قاسمعلی خدابنده با حضور در دفتر ایسنا و در گفتوگو با خبرنگاران این تحریریه درخصوص نحوه گزینش معلمان در آموزش و پرورش گفت: در گزینش بیشتر تاکید داریم بر اینکه افراد از نظر اخلاقی و رفتاری مناسب هستند یا نه. وی تصریح کرد: اما اینکه معلم صلاحیت حرفهای دارد و میتواند علیرغم اینکه انسان خوبی باشند معلم خوبی هم باشد در گزینش بررسی نمیشود.
آنچه در ادامه میخوانید بخش چهارم مشروح گفتوگوی تفصیلی ایسنا با مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی است.
آیا شرایط گزینش معلمان به نحوی است که شایستهسالاری انجام شود؟
ساختار گزینش ساختار توانایی یا صلاحیت حرفهای فرد نیست بلکه ساختار شایستگیهای اخلاقی است. بنابراین بیشتر تاکید داریم بر اینکه افراد از نظر اخلاقی رفتاری مناسب هستند یا نه. اما اینکه معلم صلاحیت حرفهای دارد و میتواند علیرغم اینکه انسان خوبی باشد معلم خوبی هم باشد بررسی نمیشود. در گزینش بیشتر به مسائل اخلاقی، شایستگیهای فردی و صلاحیت عمومی می پردازند.
– به نظر میرسد در گزینش بیشتر سؤالاتی نظیر آیا نماز شما قضا شده، نماز آیات چند رکعت است، چقدر آرایش میکنید و… پرسیده میشود. نظر شما در این زمینه چیست؟
درحال حاضر رویکرد آموزش و پرورش تربیتی و پرورشی است.یعنی مسائل آموزشی را در اولویت دوم قرار میدهیم.بنابراین طبیعی است که اخلاق مداری، شایستگیهای فردی، اعتقادات، صداقت، تعهد و… را در پذیرش افراد مبنا قرار دهیم؛ اینکه متوجه شویم فرد چقدر متعهد است و صداقت دارد با همان سوالات نماز قضا شده یا نه و… فهمیده میشود.اینکه مثلا در مورد آرایش کردن از افراد سوال میپرسند به این دلیل است که معلم الگویی برای دانشآموزان است و آنها ممکن است در آرایش کردن از معلمشان الگو بگیرند و البته دانشآموزان به اندازه معلمانشان که مقدار کمی آرایش دارند اکتفا نمیکند. البته تاثیرپذیری دانشآموزان در جامعه فقط از معلمان نیست بلکه آنها از فیلم، اینترنت، دوستان بازیگران و… هم الگو می پذیرند.
انتهای پیام