های علوم مرتبط با دریا از جمله عملیات ناوبری دریایی و مهندسی دریایی (نزدیک و دور از ساحل)، اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، دوره آموزشی تخصصی عملیات هیدروگرافی و اتوماسیون هیدروگرافی چندپرتو (مولتی بیم) را از تاریخ یکم الی سوم بهمن ماه برگزار کرد.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان هدف از برگزاری این دوره را ارتقای آگاهی و سطح علمی – فنی کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی و بنادر تابعه در این زمینه عنوان کرد که با حضور حدود چهل نفر از کارشناسان و متخصصان سازمان و بنادر تابع سازمان بنادر و دریانوردی برگزار گردید.

آذرپیکان افزود: در بخش تئوری این دوره به اصول و مبانی عملیات هیدروگرافی، تعیین موقعیت ماهواره ای در دریا توسط GPS و DGPS، سطوح مبنای عمق یابی (تک پرتوی، چند پرتوی و لیزری)، نحوه پردازش و تهیه نقشه ها، تئوری جزر و مد و پیش بینی آن توسط نرم افزارهای تخصصی هیدروگرافی و نیز به کمک جداول پیش بینی جزر و مدی پرداخته شد.
همچنین چارت الکترونیکی ENC و هیدروگرافی اتوماتیک و پردازش آن از موضوعات قابل توجه این دوره بود.

وی در ادامه گفت: شرکت کنندگان در قسمت عملی با نحوه کارکردن با دستگاههای موقعیت یاب، اکوساندر و تصحیحات لازم جهت تدقیق اطلاعات عمق سنجی توسط شناور و در دریا آشنا گردیدند.
وی گفت: مهمترین وظیفه هر نقشه بردار دریایی یادگیری دانش و تجربه استفاده از اکوساندر مالتی بیم است چرا که توان استفاده کاربردی از این دستگاه پیچیده به منزله یادگیری دانش تعیین موقعیت در دریا، جزرو مد و عمق یابی است.
آذرپیکان در پایان با اشاره به طرح توسعه بندر چابهار و افق طرح توسعه سواحل مکران و توجه ویژه دولت و کل نظام به این بخش راهبردی از سواحل کشور خاطرنشان کرد: حال که در ابتدای راه توسعه سواحل ارزشمند مکران قرار داریم انجام مطالعات بنیادی در حوزه دریا و سواحل در جهت تکمیل بانک اطلاعات سواحل و بنادر میتواند متضمن توسعه پایدار و بهره برداری صحیح از منابع ساحلی باشد.

وی ضمن تشکر و قدردانی از اداره مهندسی سواحل و بنادر بندر چابهار جهت تلاش های موثر در انجام وظایف و برقراری ارتباط سازنده با همکاران سازمانی و سایر نهادهای استان بر همکاری و نظارت در فرآیند انجام مطالعات پایه ای و بنیادی و فراگیری تخصص های لازم در ارائه اطلاعات محلی به مشاورین تأکید نمود.
شایان ذکر است این دوره آموزشی با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان،اداره کل مهندسی سواحل و بنادر و شرکت مهندسین مشاور دریاترسیم به مدت سه روز در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار گردید.

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.